نقش شیر در دنیای مد

نقش شیر، در کنار نقش‌های نمادین دیگری مانند مار، اژدها و عقاب، هیچگاه صحنه مد را ترک نکرده است

 رونمایی کارل لاگرفلد از مجموعه شانل پاییز-زمستان ۲۰۱۰/۲۰۱۱ هفته مد فاخر پاریس/AFP

طرح شیر در مد، نمادی قدرتمند است که اغلب با قدرت، شجاعت و سلطنت همراه می‌شود. در صنعت مد به روش‌های مختلفی، از چاپ‌ روی پارچه گرفته تا بافت و قالبگیری، از تزئینات و نقش‌مایه‌های شیر استفاده‌ شده است.

برخی خانه‌های مد لوکس، شیر را در نشان تجاری (LOGO) یا هویت بصری خود پذیرفته‌اند که نماد اعتبار و قدرت است؛ مثلا گرچه نشان ورساچه، سر مدوسا است، اما از نقوش شیر در طراحی‌های خود استفاده کرده‌ است که با سبک جسورانه و مجلل این خانه مد ایتالیایی هماهنگ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چاپ‌ها و نقش الگوها: نقش شیر معمولا در لباس‌ها‌ و لوازم جانبی تزئینی دیده می‌شود. این نقش‌‌ها می‌توانند از تصاویر واقعگرایانه از شیرها در زیستگاه طبیعی آن‌ها تا نمایش‌های گرافیکی را در برگیرند. در مجموع، به‌کارگیری نقش‌های حیوانات موجی تکراری در مد بوده و طرح شیر نیز بخشی از این حضور همیشگی این نقوش در مد است.

تزئینات و گلدوزی: طرح شیر اغلب به‌ مثابه نقشی تزئینی روی لباس‌های مد فاخر استفاده می‌شود؛ از جمله با گلدوزی پیچیده، منجوق‌دوزی، یا حتی تزئیناتی فلزی که پیکره شیر را تصویر کند. این جزئیات معمولا روی پوشاک‌هایی از قبیل کت‌ و پیراهن‌، یا کیف‌دستی یافت می‌شوند.

جواهرات: شیر سلطان زیورآلات و جواهرها است. حلقه‌ها، گردنبندها و دستبندهای بسیاری را دیده‌ایم که به نشانه نماد قدرت و شجاعت، به شکل سر یا پیکر شیر ساخته شده‌اند. این موج، هم در جواهرات فاخر و هم در قطعات غیررسمی و شیک‌تر رایج است.

اهمیت فرهنگی: در برخی فرهنگ‌ها شیر معنای نمادین متمایز و ویژه‌ای دارد. طراحان مد ممکن است از این جنبه‌های فرهنگی الهام بگیرند و تصاویر شیر را به نشان احترام به این سنت‌ها، در طرح‌های خود بگنجانند.

خانه‌های مد سطح بالا همواره این نماد را در طراحی‌های خود به‌کاربرده‌اند و به نظر می‌رسد که نقش شیر، در کنار نقوش نمادین دیگری مانند مار، اژدها و عقاب، هیچگاه صحنه مد را ترک نکرده است.

ورساچه: ورساچه که به سبک جسورانه و مجلل خود شهرت دارد، اغلب از نقوش شیر استفاده می‌کند. چنانکه پیش‌تر اشاره شد، نماد اصلی ورساچه سر مدوسا است، اما نقش شیر نیز در مجموعه‌های آن به‌ مثابه نماینده قدرت و تجمل ظاهر می‌شود. این طرح‌ها اغلب در پوشاک‌هایی مانند ژاکت، پیراهن و زیورآلات و لوازم جانبی دیده می‌شوند.

دولچه و گابانا: دولچه و‌گابانا بارها نقشمایه‌های شیر را در محصولات خود، به‌ویژه در مجموعه‌های باروک، آزموده است. به‌کارگیری از تصاویر شیر در محصولات این خانه مد که به استفاده از نمادها در طراحی‌های خود شهرت دارد، اغلب با چاشنی گشاده‌دستی ایتالیایی همراه است که هم به صورت چاپی و هم تزئینات روی لباس‌های گرانقیمت و پرکار آن ظاهر می‌شود.

گوچی: گوچی که به سبک التقاطی و اغلب عجیب و بازیگوشش معروف است، از نقوش شیر به شیوه‌های مختلف استفاده کرده است. گوچی نیز مانند خانه‌های مد ایتالیایی دیگری که نام بردیم، از تزئینات جسورانه سر شیر روی لوازم تزئینی جانبی، از کیف‌دستی و کمربند گرفته تا طرح‌های چاپ‌شده روی لباس، بهره برده است. تفسیر گوچی از این نقشمایه اغلب هنری و آوانگارد است.

بربری: بربری که بنا به سنت تاریخی، با طرح‌های ساده‌تر شناخته می‌شود، به ‌اندازه همتایان ایتالیایی خود درگیر نقوش پرکار نیست، اما گاهی اوقات نقوش شیر را در مجموعه‌های خود، مخصوصا در لوازم تزئینی جانبی، مانند روسری و کیف، به‌کار می‌برد، که معمولا با تفسیر ظریف‌تر و انگلیسی نماد شیر مطابقت دارد.

بالمین: بالمین نقوش شیر را به‌گونه‌ای در بر گرفته است که نشان‌دهنده تاکید این خانه مد فرانسوی بر قدرت و تجمل آن است. این را می‌توان در استفاده بالمین از دکمه‌های سر شیر و تزئینات فلزی روی کت‌ها و ژاکت‌های ملهم از لباس نظامی‌اش مشاهده کرد.

شانل: خانه مد فرانسوی شانل هم نقوش شیر را، به‌ویژه در مجموعه جواهرات خود، گنجانده است. با توجه به علاقه ویژه کوکو شانل به ماه تولد خود و نشانه طالع (زودیاک) شیر یا لئو، شیر به مثابه نماد قدرت و ظرافت، جایگاه ویژه‌ای در میراث این خانه مد دارد.

روبرتو کاوالی: روبرتو کاوالی که به چاپ‌ها و طرح‌های حیوانات روی محصولاتش معروف است، اغلب نقوش شیر را در مجموعه‌های خود به نمایش می‌گذارد. رویکرد این خانه مد اغلب شامل طرح‌های چاپ حیوانی واقعگرایانه است که نقش شیر را به عنصر مرکزی هویت آن تبدیل می‌کند.

همه این خانه‌های مد از نقشمایه شیر برای انتقال حس قدرت سلطنتی و تجمل استفاده می‌کنند، اما این کار را به‌گونه‌ای انجام می‌دهند که با هویت و زیبایی‌شناسی منحصربه‌فردشان همخوانی داشته باشد. شیر در مد فاخر صرفا موجی زودگذر نیست، بلکه نمادی است ماندنی که همواره، چه با نمایی کلاسیک و چه بازخوانی مدرن، ظاهر می‌شود.

بیشتر از مُد و زیبایی