عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاران به‌منزله چین جدید است

بازار بورس عربستان سعودی بزرگ‌ترین و پرنقدینه‌ترین در خاورمیانه و خانه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان‌، آرامکو، است

بازار بورس عربستان سعودی، تداول، ۱۲ دسامبر ۲۰۱۹‌ـ FAYEZ NURELDINE/AFP

در حالی که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، با طرحی چند تریلیون دلاری در تلاش است اقتصاد غیرنفتی این کشور را تقویت کند، گروهی جدید به خیل مشاوران و متخصصان پیوسته‌اند: مدیران صندوق سرمایه‌گذاری، که مشتاق‌اند جای پایی در داستان رشد بازار بزرگ بعدی داشته باشند.

به گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۹ به شاخص بازارهای نوظهور ام‌اس‌سی‌آی (MSCI) پیوست، در گذشته سهم اندکی از میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام جهان داشت. اما اکنون، با تحریم روسیه و کاهش رشد اقتصادی چین، برخی سرمایه‌گذاران کم‌کم عربستان سعودی را با نگاهی تازه می‌بینند، و جریان اصلاحات و برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» این کشور نظرشان را جلب کرده است. این افزایش توجه به بازار بورس عربستان سعودی (تداول) کمک کرده است بیش از ۱۱ درصد رشد کند، که بیش از دو برابر بازده معیار ام‌اس‌سی‌آی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرگوس آرگایل، که به راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری بازارهای نوظهور برای ئی‌اف‌جی نیو کپیتال (EFG New Capital) کمک کرده است که ۸ درصد آن نیز به شاخص سهام سعودی اختصاص دارد، به بلومبرگ می‌گوید عربستان سعودی شبیه چین در دهه اول قرن بیست‌و‌یکم است و حتی پس از جذب بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی در بازار بورس عربستان سعودی در سال جاری، هنوز جای خود را در سبدهای سرمایه‌گذاری باز نکرده است. اما تحلیلگران می‌گویند با ادامه روند اصلاحات اجتماعی و اقتصادی، این حجم افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ، بازار بورس عربستان سعودی بزرگ‌ترین و پرنقدینه‌ترین در خاورمیانه و خانه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان‌، آرامکو، است. در چند سال گذشته، بازار بورس عربستان سعودی، که به‌صورت سنتی تحت سلطه بانک‌ها و شرکت‌های پتروشیمی بود، پذیرای شرکت‌های بزرگ بهداشت و درمان، خرده‌فروشی و برق نیز بوده است.

با افزایش علاقه سرمایه‌گذاران خارجی و تشویق تبدیل شرکت‌های سعودی به شرکت‌های سهامی، وزن عربستان سعودی در شاخص بازارهای نوظهور ام‌اس‌سی‌آی به حدود ۴.۱ درصد رسیده است. شرکت‌های سعودی از آغاز سال ۲۰۲۲، حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند.

به نوشته بلومبرگ، اگر عربستان سعودی سقف اجازه مالکیت خارجی سهام را از ۵۰ درصد فعلی به ۱۰۰ درصد برساند، سرمایه ۷.۳ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران خاموش و غیرفعال را نیز جذب می‌کند.

افزایش علاقه به بازار بورس عربستان سعودی نشان‌دهنده کاهش مشارکت خارجی در بازار چین است. در حالی که به نظر می‌رسد هند یکی از بزرگ‌ترین طرف‌های ذی‌نفع این تغییر باشد، غیبت روسیه از شاخص سهام به این معنی است که سرمایه‌گذاران گزینه‌های زیاد دیگری ندارند.

هریش رمان، رئیس سندیکای ئی‌سی‌ام آسیا در سیتی‌گروپ، می‌گوید: «شاهدیم که موسسات سرمایه‌گذاری آسیایی علاقه بیشتری به دیدار و ملاقات با شرکت‌های خاورمیانه نشان می‌دهند، زیرا به‌عنوان یک صندوق سرمایه‌گذاری در بازار نوظهور، باید نگاهتان به تنوع سرمایه‌گذاری‌هایتان باشد.»

بر اساس آمار موسسه پژوهشی کاپلی فاندز ریسرچ (Copley Funds Research)، ۱۴۷ صندوق سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور با بیش از ۱۲۷ میلیارد دلار دارایی وجود دارند که هرگز در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد از آغاز سال جاری، سهم عربستان سعودی از سرمایه‌گذاری صندوق‌های فعال در بازارهای نوظهور بیش از دو برابر شده است.

بیشتر از اقتصاد