اقدام به خودکشی دو کارگر پتروشیمی ایلام به دلیل اخراج از کار و بی‌پولی

در سال‌های اخیر میزان اقدام به خودکشی در پتروشیمی چوار و همچنین میان شهروندان ایلامی به‌‌شدت افزایش یافته است

کارگر پتروشیمی چوار که روز پنجشنبه ۳۰ آذر اقدام به خودکشی کرد-رسانه‌های اجتماعی

منابع حقوق‌ بشری و کارگری در ایران خبر داده‌اند که دو نفر از کارگران پتروشیمی چوار در استان ایلام روز پنجشنبه ۳۰ آذر در اعتراض به اخراج از کار خودکشی کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، مدیرعامل و حراست پتروشیمی شهرستان چوار به دلایلی نامعلوم جواد نوروزی و مصطفی عباسی را اخراج کرده بودند، این دو کارگر هم به دلیل مشکلات معیشتی و ترس از بیکاری در محوطه این پتروشیمی خود را حلق‌آویز کردند و در نهایت با کمک سایر کارگران به بیمارستان منتقل شدند. وضعیت سلامتی هردو کارگر «وخیم» گزارش شده است.

پیش از این نیز تعدادی دیگر از کارگران پتروشیمی چوار در اعتراض به اخراج از کار و افزایش مشکلات معیشتی و شغلی، به خودکشی اقدام کرده بودند که از این تعداد، تنها در یک‌سال گذشته چهار کارگر بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند، اما همچنان مدیران این پتروشیمی و وزارت کار و رفاه دولت رئیسی هیچ اقدامی در جهت بهبود شرایط کاری و معیشتی کارگران و جلوگیری از اخراج کارگران این مجموعه انجام نداده‌اند.

استان ایلام به‌دلیل گسترش شدید فقر و بیکاری، از نظر آمار خودکشی‌ شهروندان در ایران رتبه اول را دارد. مدیران پتروشیمی چوار نیز از طریق پیمانکاران و با قراردادهای موقت و دستمزدهای ناچیز هرساله عده‌ای از جوانان بیکار را استخدام می‌کنند و پس از مدتی آن‌ها را اخراج و کارگرانی جدید را به خدمت می‌گیرند تا با سوءاستفاده از تعداد بالای متقاضیان کار، بتوانند دستمزدها را در پایین‌ترین سطح نگاه دارند.

حیدر محسنی، از کارکنان پتروشیمی چوار، چهارم مردادماه امسال پس از اخراج از این مجموعه خود را حلق‌آویز کرد و به زندگی خود پایان داد. دی‌ماه سال گذشته نیز آرش تبرک، یکی دیگر از کارگران این پتروشیمی پس از کسب اطلاع از اخراج به دستور رئیس و معاون حراست، به زندگی خود پایان داد. همچنین محمد نبی منصوری، کارگر‌ ۳۲ ساله پتروشیمی چوار، اواسط مردادماه سال قبل پس از اخراج از کار به‌دلیل مشکلات معیشتی خودش را حلق‌آویز کرد و یک روز قبل از این اتفاق نیز علی‌محمد کریمی، از کارکنان این پتروشیمی، پس از گذشت چندماه از دریافت حکم اخراج و به دلیل ادامه بیکاری و فقر، تصمیم به خودکشی و مرگ خودخواسته گرفت.

کارگران پتروشیمی چوار در سال‌های اخیر بارها برای اعتراض به اخراج همکاران خود و همچنین پایین بودن میزان حقوق و دستمزدها، به برگزاری تحصن و تجمع‌ اقدام کردند، اما هربار پاسخی جز سرکوب نظامی و اخراج کارگران معترض نصیب آن‌ها نشده است. در یک نمونه، ۱۵ کارگر معترض این واحد صنعتی در سال ۱۳۹۷ در دادگاه انقلاب ایلام و با اتهام «ایجاد اخلال در نظم عمومی» در مجموع به تحمل ۹ سال حبس و هزار و ۱۱۰ ضربه شلاق محکوم شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نمونه‌ای دیگر و پس از برگزاری تجمع‌های اعتراضی کارگران پتروشیمی چوار در اسفند ۱۳۹۹ و سپس فروردین ۱۴۰۰ که دامنه آن تا مقابل ساختمان استانداری ایلام رسید، مقام‌های امنیتی و نظامی این استان به همراه مدیران پتروشیمی چوار پس از اخراج حدود ۳۰۰ کارگر معترض، ایرج مقدم، خبرنگار محلی که تصویری از فیش حقوقی یک کارگر را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده بود، بازداشت کردند.

همچنین اردیبهشت سال جاری و هم‌زمان با روز جهانی کارگر حدود ۲۰۰ کارگر پیمانی این مجموعه که به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و وضعیت بد معیشیتی خود اعتراض داشتند و به نهادهای مختلف از جمله اداره کار ایلام مراجعه کرده بودند، از ورود به کارخانه پتروشیمی چوار منع شدند.

* اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، با شماره‌ تلفن‌های اورژانس اجتماعی در ایران ۱۲۳، در افغانستان ۱۲۰ و در آمریکا و کانادا ۹۱۱ تماس بگیرید.

بیشتر از اقتصاد