سمافور: اسرائیل نقش تشکیلات خودگردان فلسطینی را در غزه پس از جنگ می‌پذیرد

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی نتانیاهو در یادداشتی در ایلاف نوشت که «اسرائیل فراتر از تامین امنیت شهروندانش، در کنترل امور غیرنظامی در غزه نقشی برای خود متصور نیست»

محمود عباس در رام‌الله-ALAA BADARNEH/Pool via REUTERS/File Photo

سمافور با اشاره یادداشت اخیر مشاور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در نشریه عرب‌زبان ایلاف نوشت که دولت اسرائیل برای نخستین بار به تمایل برای نقش‌آفرینی تشکیلات خودگردان فلسطینی در غزه پس از جنگ اشاره کرد.

نتانیاهو تا کنون بارها گفته است که این تشکیلات به‌شکل کنونی نمی‌تواند به غزه بازگردد. او در این زمینه به «فساد» و پرهیز این تشکیلات از محکوم کردن اقدامات حماس اشاره کرده است. این موضع در تضاد با دولت بایدن است که آشکارا به نقش تشکیلات خودگردان فلسطینی در غزه پس از جنگ اشاره می‌کند و در این راستا رایزنی‌هایی با محمود عباس ۸۸ ساله داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اکنون تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی نتانیاهو در یادداشتی در ایلاف نوشته است که «اسرائیل فراتر از تامین امنیت شهروندانش (که از آن کوتاه نخواهد آمد)، در کنترل امور غیرنظامی در غزه نقشی برای خود متصور نیست.»

او در این دیدگاه تاکید می‌کند که «باید یک نهاد فلسطینی مشروع و با حمایت بین‌المللی این وظیفه را بر عهده داشته باشد و تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده اسرائیل نیست.» 

به گفته مشاور نتانیاهو، «انجام این وظیفه در چارچوب کنونی تشکیلات خودگردان فلسطینی دشوار است و به کار بیشتر و کمک جامعه بین‌المللی و همسایگان منطقه‌ای نیاز است و اسرائیل برای این تلاش آماده است.»

محمود عباس که تا سال ۲۰۰۶ کنترل نوار غزه را بر عهده داشت اخیرا از اصلاحات در تشکیلات خودگردان فلسطینی و کمک به بازسازی غزه استقبال کرده است.

در حال حاضر یکی از سناریوهای مطرح درباره آینده غزه، اتحاد آن با کرانه باختری زیر چتر تشکیلات خودگردان فلسطینی و حرکت به سوی تشکیل کشور فلسطینی مستقل است.

سمافور به گزینه‌هایی که ترکیبی از حماس، فتح و تشکیلات خودگردان فلسطینی را برای کنترل نوار غزه را پیشنهاد می‌دهند نیز اشاره کرده است.

بیشتر از جهان