نتانیاهو طرح آمریکا برای غزه پس از جنگ را رد کرد

نتانیاهو می‌گوید که اجازه نخواهد داد که تشکیلات خودگردان فلسطینی غزه را پس از جنگ «تصرف کند»

محمود عباس و آنتونی بلینکن در رام‌الله، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳ - RONALDO SCHEMIDT / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید که مخالف طرح دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای دوره پس از جنگ غزه است.

بر اساس این طرح، تشکیلات خودگردان فلسطینی نوار غزه را پس از پایان جنگ اداره خواهد کرد، دیدگاهی که نخست‌وزیر اسرائیل آن را رد می‌کند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، نتانیاهو روز دوشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به تشکیلات خودگردان فلسطینی که بر بخشی از کرانه باختری حاکم است، گفت: «پس از فداکاری بزرگ غیرنظامیان و سربازانمان، من اجازه نمی‌دهم کسانی که برای تروریسم آموزش می‌دهند، از تروریسم حمایت می‌کنند و تروریسم را تامین مالی می‌کنند، وارد غزه شوند.»

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به توافق سال ۱۹۹۳ که اجازه تاسیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را داد و نتانیاهو مدت‌ها است که از آن انتقاد می‌کند، گفت: «اجازه نخواهم داد که اسرائیل اشتباه اسلو را تکرار کند.»

اظهارات نتانیاهو، نشان از تشدید شکاف بین نخست‌وزیر اسرائیل و کاخ سفید بر سر برنامه‌های پس از جنگ برای نوار غزه است و پرسش‌هایی را در مورد عملی بودن طرح ایالات متحده برای تسلط تشکیلات خودگردان فلسطینی بر غزه پس از جنگ ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو به «اختلاف» میان اسرائیل و آمریکا بر سر نقش تشکیلات خودگردان فلسطینی اذعان کرد و گفت که امیدوار است آمریکا و اسرائیل بتوانند بر سر اداره غزه به اجماع برسند، همانطور که در مورد هدف اسرائیل برای سرنگونی حماس توافق دارند.

نتانیاهو با اشاره به حماس و فتح گفت: «غزه نه حماس‌ستان (نتانیاهو پسوند ستان فارسی را استفاده کرده است) خواهد بود و نه فتح‌ستان».

مقام‌های دولت بایدن گفته‌اند که تشکیلات خودگردان فلسطینی باید اصلاحات اساسی، پاکسازی رهبران سالخورده و تعیین جدول زمانی برای انتخابات و بازنگری نیروهای امنیتی خود را انجام دهد تا بتواند وارد غزه شود. مقام‌های ایالات متحده با محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی، و سایر مقام‌ها دیدار کرده‌اند تا در هفته‌های اخیر انجام چنین اقدام‌هایی را تشویق کنند.

مقام‌های آمریکایی گفتند که ممکن است تا زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطینی بتواند مسئولیت غزه را که در سال ۲۰۰۷ از دست داد بار دیگر به دست بگیرد، به یک دولت موقت در غزه نیاز باشد.

بیشتر از جهان