چین اشیای ناشناخته در مدار زمین قرار داده است

هواپیمای فضایی چین پیش‌تر در جریان دو ماموریتش در ماه‌های سپتامبر ۲۰۲۰ و اوت ۲۰۲۲، نیز اشیای مرموز کوچکی را در مدار زمین رها کرده بود

پرتاب موشک لانگ مارچ ۲۴ در استان گانسو در شمال غربی چین -  ۳۰ مه ۲۰۲۳ - AFP

با گذشت چهار روز از پرتاب هواپیمای فضایی چین که «شن‌لانگ» نام دارد، ردیاب‌های ماهواره‌ای در سراسر جهان اینک از استقرار شش شی‌ء ناشناخته در مدار زمین خبر داده‌اند.

به گزارش اسپیس، این شش شی‌ء ناشناخته و مرموز در جریان سومین ماموریت این فضاپیما به مدار زمین انتقال یافته‌اند و از خود گازهای گلخانه‌ای و همچنین امواجی گسیل می‌کنند که قبل از این هم در ماموریت‌های پیشین هواپیمای فضایی چین مشاهده شده بود.

برخی متخصصان در خصوص ماهیت این اجرام مرموز و ناشناخته حدس و گمان‌هایی مطرح کرده‌اند، با این حال هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که ماهیت این اشیا دقیقا چیست. بر اساس داده‌‌های ماهواره‌ای، امواج ساطع‌شده از این اشیا بر خلاف امواجی که در ماموریت‌های پیشین فضاپیمای چین مشاهده شده بودند، بسیار متناوب‌اند و مدت زمان زیادی دوام نمی‌آورند.

اسکات تیلی، اخترشناس آماتوری که سیگنال‌های ماهواره‌ای مربوط به این شش شیء ناشناخته به نام‌های ای‌، بی‌، سی، دی، ئی‌ و اف (A, B, C, D, E, F) را بررسی کرده است، می‌گوید این امواج بدون تردید از این اشیای مرموز یا از نزدیکی آن‌ها گسیل می‌شوند.

به گفته او، مدولاسیون ویژه این سیگنال‌ها فوق‌العاده است و نظیر آن‌ها تنها در ماموریت‌های پیشین هواپیماهای فضایی چینی با بسامد دو هزار و ۲۸۰ مگاهرتز مشاهده شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیمای فضایی چین پیش‌تر در جریان دو ماموریتش در ماه‌های سپتامبر ۲۰۲۰ و اوت ۲۰۲۲، نیز اشیای مرموز کوچکی را در مدار زمین رها کرده بود.

تیلی می‌گوید این اشیا از نظر عملیاتی، نسبت به ماموریت‌های قبلی، رفتار رادیویی متفاوتی از خود نشان می‌دهد. به گفته او، شیء ناشناخته ای (A) مدار تقریبا دایره‌ای دارد اما دو جرم دی (D) و ئی (E) مدارهای نسبتا بیضی‌شکل دارند.

 به گفته متخصصان، این اشیا می‌توانند ماژول‌های خدماتی یا اشیایی با کاربرد آزمایشی باشند و به منظور تمرین ارسال محموله‌های فضایی رها شده باشند. برخی کارشناسان هم بر این باورند که این اشیای ناشناخته ممکن است ماهواره‌های کوچکی باشند که برای نظارت بر هواپیمای فضایی در فضا مستقر شده‌اند.

مقام‌های سازمان فضایی چین تاکنون دراین‌باره اظهارنظری نکرده‌اند.

رقیب فضایی چین، ایالات متحده آمریکا، برای ماموریت‌هایش از یک هواپیمای فضایی با قابلیت استفاده مجدد به نام اکس‌ــ۳۷بی شرکت بویینگ استفاده می‌کند که تقریبا شبیه هواپیمای فضایی شن‌لانگ است.

نیروی فضایی ایالات متحده قصد دارد این هواپیمای فضایی را به‌زودی و با استفاده از موشک فالکون‌هوی شرکت اسپیس‌ اکس به فضا پرتاب کند.

ژنرال چنس سالتزمن، فرمانده عملیات نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا، با اشاره به رقابت فضایی چین و آمریکا و هم‌زمانی تقریبی این دو ماموریت، گفته بود اینکه چینی‌ها تلاش می‌کنند از نظر زمانی و توالی ماموریت‌ها با ما رقابت کنند، احتمالا تصادفی نیست.  

بیشتر از علوم