اعتراضات لبنان؛ ورود پلیس ضد شورش و ارتش به خیابان‌ها

در برخوردهای دو روز گذشته نزدیک به پانصد نفر مجروح شده‌اند

در دو روز گذشته، حدود پانصد نفر در برخوردهای خشونت آمیز میان معترضان مخالف دولت و نیروهای امنیتی در لبنان، مجروح شده‌اند. برخوردها عمدتا در خارج از ساختمان پارلمان لبنان در بیروت رخ داد.

یکشنبه شب، پلیس ضد اغتشاش برای پراکنده کردن مردم در مرکز بیروت، به گاز اشک‌آور، گلوله لاستیکی و ماشین آب‌پاش متوسل شد. دولت ظاهرا برای ارعاب معترضان، ارتش را در نواحی مرکزی پایتخت مستقر کرده است.

این برخوردها به دنبال نه ساعت درگیری خیابانی در شب پیش از آن رخ داد، که معترضان با حمله به نهادهایی که آن‌ها را مسئول بحران اقتصادی جاری کشور می‌‌دانند، خشم خود را نشان دادند.

یکشنبه شب، معترضان به سوی پارلمان لبنان راهپیمایی کردند. برخی از آن‌ها فریاد «انقلاب» سر دادند و برخی دیگر سنگ و آجر پرتاب کرده، بطری‌های حاوی اسپری را آتش زده و در صدد کندن حصارهای فلزی اطراف ساختمان پارلمان برآمدند.

در جریان این اغتشاشات، معترضان شیشه‌های دو واحد بازرگانی را - که گفته می‌‌شود با یک وزیر مستعفی کابینه مرتبط است، شکستند. تظاهرات‌کنندگان او را به فساد متهم کرده‌اند. 

به گفته صلیب سرخ و تیم‌های دفاع مدنی لبنان، تنها در روز شنبه، دست‌کم ۳۷۷ نفر مجروح شدند که از میان آن‌ها ۱۲۰ نفر برای درمان به بیمارستان انتقال یافتند. 

بنا به گزارش‌ها، یک معترض بر اثر برخورد گلوله لاستیکی، چشم راستش را از دست داده است. وکلای معترضان می‌‌گویند ۴۳ تن از آن‌ها بازداشت شده و بسیاری پیش از آن که آزاد شوند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. 

مقامات امنیت داخلی لبنان نیز می‌‌گویند ۱۴۲ تن از ماموران آن‌ها در جریان برخورد‌ها مضروب شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صلیب سرخ می‌‌گوید ۱۱۴ نفر نیز در اعتراضات روز یکشنبه مجروح شده‌اند.

رایا الحسن، وزیر کشور لبنان، حملات علیه نیروهای امنیتی و ابنیه عمومی‌‌ و خصوصی را «کاملا غیرقابل قبول» خوانده و آن را تقبیح کرد.

اما سازمان غیر دولتی دیده بان حقوق بشر می‌‌گوید، در لبنان «فرهنگ معافیت پلیس از مجازات» برقرار است. 

مایکل پِیج، مدیر بخش خاورمیانه این سازمان، گفت: «هیچ توجیهی برای استفاده بی‌رحمانه از زور توسط پلیس ضد اغتشاش لبنان، علیه تظاهرات عمدتا مسالمت آمیز وجود ندارد.» 

او افزود: «پلیس ضد اغتشاش به وضوح نشان داد که به تعهداتش در مورد رعایت حقوق بشر بی‌اعتناست و در عوض کپسول گاز اشک‌آور را به سر معترضان شلیک می‌‌کند و چشم آن‌ها را هدف گلوله‌های لاستیکی قرار داده و در بیمارستان‌ها و مساجد به آن‌ها حمله می‌‌کند.» 

اعتراض‌ها در ماه اکتبر آغاز شد و در میان یاس و نابرآوردگی انتظار مردم، نسبت به ادامه بن بست سیاسی و به وخامت گراییدن سریع اوضاع اقتصادی، به گونه‌ای فزاینده رنگ خشونت به خود گرفت.

معترضان خواهان ایجاد یک دولت مستقل هستند که بحران جاری را حل کند. آن‌ها همچنین آتش خشم خود را متوجه بانک‌ها کرده‌اند، که برای نقل و انتقال ارز و برداشت دلار از سپرده‌ها محدودیت قائل شده‌اند. در هفته‌های اخیر، پوند لبنانی بیش از ۶۰ درصد ارزش برابری خود را در بازار سیاه از دست داده است.

در این میان، حسان دیاب، که در ماه دسامبر به عنوان نخست وزیر جدید منصوب شد، همچنان در تشکیل یک کابینه جدید برای کشور ناموفق بوده است.

یکی از معترضان، به نام جیل سماحه، می‌‌گوید:«ما دولت را - به گونه‌ای که آن را شکل می‌‌دهند، قبول نداریم. آن‌ها برای تشکیل دولت از روش‌های قدیمی پیروی می‌‌کنند... که قابل قبول نیست. ما خواهان روش دیگری برای تشکیل دولت هستیم.»

گزارش‌های بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent