اعلام آمادگی اسرائیل و مخالفت حماس با مذاکره بر سر مبادله زندانیان و گروگان‌ها

حماس در آتش‌بس موقت‌ هفت‌روزه نخست ۱۰۵ تن از گروگان‌ها را آزاد کرد

دود انفجار حمله‌های هوایی ارتش اسرائیل بر فراز خان‌یونس، در جنوب نوار غزه، ۱۹ دسامبر  - SAID KHATIB AFP - ۲۰۲۳

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز سه‌شنبه خطاب به ده‌ها تن از سفرا و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای مختلف در تل‌آویو گفت این کشور آماده است تا با هدف آزاد شدن گروگان‌ها و کمک‌رسانی بیشتر به مردم و غیرنظامیان در نوار غزه، با نمایندگان حماس بر سر یک دور دیگر آتش‌بس موقت و توقف کوتاه‌مدت جنگ توافق کند.

ابراز تمایل رئیس‌جمهوری اسرائیل برای پیشبرد مذاکرات با نمایندگان حماس در حالی مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۹ دسامبر، ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲، در گزارشی به‌نقل از باسم نعیم، از مقام‌های ارشد حماس، نوشت: «این گروه حاضر نیست در میانه جنگ با مقام‌های اسرائیلی بر سر مبادله زندانیان فلسطینی و گروگان‌های اسرائیلی مذاکره‌ کند.»

به‌گزارش رویترز، باسم نعیم روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد حماس با پیشبرد مذاکره بر سر مبادله زندانیان، در میانه جنگ مخالف است. اما از هر پیشنهاد یا ابتکار‌عملی به‌منظور پایان یافتن جنگ و کمک‌رسانی به مردم غزه استقبال می‌کند.

این مقام ارشد حماس در بخش دیگری از بیانیه روز سه‌شنبه خود تاکید کرد این گروه پذیرای هر ابتکارعملی است که به «تجاوز اسرائیل» پایان دهد و با باز شدن گذرگاه‌های مرزی، کمک‌های انسان‌دوستانه را به دست مردم و ساکنان غزه برساند. در این بیانیه، ارتش اسرائیل به «نسل‌کشی فلسطینی‌ها» متهم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دور پیشین آتش‌بس موقت‌ یک هفته‌ای در نوار غزه، حماس ۱۰۵ تن از گروگان‌ها را در ازای آزادی ده‌ها تن از زندانیان فلسطین آزاد کرد.

به‌نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، اسحاق هرتزوگ در بخش دیگری از نشست روز سه‌شنبه خود با سفرا و نمایندگان دیپلماتیک از ۸۰ کشور جهان، گزارشی از عملیات‌های نظامی ارتش اسرائیل را ارائه داد و بر تلاش‌های بشردوستانه تاکید کرد.

رئیس‌‌جمهوری اسرائیل همچنین از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا اقدام‌های بیشتری برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان در دستورکار قرار دهند.

اسحاق هرتزوگ، مدعی شد ماموران اسرائیلی روزانه می‌توانند صدها کامیون کمک‌رسانی به غزه را بازرسی کنند. با این حال، مسئولان سازمان ملل و سایر نهادها کم‌رسانی به‌سرعت لازم عمل نمی‌کنند. او گفت حجم کمک‌ها به غیرنظامیان و مردم غزه بی‌درنگ می‌تواند سه برابر شود.

بیشتر از جهان