تشدید درگیری‌های روسیه و اوکراین با پرتاب پهپاد و موشک به خاک یکدیگر

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ۳۵ پهپاد اوکراینی را منهدم یا رهگیری کرده است

اوکراین و روسیه روز یکشنبه تعدادی پهپاد و موشک را به سمت خاک یکدیگر پرتاب کردند و به حملات چند ماه گذشته شدت بخشیدند.

به گزارش رویترز، نیروی هوایی اوکراین صبح یکشنبه اعلام کرد که ۲۰ پهپاد و یک موشک کروز را که روسیه در طول شب پرتاب کرده بود، منهدم کرده است. به گزارش این سازمان، ۹ فروند پهپاد بر فراز منطقه اودسای جنوبی سرنگون شدند و ریزش آوار باعث آتش‌سوزی در یک خانه مسکونی و مرگ یک نفر شد.

وزارت دفاع روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور در مجموع ۳۵ پهپاد اوکراینی را بر فراز مناطق لیپتسک، ولگوگراد و روستوف منهدم یا رهگیری کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های اوکراینی اواخر وقت یکشنبه به نقل از منابع ناشناس، گزارش دادند که طی یک عملیات مشترک سرویس امنیتی اوکراین و نیروهای مسلح این کشور، فرودگاه موروزوفسک روسیه در منطقه روستوف هدف گرفته شده است.

واسیلی گولوبف، فرماندار منطقه روستوف، که در گوشه جنوب غربی روسیه قرار دارد و با اوکراین هم‌مرز است، در بیانیه‌ای در پیام‌رسان تلگرام گفت که نیروهای پدافند هوایی «حمله گسترده» پهپادها در منطقه موروزوفسک و کامنسک را دفع کردند. با این حال، چندین وبلاگ‌نویس نظامی روسیه نوشتند که یک بمب‌افکن در پایگاه هوایی آسیب جزئی دیده است.

به گفته رسانه‌های دولتی روسیه، پایگاه هوایی موروزوفسک محل استقرار هنگ هوانوردی بمب‌افکن ۵۵۹ روسیه و به مدرن‌ترین بمب‌افکن‌های میان‌برد سوخو ۳۴ مجهز است.

در حالی که مسکو و کی‌یف هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب می‌کنند، هر دو طرف حملات متعددی را به زیرساخت‌های یکدیگر انجام می‌دهند.

حملات روز یکشنبه به دنبال گزارش‌های اوکراین مبنی بر این بود که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور ۳۰ پهپاد پرتاب‌شده از سوی روسیه را در ۱۱ منطقه در سراسر این کشور در روز شنبه سرنگون کردند. روسیه نیز روز جمعه اعلام کرد که ۲۶ پهپاد اوکراینی را بر فراز کریمه، شبه‌جزیره‌ای که مسکو سال ۲۰۱۴ از اوکراین گرفت و ضمیمه خاکش کرد، سرنگون کرده است.

این حملات در حالی انجام می‌شوند که اگرچه ادامه کمک‌های نظامی آمریکا و به‌طور کلی غرب به اوکراین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، کی‌یف برای کاهش وابستگی به تجهیزات نظامی غرب، بیش از گذشته به تولید داخلی آورده است.

اوکراین این هفته میزبان نشست بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان تجهیزات دفاعی و نظامی بریتانیا است. به گفته رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، انتظار می‌رود این نشست مسیر همکاری شفاف این شرکت‌ها و سازندگان اوکراینی تجهیزات نظامی را هموار سازد. علاوه بر این، اوکراین خواهان جلب همکاری تولید‌کنندگان آلمانی تسلیحات نظامی است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، که با سرسختی خواستار ادامه کمک‌های نظامی غرب به کشورش در جنگ با روسیه است، می‌گوید اوکراین قصد دارد در آینده امنیت همسایگانش را هم تامین کند.

بیشتر از جهان