دسنتیس در نظرسنجی جدید عقب افتاد، ترامپ برای برد در آیووا آماده می‌شود

نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که فعالیت‌های میدانی دسنتیس نتیجه‌ مطلوب را نداده است

ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا‌ــ  Jim WATSON / AFP

دونالد ترامپ در نخستین رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در مسیر کسب یک پیروزی فراگیر قرار دارد و در نظرسنجی جدید، با اختلافی قابل‌توجه از رقبایش پیش است.

نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز که روز یکشنبه منتشر شد، یکی از آخرین اقدام‌های رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه (جی‌اوپی) آیووا پیش از شروع نظرسنجی در ۱۵ ژانویه خواهد بود. رای‌ آیووا قرار است برای رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، نسبت به نزدیک‌ترین رقیبش که ۳۶ درصد از او عقب‌تر است، پیروزی بزرگی به ارمغان بیاورد.

آن رقیب، ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا است که هرچه در توان داشت، به کار برد تا در نخستین رقابت انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان عملکردی متقاعدکننده داشته باشد. او تنها نامزدی بود که به‌اصطلاح «گرسلی کامل»ــ سفر به کل ۹۹ ایالت سراسر آمریکا که به نام چاک گرسلی، سناتور ارشد این ایالت، نام‌گذاری شد‌ه است‌ــ را انجام داد. اما این به افزایش جدی رتبه او در نظرسنجی منجر نشد و دسنتیس به واگذاری جایگاهش به نیکی هیلی، جایگزین دیگر ترامپ، نزدیک‌تر است تا کنار زدن نامزد پیشتاز از قدرت.

این خبری است که ممکن است به شکست کارزار دسنتیس بینجامد. فرماندار فلوریدا برای پیروزی در آیووا بسیار تلاش کرد و حمایت‌های مهم سیاستمداران محلی، از جمله فرماندار این ایالت، را به دست آورد. او برای این کار تمرکزش را از ایالت‌هایی که در تقویم اولیه بلافاصله بعد از آیووا قرار می‌گیرند، برگرفت؛ از جمله نیوهمپشایر که هیلی امیدوار است در آن‌ها عملکردی موفقیت‌آمیز داشته باشد. اگر دسنتیس در انتخابات آیووا ضعیف عمل‌ کند و بگذارد هیلی گوی سبقت را از او (یا نمایندگانش) برباید، راه برای هیلی باز می‌شود تا در نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی که فرماندار آنجا بود، ضربه‌ای کاری بزند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دسنتیس در نیوهمپشایر از هیلی، سفیر سابق سازمان ملل و فرماندار [پیشین] کارولینای جنوبی که اکنون برای شکست ترامپ در رقابت ایالتی تلاشی معقولانه به خرج می‌دهد، عقب افتاده است. البته هیلی هنوز از ترامپ عقب است اما یک عملکرد قدرتمند در آیووا تعداد [رای‌] فرد را در این ایالت افزایش می‌دهد و نظرسنجی سی‌بی‌اس می‌گوید عملکرد او اکنون آنقدر قوی است که هر افزایش حمایتی می‌تواند او را دست‌کم از جنبه نظری، در فاصله نزدیکی از مقام اول قرار بدهد. اگر کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی که اکنون با ۱۰ درصد [آرا] در ایالتی که کارزار انتخاباتی‌اش را روی آن ‌متمرکز کرده است، پیش از رای‌گیری در نیوهمپشایر از انتخابات کناره‌گیری می‌کرد، احتمالا آن مناسبات حتی بیش‌ازپیش به نفع هیلی تغییر می‌کرد.

متاسفانه این آخرین احتمال برای هیلی روز‌به‌روز کمتر می‌شود. کریستی روز یکشنبه در شبکه خبری تلویزیونی به فرماندار پیشین کارولینای جنوبی (که چند روز پیش از مناظره به دلیل دفاع در برابر حملات شخصی زشت امتیازهایی به دست آورد) حمله کرد و او را به دلیل خودداری از رد پیشنهاد خدمت به عنوان معاون در دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ، در صورت ارائه این پیشنهاد، بی‌شرم خواند.

فرماندار کریستی در گفت‌وگو با جیک تاپر، نیکی هیلی و ران دسنتیس را چاپلوس‌های ترامپ خواند. «نیکی هیلی باید از خودش خجالت بکشد.»

ــ [سخنرانی] وضعیت کشور، ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳

هیلی تنها جایگزین ترامپ است که همچنان در نظرسنجی‌ها سیر صعودی واقعی دارد و در هفته‌های اخیر حمایت شبکه سیاسی بسیار وسیع و ثروتمند کخ‌ــ وابسته به گروه‎‌های مرتبط به چارلز کخ، میلیاردر و دیوید، برادر فقیدش، را به دست آورد.

رای‌دهندگان آیووا هم ممکن است از پشت به دسنتیس و هیلی خنجر بزنند. عملکرد مهیج رئيس‌جمهوری سابق آمریکا که طی آن هر دو رقیب برتر او فروپاشی پایگاه‌های حمایتی‌شان را شاهد بودند، توانایی آن‌ها را برای متقاعد کردن حامیان به اینکه مسیرهای متقاعدکننده‌ای به سمت نامزدی دارند، از بین می‌برد. گویا بسیاری از حامیان مالی ثروتمند جمهوری‌خواه که در خلوت با ترامپ مخالف‌اند، صرفا به دلیل این باور که رئیس‌جمهوری سابق همین حالا هم نامزد تلقی‌ شده است، در رقابت ۲۰۲۴ شرکت می‌کنند.

خود ترامپ درصدد بود این روایت را پیش ببرد و از مناظرات مقدماتی ۲۰۲۴‌ــ۲۰۲۳ که رقبایش در آن شرکت داشتند، فاصله گرفت. این [نامزد] پیشتاز جمهوری‌خواه درعوض، کارزار ضد [این] برنامه‌ها را به راه انداخت و در همان بازه زمانی مناظره جمهوری‌خواهان، تجمع‌ها و گفت‌وگوهای تلویزیونی بزرگی را برنامه‌ریزی کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان