رویترز: خیابان‌های غزه هزارتوی مرگ‌باری برای سربازان اسرائیلی است

به گفته مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل، ارتش این کشور هنوز «راه حل مناسبی» برای از بین بردن دالان‌های زیرزمینی حماس پیدا نکرده است

سربازان اسرائیل در نوار غزه در جریان درگیر‌های بین اسرائیل و گروه حماس (۱۴ دسامبر ۲۰۲۳)- Reuters

رویترز در گزارشی به نقل کارشناسان نظامی اسرائیل و حماس نوشت که حماس، گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی، با استفاده از زرادخانه تسلیحاتی، دانش نظامی و شبکه‌ گسترده دالان‌های زیرزمینی خیابان‌های غزه را به هزارتوی مرگ‌باری برای سربازان اسرائیل تبدیل کرده است.

تعداد تلفات ارتش اسرائیل در جنگ کنونی غزه نزدیک به دو برابر حمله زمینی‌ سال ۲۰۱۴ گزارش شده است. رقمی که از میزان پیش‌روی ارتش اسرائیل در منطقه محاصره شده غزه و همینطور بهره‌مندی حماس از تاکتیک‌های چریکی و زرادخانه نظامی عظیمش حکایت دارد.

بنا به اعلام ارتش اسرائیل از شروع عملیات زمینی و ورود تانک‌ها و پیاده نظامی به نوار غزه در ۲۷ اکتبر، ۱۲۱ سربازش را در درگیری‌های خونین با حماس از دست داده است. این رقم اندکی کمتر از دو برابر ۶۶ سربازی است که در حمله ۲۰۱۴ به غزه که سه هفته طول کشید از دست داد. البته آن زمان هدف اسرائیل از بین بردن حماس نبود.

به گفته یاکوف آمیدور، ژنرال بازنشسته اسرائیلی و مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل، ارتش این کشور هنوز «راه حل مناسبی» برای از بین بردن دالان‌های زیرزمینی حماس پیدا نکرده است. شبکه‌ای که در دهه گذشته به تدریج گسترش یافت. اسرائیل به تمام گزینه‌ها برای تخریب دالان‌های زیرزمینی حماس می‌اندیشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی که ارتش اسرائیل به تازگی پمپاژ آب به دالان‌های زیرزمینی حماس در غزه را آغاز کرده است، یک سخنگوی این گروه مدعی شد که دالان‌ها در برابر آب مقاومت دارند.

سی‌ان‌ان به نقل از عثامه بن حمدان، نوشت که مهندسان متخصص در طراحی و ساخت دالان‌های زیرزمینی تمام گزینه‌های ممکن، از جمله پمپاژ آب را بررسی کردند. از این‌رو به گفته این مقام حماس لایه‌ داخلی این دالان‌ها ضدآب است.

حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل دست کم ۱۲۰۰ کشته بر جای گذاشت. حماس بیش از ۲۰۰ تن را گروگان گرفت و با خود برد. در جریان تبادل گروگان‌ها با زندانیان فلسطینی، ده‌ها تن از گروگان‌ها آزاد شدند. با این حال بیش از ۱۰۰ گروگان کماکان در اختیار حماس است.

پس از این حمله، اسرائیل در اقدامی تلافی‌جویانه در بدو امر حمله هوایی گسترده به شمال غزه را شروع و پس از اندکی تانک‌ها و پیاده نظام خود را با هدف «نابودی حماس» وارد غزه کرد. حمله اسرائیل به غزه تاکنون نزدیک به ۱۹ هزار کشته برجای گذاشته و نزدیک به دو میلیون نفر را آواره کرده است.

ایالات متحده آمریکا، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل که حمایت تمام‌عیار خود از حمله به غزه را نشان داده اخیرا خواسته اسرائیل حملات خود را دقیق‌تر انجام دهد تا غیره نظامیان کمتری هدف قرار گیرند.

بیشتر از جهان