نیویورک‌تایمز: اسرائیل با وجود آگاهی از زیرساخت‌های مالی حماس آ‌ن‌ها را حفظ کرد

نیویورک‌تایمز بر اساس اسنادی که در رایانه یکی از مقام‌های ارشد حماس یافت شده، ارزش دارایی‌های خصوصی این گروه را نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار تخمین می‌زند

اعضا شاخه نظامی حماس در یک رزمایش نظامی -REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی ادعا کرد اسرائیل در سال ۲۰۱۸ اطلاعات جامعی از شبکه گسترده مالی حماس به دست آورده بود اما برای از کار انداختن آن و جلوگیری از گردش سرمایه این گروه، اقدامی انجام نداد.

این گزارش با استناد به اسنادی که در رایانه یکی از مقام‌های ارشد حماس یافت شده، از فهرستی از دارایی‌های خصوصی حماس به ارزش صدها میلیون دلار پرده برداشت.

این دارایی‌ها شامل «شرکت‌های استخراج معدن، مزراع مرغ‌داری، رکت‌های فعال در حوزه جاده‌سازی در سودان، آسمان‌خراش‌های دوقلو در امارات متحده عربی، یک شرکت دست‌اندرکار در حوزه املاک و مستغلات در الجزایر و یک شرکت املاک و مستغلات در بورس ترکیه» است. نیویورک‌تایمز ارزش دارایی‌های حماس را نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار تخمین می‌زند.

با این حال، بر اساس این گزارش، با وجود اینکه اسرائیل و ایالات متحده اسناد دارایی‌های حماس را در اختیار داشتند، هیچ اقدامی برای اختلال در مبادلات مالی این گروه انجام نداده‌اند. از جمله تحریم‌هایی که اسرائیل و آمریکا می‌توانستند احتمالا با آن جلوی فعالیت‌های حماس را بگیرند و یا ترکیه و امارات متحده عربی را به عنوان مراکز این شبکه مالی تحت فشار قرار دهند.

به گزارش نیوریورک‌تایمز، مقام‌های ارشد اسرائیل و آمریکا، هر دو در اولویت‌بندی امور مالی حماس که به آن اشراف داشتند شکست خورده‌اند. چرا که حماس از ده‌ها میلیون دلار عایدی این شرکت‌ها برای خرید تسلیحات جدید و تدارک حمله هفتم اکتبر استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌تایمز در ادامه این گزارش به نقل از اودی لوی، رئیس سابق بخش جنگ اقتصادی موساد، نوشت که «همه از شکست اطلاعاتی هفتم اکتبر حرف می‌زنند. هیچ کس در مورد شکست عملیات مسدود کردن مبادلات مالی حماس حرف نمی‌زند. آنچه این حمله را رقم زد.»

این مقام موساد خاطرنشان کرد که در مورد امور مالی حماس در سال ۲۰۱۵ به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، اطلاع داده بود، اما به گفته او، نتانیاهو «به این موضوع چندان اهمیت نمی‌داد.»

این گزارش در ادامه با استناد به اسنادی که به دست آورده می‌نویسد حتی پس از اینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۲۲ تحریم‌هایی را علیه این شبکه وضع کرد، چهره‌های مرتبط با حماس توانستند با فروش سهام یک شرکت تحریم‌ شده میلیون‌ها دلار به دست آورند.

نیویورک‌تایمز در ادامه با اشاره به جنگ بین اسرائیل و حماس در سال ۲۰۱۴، می‌‌افزاید این جنگ استحکامات حماس را ویران و زرادخانه نظامی آن را خالی کرد، اما حماس توانست تجدید قوا کند.

بنا به ادعای این گزارش، نتانیاهو در سال ۲۰۱۶ با اعطای مجوز به قطری‌ها برای تزریق پول به غزه به‌دنبال مهار حماس بود. آن‌طور که این گزارش نوشته، نخست‌وزیر اسرائیل آن زمان بطور خصوصی گفته بود که تثبیت حماس فشارها بر او را برای تشکیل کشور مستقل فلسطین کاهش می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در حال حاضر نگران است که گردش‌ مالی حماس به این گروه امکان دهد تا بتواند از عهده تامین مالی جنگ با اسرائیل برآید و پس از پایان جنگ نیز بتواند تجدید قوا کند.

بیشتر از جهان