هزینه میلیاردی اجلاس مدیران امور مالیاتی ایران در شیراز

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، میزان و نحوه هزینه مدیران سازمان امور مالیاتی کشور در سفر به شیراز را متناقض با ادعای پرهیز از اشرافی‌گری دولت سیزدهم دانست

ورودی سازمان امور مالیاتی کشور در تهران- ایلنا

مدیر روابط‌عمومی سازمان امور مالیاتی در واکنش به انتشار فاکتور هزینه‌های میلیاردی سفر مدیران این سازمان به شهر شیراز برای شرکت اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور، با رد اعداد اعلام‌شده مدعی شد مجموع هزینه‌های این سفر دو میلیارد تومان بوده است.

داوود خدابنده در حسابش در رسانه اجتماعی ایکس انتشاردهندگان این خبر را «پروژه‌بگیر» خطاب کرد و نوشت: «همایش سه‌روزه بوده است، نه یک‌و‌نیم روزه و مجموع مبلغ دو میلیارد تومان بوده است و تعداد افراد حاضر در این اجلاس ۱۰۰ نفر بوده است نه ۷۰ نفر.»

ادعای مدیر روابط‌عمومی سازمان امور مالیاتی با فاکتورهای منتشر‌شده از نحوه و میزان هزینه‌های این مدیران همخوانی ندارد و خدابنده نیز‌ سندی برای تایید صحت ادعای خود منتشر نکرده است. هرچند او در پستی دیگری نوشته است: «دستور و اقدامات رسیدگی سريع صادر شده و قطعا اگر تخلف یا سوءاستفاده‌ای صورت‌ گرفته باشد، برخورد جدی و قانونى صورت می‌پذیرد.»

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان فارس در روزهای اخیر طی نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، میزان و نحوه هزینه مدیران سازمان امور مالیاتی کشور در سفر به شیراز را در تناقض با ادعای پرهیز از اشرافی‌گری دولت سیزدهم دانسته و تاکید کرده است: «باید پرسید، آقایان، مسئولیت خود را مایه خدمت به مردم قرار داده‌اند یا طعمه رسیدن به امیال خود؟»

در این نامه همچنین به برخی از هزینه‌ها اشاره شده که به گفته نویسندگان نامه، مصداق اشرافی‌گری است. این هزینه‌ها شامل اقامت مهمانان در هتل پنج‌ستاره، صرف غذا به‌صورت منوی باز از گران‌ترین رستوران شهر و صرف هزینه ۵۰۰ میلیون‌تومانی سوغاتی است.

آنچه در نامه بسیج دانشجویی به آن اشاره شده است و سخنان مدیر روابط‌عمومی سازمان امور مالیاتی نیز آن را تایید می‌کند، مصوبه سقف هزینه دو میلیاردتومانی برای این همایش است. اما به استناد فاکتورهای منتشر شده، ظاهرا مجموع هزینه به عددی بیش از بودجه تعیین‌شده رسیده است.

با بررسی جزئیات هزینه‌ها روشن می‌شود تفریحاتی همچون کرایه وسایل ورزشی، خرید لباس و‌ وسایل ورزشی در کنار خرید آجیل، سوغاتی صنایع‌دستی و سفارش غذا از گران‌قیمت‌ترین رستوران‌های شهر شیراز درحالی انجام شده است که این مدیران در عکس‌های مراسم با چفیه به‌عنوان نماد انقلابی‌گری و ساده‌زیستی در جمهوری اسلامی حاضر شده‌اند.

موضوع سوءاستفاده مدیران سازمان امور مالیاتی در این سفر مورد توجه قرار گرفته است و‌ نویسندگان نامه تصریح کرده‌اند: «انقلابی‌گری باید در باطن و خط‌مشی مدیران دولت باشد؛ نه آن که در ظاهر بر صندلی‌های این اجلاس چفیه پهن کنند، اما بعد از جلسه با هزینه بیت‌المال به عیش‌ونوش بپردازند.»

از دیگر موضوعاتی که هزینه‌های این اجلاس را بیش‌ازپیش موردتوجه قرار داده، استفاده از خدمات گران‌قیمت از سوی مدیرانی است که مسئولیت دریافت مالیات از اقشاری همچون کارگران، بازنشستگان و طبقات ضعیف جامعه را برعهده دارند.

بسیج دانشجویی در نامه خود خطاب به رئیس دولت سیزدهم با ذکر همین مورد، از ابراهیم رئیسی پرسیده است: «آیا از چنین مدیرانی باید انتظار داشت همان‌گونه که از کسبه خرد مالیات دریافت می‌کنند، از سرمایه‌داران نیز مالیات دریافت نموده و از فرارهای مالیاتی جلوگیری نمایند؟»

طی دو سال گذشته علاوه بر انتشار اخبار فساد اقتصادی گسترده در دستگاه‌های دولتی، بارها اخبار سوءاستفاده از منابع مالی و هزینه‌های سفر و دریافت‌های نجومی مدیران دولتی نیز منتشر شده است که افکار عمومی مردم در ایران را متاثر کرده‌اند.

در یکی از آخرین موارد پس از آنکه «صولت مرتضوی»، وزیر کار دولت رئیسی، در صداوسیما اعلام کرد: «مجموع حقوق و اضافه‌کار و حق ماموریت من حدود ۵۰ میلیون تومان در ماه است»، برخی منتقدان با یادآوری مخالفت این وزارتخانه و دولت با افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم، این سوال را مطرح کردند که وزیری با این میزان دریافتی، چگونه قرار است رنج معیشتی کارگران را درک کند.

همچنین برخی چهره‌های سیاسی در روزهای اخیر با انتقاد از سفرهای استانی ابراهیم رئیسی، به متناسب نبودن دستاوردهای این سفرها با وجود هزینه‌های جاری آن اشاره و تاکید کرده‌اند شنیدن نظرات و تصمیم‌گیری‌ در محل کار دولت به‌مراتب امری سخت‌تر از سفرهای پی‌درپی بی‌نتیجه‌ای است که شباهت به «پر کردن اوقات فراغت» دارند.

 به گفته تحلیلگران، برنامه سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم در دو سال اخیر به‌جز هزینه و تبلیغات افتتاح پروژه‌هایی که پیش‌تر افتتاح شده‌اند، دستاوردی نداشته است.

بیشتر از اقتصاد