دادگاه فدرال رسیدگی به پرونده «انحلال انتخابات ۲۰۲۰» ترامپ را متوقف کرد

دادگاه فدرال آمریکا همزمان درپی درخواست تجدید نظر ترامپ در مورد تصمیم دادگاه بر رد ادعای مصونیت قضایی او با توقف روند رسیدگی به پرونده «انحلال انتخابات ۲۰۲۰» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا موافقت کرد

دونالد ترامپ - خبرگزاری فرانسه

قاضی فدرال ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۲ آذر با توقف روند رسیدگی به پرونده «انحلال انتخابات ۲۰۲۰» دونالد ترامپ موافقت کرد. این درحالی است که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در مورد تصمیم دادگاه بر رد ادعای مصونیت قضایی او درخواست تجدید نظر کرده است.

به گزارش اکسیوس، تانیا چوتکان، قاضی فدرال ایالات متحده روز چهارشنبه طی دستوری اعلام کرد: «دادگاه با این موضوع که درخواست تجدید نظر ترامپ به صورت خودکار منجر به توقف هرگونه رسیدگی آتی به پرونده می‌شود، موافق است.»

چوتکان افزود که درخواست تجدید‌نظر ترامپ پرونده را به دادگاه عالی ارجاع می‌دهد و درصورت بازگشت صلاحیت قضایی این پرونده به دادگاه او، این قاضی فدرال در مورد حفظ یا تغییر مهلت رسیدگی و تاریخ محاکمه تصمیم خواهد گرفت. در حال حاضر تاریخ شروع محاکمه رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده برای روز چهارم ماه مارس، یعنی یک روز پیش از «سه‌شنبه بزرگ» برنامه ریزی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سه‌شنبه بزرگ روز انتخابات اولیه ریاست‌جمهوری ایالات متحده است که معمولا در فوریه یا مارس سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود.

دادگاه استیناف حوزه ناحیه کلمبیای ایالات متحده آمریکا چهارشنبه عصر ضمن موافقت با درخواست جک اسمیت، بازرس ویژه وزارت دادگستری ایالات متحده در پرونده دونالد ترامپ مبنی بر تسریع روند تجدید نظر، اعلام کرد که دفاعیات مربوطه باید بین ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳ تا دوم ژانویه ۲۰۲۴ تسلیم شوند. تاریخ استماع شفاهی هنوز تعیین نشده است.

ادعای ترامپ چه بود و چرا کار به تجدید نظر کشید؟

دونالد ترامپ در پرونده «انحلال انتخابات ۲۰۲۰» گفته بود که مصونیت قضایی ریاست‌جمهوری، او را از تعقیب قانونی اقداماتی که در زمان تصدیش انجام شده است، مصون می‌دارد.

چوتکان در دادگاه بدوی با رد این ادعا گفته بود: «رئیس‌جمهوری ممکن است از هر مصونیتی در زمان خدمت برخوردار باشد، اما ایالات متحده در هر زمان تنها یک رئیس دولت دارد و این مصونیت‌ها به معنی حفاظت مادام‌العمر او از زندانی شدن نیست.»

دونالد ترامپ هفته گذشته درخواست تجدید نظر خود را در مورد این تصمیم قاضی فدرال ایالات متحده تسلیم کرد.

کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ روز چهارشنبه در بیانیه‌ای توقف رسیدگی به پرونده او را «یک پیروزی بزرگ» برای بخت اول جمهوری‌خواهان خواند و افزود: «اقدام بازرس ویژه مبنی بر تسریع روند بررسی تجدید نظر در حمایت از کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ جو بایدن است.»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در ماه اوت به «تلاش برای انحلال انتخابات ۲۰۲۰» متهم شد و در دادگاه با رد اتهامات خود اظهار بیگناهی کرد.  

بیشتر از جهان