بازنگری پرونده شورش در کنگره؛ ممکن است از ترامپ رفع اتهام شود

تصمیم دیوان عالی مبنی بر بررسی درخواست تجدید نظر می‌تواند تاریخ شروع دادگاه دونالد ترامپ را که در حال حاضر برای ۴ مارس برنامه ریزی شده، عقب بیندازد

شورش در اطراف کنگره آمریکا - خبرگزاری فرانسه

دیوان عالی ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۲ آذر اعلام کرد به درخواست تجدید نظری رسیدگی خواهد کرد که می‌تواند صدها اتهام مربوط به شورش کنگره، از جمله اتهامات علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده را از میان بردارد.  

به گزارش اسوشیتدپرس، قرار است قضات دیوان عالی اتهام «مسدود کردن روند قانونی» را که علیه بیش از ۳۰۰ نفر مطرح شده است، بازنگری کنند. این اتهام به ایجاد اختلال در فعالیت کنگره در مورد تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده مربوط است و یکی از چهار اتهامی است که در پرونده جک اسمیت، بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا علیه ترامپ مطرح شده است. دونالد ترامپ همچنین به «توطئه برای مسدود کردن روند قانونی» متهم شده است.  

تصمیم دیوان عالی مبنی بر بررسی درخواست تجدید نظر برای این اتهام می‌تواند تاریخ شروع دادگاه دونالد ترامپ را که در حال حاضر برای ۴ مارس برنامه ریزی شده، عقب بیندازد.

ترامپ پیشتر گفته بود که قضات نمی‌توانند او را به دلیل اقداماتی که در زمان ریاست‌جمهوریش انجام شده است مورد تعقیب قانونی قرار دهند و یک قاضی دادگاه فدرال پیش‌تر این ادعا را رد کرد است. حال قضات به طور جداگانه این ادعا را بررسی می‌کنند.

دیوان عالی قرار است تا ماه مارس یا آوریل بررسی خود را انجام دهد و انتظار می‌رود نتیجه در اوایل تابستان اعلام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتهام «مسدود کردن روند قانونی» که می‌تواند تا ۲۰ سال زندان در پی داشته باشد، از جمله پرکاربردترین اتهاماتی بود که در پی تعقیب قضایی گسترده عوامل یورش روز ۶ ژانویه به کنگره ایالات متحده مطرح شد. در این رویداد گروهی که دمکرات‌ها آنها را «هواداران ترامپ» خواندند به کنگره یورش بردند.  

به گزارش اسوشیتدپرس، دست‌کم ۱۵۲ نفر از این افراد در دادگاه در اتهام «مسدود کردن روند قانونی» مجرم شناخته شدند و یا به آن اعتراف کردند و برای ۱۰۸ نفر از آن‌ها نیز حکم صادر شده است.

در یکی از این پرونده‌ها، قاضی دادگاه بدوی اتهام جوزف فیشر، افسر سابق پلیس پنسیلوانیا و دو متهم دیگر را به علت عدم انطباق اتهام و عمل انجام شده رد کرده بود.

او درحال حاضر با هفت اتهام از جمله «مسدود کردن روند قانونی» روبرو است و قضات دیوان عالی درخواست وکلای او را برای بررسی تجدید نظر پذیرفته‌اند.

بیشتر از جهان