ترامپ در ماه مارس آینده در واشنگتن محاکمه می‌شود

برابر قانون اساسی ایالات متحده، حتی اگر ترامپ محکوم هم شود، همچنان به‌لحاظ قانونی مانعی برای ادامه رقابت‌ها و شرکت در انتخابات وجود ندارد

تانیا چوتکان، قاضی فدرال روز دوشنبه اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا که همچنان با فاصله زیادی نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ۲۰۲۴ به‌شمار می‌رود، روز چهارم مارس سال آینده (۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲) به‌اتهام تلاش برای «جلوگیری از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت» و تغییر نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ در واشنگتن محاکمه خواهد شد.

جک اسمیت، بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا در پرونده تحقیق درباره شورش ششم ژانویه سال ۲۰۲۱، از دادگاه خواسته بود که جلسه محاکمه ترامپ در ماه ژانویه برگزار شد.

تیم حقوقی ترامپ نیز پیشتر خواهان عقب افتادن تاریخ برگزاری این دادگاه شده بود و تانیا چوتکان با آن مخالفت کرد.

اسوشیتدپرس شامگاه دوشنبه در گزارشی به‌نقل از این قاضی فدرال نوشت: «تعیین تاریخ دادگاه، به تعهدات شخصی یا حرفه‌ای متهمان بستگی ندارد»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری بلومبرگ، پیشتر در گزارشی نوشته بوده این قاضی فدرال از حامیان آشکار باراک اوباما، رئیس‌جمهوری دموکرات سابق آمریکا به‌شمار می‌رود و قبلا نیز احکام سنگینی علیه برخی از حامیان ترامپ و عوامل حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا صادر کرده است. تانیا چوتکان یک زن سیاه‌پوست ۶۱ ساله است که در جامائیکا به‌دنیا آمده است.»

از زمانی ترامپ کاخ سفید را ترک کرده است تاکنون چهار پرونده کیفری علیه او باز شده است. در پرونده کیفری که در واشنگتن رسیدگی خواهد شد وزارت دادگستری آمریکا ترامپ را متهم کرد است که با «فریب»، «تقلب»، «عدم صداقت» و «مانع‌تراشی» قصد داشته است جلوی انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را بگیرد.

در برابر ترامپ و تیم حقوقی او ضمن رد تمامی این اتهام‌ها، می‌گویند دموکرات‌ها چون نمی‌خواهند با او وارد رقابت‌ها شوند، به‌طور بی‌سابقه‌ای از ظرفیت‌های دستگاه قضایی ایالات متحده به مثابه یک سلاح علیه او استفاده می‌کنند.

برابر قانون اساسی ایالات متحده، حتی اگر ترامپ در پرونده‌های کیفری که علیه او مطرح شده است محکوم هم شود، همچنان به‌لحاظ قانونی مانعی برای ادامه رقابت‌ها و شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده پیش روی ندارد.

بیشتر از جهان