سیاست‌های پاکستان بحران تازه مهاجرتی ایجاد می‌کند

پاکستان نزدیک به نیم میلیون مهاجر افغان را طی یک ماه‌و‌نیم اخراج کرده است

 شماری از مهاجران افغان که از پاکستان اخراج شده‌اند -Farooq Naeem / AFP

به‌رغم فشار سازمان‌های بین‌المللی و تعدادی از کشور‌های جهان، پاکستان همچنان به اخراج مهاجران افغان ادامه می‌دهد. تا اواسط دسامبر، حدود ۵۰۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان اخراج شده‌اند.

در بحبوحه فرا رسیدن زمستان، اخراج این تعداد از مهاجران به کشوری که سطح فقر از ۹۰ درصد بالا‌تر است، می‌تواند فاجعه‌ساز باشد، زیرا بیشتر مهاجرانی که از پاکستان اخراج شده‌اند زمان طولانی را در این کشور زندگی کرده‌اند و هیچ شناختی از افغانستان ندارند.

به همین دلیل مهاجران اخراج‌شده مجبورند دوباره به قاچاقبران انسان برای بازگشت به پاکستان رجوع کنند، یا رهسپار کشور‌های دیگر شوند. آنانی که امکان بازگشت ندارند نیز مجبورند در افغانستان بمانند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخراج مهاجران از پاکستان و ایران علاوه بر تلفات انسانی، خطرات امنیتی بسیاری نیز به همراه دارد. افغانستان در حال حاضر با یک بحران اقتصادی شدید مواجه است و دو سوم جمعیت آن به کمک‌های خارجی وابسته‌اند. پناهندگانی که نمی‌توانند خانواده‌های خود را تامین کنند، ممکن است دوباره تلاش کنند به ترکیه و سپس به اروپا مهاجرت کنند، که چالش‌های مهاجرت غرب را تشدید می‌کند.

به احتمال زیاد، آن‌ها در فقر و ناامیدی عمیقی فرو می‌روند و در چنین وضعیتی به‌سادگی جذب سازمان‌های تروریستی مانند داعش، القاعده و تحریک طالبان پاکستانی خواهند شد. 

برای کشور‌های غربی که در حال حاضر با بحران اوکراین و غزه مواجه‌اند، شکل‌گیری یک بحران مهاجرتی دیگر قابل‌تحمل نیست. کشور‌های اروپایی که در راس آن‌ها آلمان قرار دارد، بیش از حد گنجایش مهاجر پذیرفته‌اند و به‌تازگی نیز موج مهاجرت‌ها از کشور‌های آفریقایی نیز افزایش یافته است. در آمریکا نیز مرز مکزیک تنها به مهاجران آمریکای جنوبی اختصاص ندارد و حالا مهاجران از کشور‌های دور آسیایی و آفریقایی نیز از این مسیر وارد آمریکا می‌شوند.

هجوم مهاجران به آمریکا به حدی جدی شده است که حتی دموکرات‌های هوادار جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز نارضایتی خود را از این روند اعلام کرده‌اند. در چنین وضعیتی تنها یک راه برای مهار این بحران وجود دارد. دولت آمریکا و دیگر کشور‌های غربی فشار‌های سیاسی را بر پاکستان افزایش دهند تا مانع اخراج مهاجران حد‌اقل در سه ماه زمستان شوند.

همچنین باید به پاکستان یاد‌آوری شود که تمام مهاجران افغان با تحریک طالبان پاکستانی ارتباط ندارند. برخی از این مهاجران سال‌ها پیش از شکل‌گیری تی تی پی در پاکستان زندگی می‌کردند. 

از سوی دیگر، باید گروه طالبان در کابل نیز تحت فشار وقرارداد تا طالبان پاکستانی را مهار کنند. پیش از این گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که طالبان افغان تعدادی از فرماندهان تی تی پی را بازداشت کرده‌اند. این مسئله با وجود اقدام‌های غیر‌انسانی طالبان در برخورد با زنان در افغانستان، می‌تواند تا حدی توجه جامعه جهانی را به مهاجران اخراج‌شده متمرکز کند و کشور‌هایی که به دلیل سیاست‌های زن‌ستیزانه طالبان، کمک‌های خود را به افغانستان قطع کرده‌اند دوباره وارد میدان شوند. 

از سوی دیگر، کشورهای غربی که همچنان روند اسکان مجدد مهاجران افغان را ادامه می‌دهند، باید سرعت انتقال مهاجران را بیشتر کنند. گزارش‌هایی وجود دارد که پلیس پاکستان بر‌خلاف تعهد این کشور مبنی بر اخراج نکردن مهاجرانی که مدارک مهاجرت به کشور‌های غربی را دارند، تعدادی از آنان را اخراج کرده است. به همین دلیل ضروری است که کشور‌های غربی روند اسکان مجدد مهاجران افغان را سرعت ببخشند، زیرا در صورت اخراج، جان این افراد در حاکمیت طالبان در خطر خواهد بود.