پاکستان از آمریکا برای مقابله با تروریسم از مبدا افغانستان درخواست کمک کرد

پاکستان می‌کوشد آمریکا را متقاعد کند گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در افغانستان نه‌تنها برای پاکستان که برای آمریکا نیز یک تهدید محسوب می‌شوند

منیر عاصم، رئیس ستاد ارتش پاکستان با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا،در مورد مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کرد‌‌ــ AFP

عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش پاکستان، که روز چهارشنبه ۲۲ آذر (۱۳ دسامبر) و در بحبوحه افزایش ناامنی‌ها در پاکستان، به ایالات متحده سفر کرده است، در دیدار با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در واشنگتن، خواستار همکاری آمریکا با پاکستان برای مبارزه با تروریسم شد.

بر اساس بیانیه کوتاه پنتاگون، عاصم منیر و لوید آستین در مورد «تحولات امنیتی اخیر منطقه‌ و زمینه‌های بالقوه برای همکاری‌های دفاعی دوجانبه» گفت‌وگو کردند.

پنتاگون در مورد دیدار این دو مقام امنیتی جزئیات زیادی منتشر نکرد، اما بخش انگلیسی صدای آمریکا به نقل از کارشناسان امنیتی در آمریکا نوشت که ژنرال عاصم منیر می‌کوشد مقام‌های امنیتی و دفاعی ایالات متحده را متقاعد کند گروه‌های شبه‌نظامی مانند تحریک طالبان پاکستان و شاخه خراسان داعش نه‌تنها برای پاکستان که برای امنیت ایالات متحده و جهان نیز یک تهدید محسوب می‌شوند.

مایکل کوگلمن، مدیر موسسه جنوب آسیای مرکز مطالعاتی ویلسون در آمریکا، گفت: «منیر در جست‌وجوی همدردی و کسب حمایت ایالات متحده از نگرانی‌های پاکستان درباره تروریسم است. او ممکن است به سال‌ها همکاری نظامی ایالات متحده و پاکستان از جمله همکاری‌های ضدتروریسم و نیز چندین سال تبادل آموزش‌های نظامی، اشاره کند.»

حمله اخیر به خیبرپختون‌خوا در پاکستان که به کشته شدن دست‌کم ۲۳ سرباز ارتش پاکستان منجر شد، واکنش‌ شدید مقام‌های دولت پاکستان را به همراه داشت. وزارت خارجه پاکستان با احضار سفیر طالبان در اسلام‌آباد، خواستار بازداشت و تحویل  سران تحریک طالبان پاکستان شد که گفته می‌شود در خاک افغانستان مستقرند.

جان اچکزی، وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان، نیز پیشنهاد کرد که پاکستان به جای مذاکره با طالبان، حملات هوایی ویژه و هدفمند به پناهگاه‌ تروریست‌ها در خاک افغانستان را آغاز کند. او همچین درخواست فعالیت پایگاه‌های پهپادی آمریکا علیه اهداف تروریستی در افغانستان را مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد رئیس ستاد ارتش پاکستان در سفر به واشنگتن، خواستار همکاری مستقیم آمریکا در امر مبارزه با تروریسم از مبدا افغانستان است.

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، هفته گذشته در ملاقات با مقام‌های پاکستانی گفته بود که «ایالات متحده در برابر تروریسم در منطقه کنار پاکستان ایستاده است» اما از قرائن چنین به نظر می‌رسد که آمریکا در حال حاضر برای درگیری نظامی در افغانستان برنامه‌ای ندارد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «با توجه به روابط پاکستان و افغانستان، بدیهی است که ما از حل‌وفصل دیپلماتیک همه مسائل مختلف بین این دو کشور حمایت می‌کنیم.»

میلر روز چهارشنبه نیز در پاسخ به این سوال که ایالات متحده چگونه از پاکستان حمایت خواهد کرد، گفت که آمریکا چند برنامه به منظور بالا بردن ظرفیت‌ ضدتروریسم در پاکستان را با تمرکز بر اجرای قانون و عدالت، تامین مالی کرده است.

واضح است که سیاست آمریکا برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان و افغانستان مبتنی بر ارزیابی‌های این کشور از خطری که متوجه منافع آمریکا است، تعیین می‌شود. دولت آمریکا پس از خروج از افغانستان در اوت ۲۰۲۱، اعلام کرد که مقابله با تروریسم در افغانستان را به شکل کنترل از طریق آسمان ادامه می‌دهد. ایالات متحده مدعی شد که برای مقابله با تروریسم از این روش توان کافی دارد و این ادعا را با حمله به خانه‌ای در کابل که گفته می‌شد ایمن الظواهری، رهبر القاعده در آن پنهان بود، نشان داد.

با این حال، اگرچه بر اساس ارزیابی اطلاعاتی اخیر ایالات متحده، «القاعده در افغانستان ضعیف شده و بعید است بتواند دوباره خود را احیا کند»، در گزارش شورای امنیت سازمان ملل تصریح شده که القاعده در افغانستان با طالبان همکاری می‌کند و در استان‌های مختلف افغانستان پادگان‌های آموزش ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد آمریکا تا زمانی که علیه منافعش در جنوب آسیا تهدیدی جدی احساس نکند، برای کمک به پاکستان در مبارزه با گروه‌های تروریستی به اقدام نظامی متوسل نخواهد شد.

این در حالی است که پاکستان در دو سال اخیر و پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، به دلیل فعالیت گروه‌هایی تروریستی در خاک افغانستان پیوسته تهدید شده و در خطر بوده است.

تحریک طالبان پاکستانی که نزدیک به دو دهه است علیه دولت این کشور قد علم کرده‌اند، در دو سال اخیر برای اجرای عملیات‌ علیه ارتش و دولت پاکستان فضای بیشتری داشته‌اند و در این مدت صدها حمله انتحاری و بمب‌گذاری و نیز حملات چریکی علیه نیروهای امنیتی پاکستان ترتیب داده‌اند.

مقام‌های پاکستانی معتقدند که این حملات در خاک افغانستان طرح‌ریزی می‌شوند و حتی ادعا می‌کنند که رد شهروندان افغانستان را هم در برخی از این حملات پیدا کرده‌اند؛ با این حال طالبان افغانستان این ادعا را رد کرده‌اند و می‌گویند که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز چهارشنبه ۲۲ آذر در یک پیام صوتی، گفت که حملات تروریستی در پاکستان هیچ ربطی به افغانستان ندارد. او دولت پاکستان را در تامین امنیت شهروندانش ناکام خواند و گفت که این مسئولیت سازمان‌ اطلاعات پاکستان است که حملات تروریستی را قبل از وقوع و در نطفه، خفه کند.

بیشتر از جهان