نامه خانواده رایان کوربت، شهروند آمریکایی زندانی در افغانستان، به طالبان

خانواده کوربت نگران وضع جسمانی او در زندان طالبان‌اند

رایان کوربت با اعضای خانواده‌اش-RobertJordan/Farcebook

خانواده رایان کوربت، شهروندان آمریکایی که از سال ۲۰۲۲ در حبس طالبان است، به این گروه نامه نوشته و از آنان خواسته‌اند که رایان کوربت را آزاد کنند تا مراسم کریسمس را در کنار خانواده باشد. رایان کوربت در اوت سال ۲۰۲۲، زمانی که برای ادامه فعالیت‌های موسسه‌اش همراه با سه همکار دیگر به شمال افغانستان رفته بود، بازداشت شد. از آن زمان تا کنون، طالبان او را در زندان نگاه داشته‌اند. آنا کوربت، همسر ۴۳ ساله رایان، روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گفت که رایان در ژانویه ۲۰۲۲ برای تمدید اقامت و بررسی وضع موسسه‌اش در افغانستان به آن کشور رفت.

مقام‌های وزارت بازرگانی طالبان از او استقبال کردند و خواهش کردند به فعالیت‌هایش در افغانستان ادامه دهد. همین موضوع به رایان جرئت داد که در اوت ۲۰۲۲ بار دیگر به افغانستان سفر کند. ولی زمانی که با سه همکارش، از جمله یک شهروند کشور آلمان، به شمال افغانستان رفت، نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان او را بازداشت کردند.

آنا کوربت می‌گوید طالبان چند ساعت پس از بازداشت رایان به او گفتند که می‌تواند با همکار آلمانی‌اش برود، اما دو همکار افغان او در بازداشت باقی خواهند ماند. اما رایان قبول نکرده و گفته است که می‌خواهد با همکارانش باشد.

مقام‌های اطلاعاتی گروه طالبان به شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفته‌اند که رایان کوربت به‌اتهام فعالیت‌های ضددولتی به زندان افتاده است، هرچند مشخص نکرده‌اند که این فعالیت‌ها در چه عرصه‌ای بوده است. مقام‌های طالبان همچنین گفته‌اند که وضع جسمانی رایان خوب است و او در یک مهمان‌خانه به سر می‌برد و روزانه به نور آفتاب، گوشت گوسفند و بز، مجله و روزنامه، و یک سالن ورزشی کوچک دسترسی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما هم‌بندهای سابق رایان این موضوع را رد می‌کنند. در ۱۶ ماه گذشته، رایان کوربت نخست چند ماه را در سلول انفرادی گذارنده و سپس با چهار تن از شهروندان کشورهای خارجی هم‌بند بوده است. کوین کورنول، شهروند آمریکایی، یکی از این هم‌بندان است که چند هفته پیش از زندان طالبان آزاد شد. کورنول به سی‌بی‌اس گفته است که برخلاف ادعای طالبان، وضع زندان آنان خوب نبود. هرچند مقرر شده بود که هفته‌ای یک بار به‌مدت ۲۰ دقیقه به آنان اجازه استفاده از نور آفتاب داده شود، زندانبانان ماهی یک بار به آنان اجازه رفتن به فضای باز و برخورداری از آفتاب می‌دادند. همچنین، رژیم غذایی پرچرب به آنان داده می‌شد که ناشی از طبخ گوشت بز بود. در این رژیم غذایی به‌ندرت لوبیا یا نخود وجود داشت و باید خوش‌شانس می‌بودی که تکه‌ای میوه به دستت می‌رسید. کورنول بارها شاهد سرگیجه‌های پی‌درپی و بی‌حرکتی رایان بوده است.

آنا کوربت نیز می‌گوید که گزارش‌هایی در مورد غش کردن رایان و تغییر رنگ اندام‌های او شنیده است. رایان در شانزده سالگی در اثر تصادف تقریبا ریه‌هایش را از دست داد. به همین دلیل، همسرش می‌گوید نگران است که او خیلی سریع ذات‌الریه بگیرد.

کِیلب، پسر ۱۳ ساله رایان، نامه‌ای به زبان پشتو برای طالبان نوشته است و از این گروه خواسته است پدرش را، که هیچ گناهی نکرده است، آزاد کنند. مقام‌های دولت آمریکا نیز وعده داده‌اند که برای آزادی شهروندان آمریکایی از زندان‌های طالبان تلاش کنند. شورای امنیت آمریکا و وزارت خارجه آن کشور اعلام کرده‌اند که برای آزادی شش شهروند آمریکا که در نزد طالبان زندانی‌اند تمام تلاششان را می‌کنند. همچنین، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، شخصا با خانواده کوربت تماس گرفته و گفته است که آزادی کوربت در اولویت قرار دارد. دیپلمات‌های همراه با توماس وست، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان، نیز می‌گویند که در دیدارهای آقای وست با هیئتی از طالبان، مسئله زندانیان مطرح شده است. هرچند سهیل شاهین، نماینده دفتر طالبان در قطر، در توییتش اشاره‌ای به موضوع زندانی‌ها نکرده است.

با این حال، به نظر می‌رسد گروه طالبان هدف خاصی از زندانی کردن شهروندان آمریکایی دارند. آنان می‌خواهند با گروگان‌گیری شهروندان کشورهای غربی، از آن‌ها امتیازهایی بگیرند و از جمله برای رژیم این گروه کسب مشروعیت قانونی کنند. اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند این وضع با گروگان‌گیری خراب‌تر می‌شود.

خانواده کوربت از سال ۲۰۱۰ در افغانستان زندگی می‌کرده‌اند. پسر آنان کِیلب نیز در افغانستان به دنیا آمده و در همان جا بزرگ شده است. رایان موسسه‌ای به نام بلوم ایجاد کرد که برای مشاوره دادن به شرکت‌های تجاری اختصاص داشت. رایان همچنین بازرگانی تدریس می‌کرد و به افغان‌ها آموزش می‌داد که چگونه بتوانند از شرکت‌ها قرضه به دست بیاورند.

در اوت ۲۰۲۱، هم‌زمان با سقوط دولت جمهوری افغانستان به‌دست طالبان، خانواده کوربت از آن کشور خارج شدند. اما به این دلیل که موسسه کوربت‌ها در افغانستان همچنان فعالیت داشت، رایان به‌رغم توصیه دولت آمریکا مبنی بر سفر نکردن به افغانستان، در سال ۲۰۲۲ به این کشور سفر کرد. اما، در سفر دوم در اوت ۲۰۲۲، نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان او را بازداشت کردند.

بیشتر از جهان