استعفای یک استاد دانشگاه شریف در حمایت از دانشجویان

نهادهای امنیتی پیش از این اکبر جعفری، استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف، را احضار و بازجویی کرده بودند

اعتراضات دانشجویی به فشارهای امنیتی بر روی استادان و دانشجویان - ایندیپندنت فارسی

اکبر جعفری، جوان‌ترین استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف، در حمایت از دانشجویان از این دانشگاه استعفا داد. 

علی شریفی‌زارچی، استاد اخراج شده دانشگاه شریف در اکانت شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس با اعلام این خبر‌ نوشت: «دکتر سید اکبر جعفری، جوان‌ترین استاد تمام فیزیک دانشگاه شریف، متخصص مواد کوانتومی و عضو هیئت‌مدیره انجمن فیزیک ایران، که در پی حمایت از دانشجویان در وقایع سال پیش احضار و بازجویی شده بود، امروز با ارسال نامه‌ای به اعضای هیئت علمی شریف از استعفای خود خبر داد.»

به گزارش انتخاب، این استاد دانشگاه شریف در نامه استعفایش این اقدام را یکی از دردناک‌ترین تصمیم‌های زندگی حرفه‌ای‌اش نامید. جعفری در این نامه با اشاره به اینکه آرمان‌هایش در این دانشگاه شکل گرفته است، نوشت: «سال ۱۳۷۴، من نهال کوچکی بودم که در خاک شریف آرام گرفتم و اکنون، ۲۸ سال از آن زمان گذشته و وقت میوه دادن بود، اما طوفان حوادث سرنوشت این درخت را جور دیگری رقم زد که شرح آن در این مقوله نمی‌گنجد.»

این استاد دانشگاه شریف در ادامه با بیان اینکه مسیر دیگری را برای زندگی آکادمیک انتخاب خواهد کرد، گفت: «از همه شما همکاران عزیز بابت جو دوستانه و همدلانه در خانواده شریف سپاسگزارم. هر بحثی که کردیم، چه موافق و چه مخالف، از سر دوست داشتن شریف بود...از همه شما شرمنده هستم که در این روزهای سخت در کنار شما نیستم و مسیر دیگری را برای زندگی آکادمیک انتخاب می‌کنم.»

اکبر جعفری در پایان بار دیگر ضمن حمایت از دانشجویان نوشت: «این‌جانب در هر جا که باشم، ریشه‌هایم در ایران و شریف جا مانده‌اند و مثل همیشه و شاید بیشتر از همیشه حامی دانشجویان خواهم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک‌ سال گذشته و پس از آغاز خیزش سراسری، فشار نهادهای امنیتی به استادان و دانشجویان افزایش یافت. نهادهای امنیتی با احضار، تهدید، تعلیق، و اخراج استادان تلاش کردند فضای دانشگاه را از حضور استادان مخالف پاک‌سازی کنند. در همین روند، استادان بسیاری از دانشگاه‌ها حذف شدند. از سوی دیگر، نیروهای نزدیک به حکومت، برخی مداحان، و فعالان سیاسی حامی نظام با عنوان استاد به دانشگاه‌ها آورده شدند.

در روزهای گذشته، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، نیز اعلام کرده بود که این دانشگاه ۱۸ هزار دانشجوی دکتری را، که به گفته او «جوان انقلابی»‌اند، جایگزین استادان حق‌التدریسی این دانشگاه کرده است. طی خیزش سراسری، دانشگاه آزاد استادان مدعو بسیاری را تحت عنوان پایان همکاری از این دانشگاه اخراج کرد. هنوز هم بسیاری از استادان دانشگاه‌ آزاد به‌صورت استاد مدعو تدریس می‌کنند. همین باعث شد که بسیاری از این گونه استادان را به‌راحتی از دانشگاه حذف کنند.

پیش از این، در بیستم مهر سال جاری، روزنامه اعتماد در گزارشی خبر داده بود که از ابتدای مهر ۱۴۰۲، به دستور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، ۳۲ هزار استاد حق‌التدریسی به‌دلیل انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی یا همراهی نکردن با دستگاه‌های حکومتی و نظامی، از واحدها و رشته‌های تحصیلی گوناگون این دانشگاه برکنار شده‌اند. روزنامه اعتماد از جذب ۲۰ هزار دانشجوی ترم اول یا دوم مقطع دکتری برای جایگزین کردن این استادان خبر داده بود.