فرار گروهی معتادها از یک مرکز نگهداری در بندرعباس

منابع محلی وضعیت نامناسب کمپ و کمبود غذا و امکانات مناسب را دلیل فرار گروهی بیماران اعلام کرده‌اند

عکس تزیینی-تصویری از یک فرد در مرکز نگهداری و ترک‌ اعتیادــ باشگاه خبرنگاران جوان

فرار گروهی بیماران گرفتار اعتیاد از یک مرکز نگهداری و ترک در ایسین بندرعباس صبح سه‌شنبه ۲۱ آذر در رسانه‌های داخلی ایران خبرساز شد. برخی رسانه‌ها برای این اتفاق تیترهایی مانند «فرار هالیوودی معتادان از کمپ» را انتخاب کردند و خبرگزاری‌هایی مانند تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، با نسبت دادن «سرقت‌های خرد» به این بیماران دچار اعتیاد، مدعی شدند فرار گروهی آنان «واکنش منفی مردم» را در پی داشته است.

به نوشته این خبرگزاری، افرادی که در کمپ ایسین نگهداری می‌شدند، با حکم قضایی به این مرکز منتقل شده بودند.

بر اساس اخبار رسانه‌های داخلی ایران، بیماران معتاد کمپ ایسین، پس از وقوع یک درگیری از آنجا فرار کردند.

هنوز هیچ‌یک از مسئولان درباره علت فرار گروهی بیماران معتاد از این مرکز توضیحی نداده‌ است. خبرگزاری فارس، رسانه وابسته به سپاه پاسداران، از قول مسئولان استانداری هرمزگان نوشت: «گزارش‌ دستگاه‌های مسئول در حال جمع‌بندی است تا علل و عوامل آن مشخص و سپس در این زمینه اطلاع‌رسانی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظرفیت مرکز نگهداری و ترک ایسین بندرعباس ۵۰۰ نفر است اما هنوز مشخص نیست چه تعداد از افراد بستری در این مرکز فرار کرده‌اند. برخی منابع شمار این افراد را تا ۲۵۰ نفر اعلام کرده‌اند؛ اما برخی دیگر می‌گویند تمام ۵۰۰ بیمار گرفتار اعتیاد از این مرکز گریخته‌اند.  

به‌رغم اینکه رسانه‌های حکومتی می‌کوشند این فرار گروهی را برای امنیت دهستان ایسین و بندرعباس مشکلی نگران‌کننده جلوه دهند، جست‌وجوهای اولیه در میان اخبار رسانه‌ها و منابع محلی آشکار می‌کند بیمارانی که در این مرکز نگهداری می‌شدند شرایط نامناسبی داشتند و به دلیل «شرایط غیرانسانی» فرار کردند.

پایگاه خبری هرمیزان، «ضعف در خدمات‌رسانی» را دلیل فرار بیماران معتاد از این مرکز اعلام کرد. سایت محلی صبح ساحل نیز «وضعیت بد سرویس‌های بهداشتی» این مرکز را دلیل فرار گروهی آنان دانست. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز به نقل از افراد بستری در این کمپ نوشتند که حتی غذا هم به میزان کافی به آن‌ها نمی‌دادند.

بر مبنای گزارش پایگاه خبری هرمیزان، حدود دو ماه قبل، عارف اکبری، دادستان استان هرمزگان، به کمپ اعتیاد ایسین رفت و مددجویان درخواست‌هایشان را برای رسیدگی به وضعیت این کمپ با این مقام قضایی در میان گذاشتند. در همان زمان، ارگان خبری قوه قضاییه مدعی شد که دادستان هرمزگان برای بهبود وضعیت کمپ ترک اعتیاد ایسین دستورات لازم را صادر کرده است.

به‌رغم این ادعا، شواهد نشان می‌دهد که مشکلات این کمپ و دیگر کمپ‌های ترک اعتیاد استان هرمزگان ادامه یافت تا اینکه اعتراض‌ها بالا گرفت. در واکنش به این اعتراض‌ها، مجتبی قهرمانی، رئیس‌ کل دادگستری استان هرمزگان، به دادستان بندرعباس و دیگر حوزه‌های قضایی ماموریت داد «بر وضعیت ایمنی کمپ‌های ترک اعتیاد به‌صورت ویژه نظارت کنند و با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در خصوص رفع نواقص موجود و ارتقای وضعیت ایمنی در این کمپ‌ها تذکرات لازم را بدهند».

آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد، دستور این مقام قضایی نیز خریداری نداشت و مشکلات موجود در کمپ‌های ترک اعتیاد استان هرمزگان همچنان ادامه یافتند. پیش‌تر روزنامه محلی دریا در گزارشی با عنوان «حادثه مرکز ترک اعتیاد لنگرود، زنگ خطری برای هرمزگان» به نقل از مدیران اداره کل بهزیستی این استان نوشته بود که برخی کمپ‌ها و مراکز نگهداری بیماران معتاد در هرمزگان «استانداردهای لازم» را ندارند و باید تعطیل شوند.  

در این گزارش که پس از حادثه مرگبار آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد لنگرود منتشر شد، هشدار داد که چنین اتفاقی ممکن است در هرمزگان نیز رخ دهد.

در آتش‌سوزی مرکز نگهداری و ترک «گام اول رهایی» در لنگرود که روز جمعه دوازدهم آبان رخ داد، دست‌کم ۳۶ نفر کشته و ۱۷ نفر مصدوم شدند.

مسئولان جمهوری اسلامی با اعلام خبر «شناسایی و دستگیری عامل آتش‌سوزی» کمپ اعتیاد لنگرود، تلاش کردند این موضوع را از کانون توجه مردم و رسانه‌ها خارج کنند. در مقابل، فعالان مدنی حوادث مشابه سال‌های قبل را یادآور شدند و تاکید کردند نحوه برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با بیماری اعتیاد زمینه‌ساز چنین رخدادهایی است.

مقام‌های انتظامی و قضایی جمهوری اسلامی و رسانه‌های وابسته‌ به آن‌ها پیوسته بیماران اعتیاد را افرادی «خطرناک» و «عامل ناامنی در جامعه» معرفی می‌کنند. از سوی دیگر با محدود و امنیتی کردن فعالیت افراد و نهادهای مدنی عملا راه مبارزه با این بیماری را هم می‌بندند.

فعالان حوزه اعتیاد به‌تناوب تاکید کرده‌اند که مافیای مواد مخدر در لایه‌های عمیق مدیریتی در جمهوری اسلامی نفوذ دارد و از محل تولید و توزیع مخدرها گرفته تا راه‌اندازی کمپ‌های ترک اعتیاد سود سرشار به جیب می‌زند.