زلنسکی وارد آمریکا شد؛ تلاش برای دریافت کمک‌های آمریکا برای جنگ با روسیه

زلنسکی قرار است سه‌شنبه با جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده در کاخ سفید دیدار کند

ولودیمیر زلنسکی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری آرژانتین در بوینوس آیرس، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳ - Luis ROBAYO / AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، دوشنبه ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر)، در آخرین تلاش پیش از پایان سال میلادی جاری برای تداوم کمک‌های ایالات متحده به اوکراین در جنگ با روسیه، وارد واشنگتن شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از پنتاگون، زلنسکی که آخرهفته در آرژانتین بود، قرار است ساعت ۱۲ به وقت شرق آمریکا در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن و پس از سخنان لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، سخنرانی کند.

زلنسکی همچنین قرار است سه‌شنبه با جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، در کاخ سفید، و نیز با رهبران کنگره، از جمله رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا که اخیرا به این مسند انتخاب شد، دیدار کند. برخی از اعضای حزب جمهوریخواه به شدت مخالف اختصاص کمک ایالات متحده به اوکراین‌ است.

این سومین دیدار ولودیمیر زلنسکی از ایالات متحده آمریکا از زمانی است که جنگ در اوکراین آغاز شده است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، گفت که سفر زلنسکی بر تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده به اوکراین تاکید دارد که فوریه آینده وارد سومین سال جنگ با روسیه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی قرار است علاوه بر دیدار با بایدن، همچنین با مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دیدار کند و برای سناتورهای آمریکا نیز سخنرانی خواهد کرد.

در جریان درگیری‌ خونینی که به ویرانی بخش‌هایی از اوکراین، کشته‌ شدن هزاران نفر و آوارگی میلیون‌‌ها نفر انجامیده است، نیروهای اوکراین به‌شدت به ائتلافی متشکل از کشورهایی به رهبری ایالات متحد وابسته بوده‌اند که تاکنون ده‌ها میلیارد دلار مهمات و تسلیحات، آموزش‌های نظامی، کمک‌های اقتصادی و اجتماعی به این کشور اختصاص داده‌اند.

با این حال، جریان کمک‌های ایالات متحده به اوکراین که بایدن آن را بخشی از مبارزه وجودی بین جهان دموکراتیک و استبداد تهاجمی ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، توصیف کرده است، اینک در آستانه پایان یافتن است.

سناتورهای جمهوریخواه هفته گذشته روند بررسی و تصویب لایحه درخواست کاخ سفید را برای کمک اضطراری ۱۰۶ میلیارد دلاری که عمدتا به اوکراین و اسرائیل اختصاص خواهد داشت، مسدود کردند.

محافظه‌کاران گفته‌اند که اگر دموکرات‌ها و کاخ سفید با اصلاحات مهاجرتی گسترده‌ای موافقت نکنند که بر امنیت مرزهای آمریکا و مکزیک تمرکز دارد، این بسته [کمک مالی به اوکراین و اسرائیل] را رد خواهند کرد.

سناتور جی دی ونس، از متحدان نزدیک دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین ایالات متحده، گفت: «به نفع آمریکا است که بپذیرد که اوکراین مجبور است برخی از سرزمین‌هایش را به روس‌ها واگذار کند و ما باید جنگ را به پایان برسانیم.»

او هشدارهای کاخ سفید را مبنی بر اینکه پیروزی روسیه در اوکراین، دیگرکشورهای اروپای شرقی، از جمله کشورهای عضو ناتو، را در معرض خطر قرار می‌‌دهد، «احمقانه» توصیف کرد. او گفت، مگر ۶۱ میلیارد دلار (مبلغ منظورشده برای اوکراین در لایحه جدید) چه کاری می‌کند که ۱۰۰ میلیارد دلار نتوانسته انجام دهد.

بیشتر از جهان