بیانیه مشترک عربستان سعودی و قطر؛ تاکید بر همکاری‌های اقتصادی و سیاسی برای حل بحران‌های منطقه 

ولیعهد عربستان سعودی و امیر قطر خواستار همکاری کامل جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند 

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر (راست) و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، ۵ دسامبر، دوحه- AFP PHOTO /QATAR EMIRI DIWAN

در پایان سفر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به دوحه برای شرکت در نشست شورای همکاری خلیج فارس و هفتمین دیدار شورای هماهنگی سعودی-قطری، دو طرف در بیانیه‌ای مشترک بر تداوم همکاری‌های سیاسی درباره مسائل منطقه‌ای تاکید کردند. 

بیانیه مشترک عربستان سعودی و قطر که روز سه‌شنبه پنجم دسامبر صادر شد، بر تقویت همکاری‌های امنیتی برای ایجاد ثبات در منطقه، همکاری‌های سیاسی و مشارکت‌های اقتصادی و افزایش مراودات تجاری میان دو کشور و مشارکت در رسیدگی به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرده است. 

طرف قطری در این بیانیه ضمن استقبال از ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که این اقدام به ارتقای امنیت و ثبات در منطقه به نحوی که حاکمیت کشور حفظ شود، کمک کند. عربستان سعودی و قطر از جمهوری اسلامی خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود همکاری کامل داشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه مشترک عربستان سعودی و قطر محورهای دیگری چون پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه و توقف جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها، تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه‌حل جامع و عادلانه برای مسئله فلسطینی‌ها مطابق با راه‌حل دو کشوری، طرح صلح عربی، یافتن راه‌حل عادلانه و جامع برای بحران سوریه و بازگشت داوطلبانه آوارگان و حفظ تمامیت ارضی کشور، و حمایت از تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای یافتن راه‌حل سیاسی در یمن و توسعه و سرمایه‌گذاری در آن کشور، فهرست شده است.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و شیخ تمیم بن حمل آل ثانی، امیر قطر، در بیانیه فوق «رنسانس و رشد» برای مردم دو کشور در آینده را پیش‌بینی کردند. 

امیر قطر انتخاب شهر ریاض برای میزبانی نمایشگاه جهانی ۲۰۳۰  و همچنین میزبانی عربستان سعودی از جام جهانی ۲۰۳۴ را به ولیعهد عربستان تبریک گفت. 

دو طرف همچنین بر گسترش همکاری‌های امنیتی و نظامی، تحکیم همکاری‌های آموزش نظامی و تبادل تجربیات، همکاری‌های دو طرف در زمینه ورزش، فرهنگ و گردشگری، سرمایه‌گذاری، گسترش همکاری در زمینه انرژی، بهره‌وری انرژی‌های تجدیدپذیر، کارآفرینی و همچنین آینده صنعت حمل‌ونقل و اتصال ریلی بین دو کشور و امنیت غذایی و صنعفت کشاورزی تاکید کردند. 

عربستان سعودی و قطر همچنین تواقف کرده‌اند که طی یک مشارکت راهبردی برای بهبود محتوای رسانه‌ها تلاش کنند. 

همچنین تعدادی تفاهم‌نامه از جمله همکاری مشترک در زمینه کار بانک مرکزی در دو کشور و همکاری در حوزه ورزش و جوانان به امضا رسید.

آنان همچنین خواستار حل‌وفصل اختلاف‌ها میان اوکراین و روسیه با روش‌های مسالمت‌آمیز شدند. 

بیشتر از جهان