وزیر انرژی عربستان‌ سعودی: کمک‌ کشورهای‌ صنعتی برای مبارزه با فجایع زیست‌محیطی ناچیز‌ است

وزیر انرژی عربستان سعودی می‌گوید این کشور فقط در قاره آفریقا ۵۰ میلیارد دلار برای مبارزه با تغییرات اقلیمی سرمایه‌گذاری کرده‌ است

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان‌سعودی، در نشست هفته اقلیمی ریاض ۱۲-۸ اکتبر ۲۰۱۳ Fayez Nureldine / AFP

وزیر انرژی عربستان سعودی کمک‌های کشورهای غربی را به صندوق جدید «خسارات آب و هوایی» به‌ این دلیل که تغییرات «کم و ناچیزی» ایجاد می‌کند، کاملا مردود خواند.

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان گفت عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است و قرار نیست به صندوق جدید سازمان‌ملل‌ کمک ‌کند، بیش از ۵۰ میلیارد دلار به مبارزه با تغییرات اقلیمی در قاره آفریقا اختصاص داده ‌است. 

ایجاد صندوق جدید سازمان ملل برای کمک‌ به کشورهای در حال توسعه در روند مبارزه با تغییرات اقلیمی، به پیشنهاد اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در جریان نشست کوپ۲۸ در دبی مطرح ‌شد. 

تاکنون دست‌کم ۳۳ کشور عضو سازمان ملل به این صندوق پیوسته‌اند و نزدیک به ۶۵۵ میلیون دلار کمک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات ‌متحده در این صندوق جمع شده‌است. 

با این ‌حال، فعالان مقابله با تغییرات اقلیمی، کمک‌های کشورهای توسعه‌یافته را به این صندوق بسیار ناچیز می‌خوانند و می‌گویند با چنین بودجه‌هایی نمی‌توان مانع افزایش دمای کره زمین شد. 

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، دوشنبه، ۴ دسامبر (۱۳ آذر)، در سخنرانی ویدیویی خود در نشست کوپ ‌۲۸ دبی گفت: «برخلاف کمک‌های ناچیز کشورهای توسعه‌یافته به این صندوق، پادشاهی سعودی از طریق همکاری جنوب-جنوب خود در نشست آفریقا-عربستان سعودی که ماه گذشته در ریاض برگزارشد، دست‌کم ۵۰ میلیارد دلار به مبارزه با تغییرات اقلیمی در قاره آفریقا اختصاص داده است. »

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزیر انرژی عربستان سعودی، کمک‌های این کشور به ایجاد زیرساخت‌ها می‌انجامد و سازگاری بشر را با تغییرات آب‌وهوایی، در قاره آفریقا تقویت خواهد کرد. 

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در این نشست تاکید کرد که عربستان سعودی می‌کوشد اقتصاد خود را تا ۲۰۳۰ کاملا کربن‌زدایی کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریاض در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر،مانند انرژی خورشیدی، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی کرده ‌است. 

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنان وزیر انرژی عربستان سعودی نشان‌دهنده اختلاف‌های شدیدی است که همچنان بین رهبران جهان، بر سر راه‌حل‌های موجود برای مبارزه با تغییرات اقلیمی وجود دارد. 

بحث بر سر «حذف تدریجی» یا «کاهش تدریجی» سوخت‌های فسیلی، یکی دیگر از چالش‌های مذاکرات میان نمایندگان کشورهای جهان در نشست کوپ ۲۸ دبی است. 

در جریان نشست کوپ ‌۲۸ دبی، یاسر الرمیان، مدیرعامل شرکت نفتی آرامکو، هم گفت کشورهای توسعه‌یافته نمی‌توانند از کشورهای توسعه‌نیافته یا کشورهای در حال توسعه بخواهند که همان اقدامات این کشورها را در دوران گذار انجام ‌دهند. 

او گفت از وزیر انرژی یک کشور آفریقایی شنیده است که «قاره سیاه» «برای این که رشد داشته باشد، نخست باید کربن‌سازی و سپس کربن‌زدایی کند». او افزود که جهان در حال حاضر باید کمتر آرمانگرا باشد و بیشتر به راهکارهای عملی بیندیشد. 

بیشتر از جهان