طراحان سعودی لباس‌‌های شاهدخت دایانا، زندایا و بیانسه با هفته مد ریاض به خانه بازگشتند

هدف هفته مد ریاض نمایش استعدادهای داخلی به‌جای طراح‌های معروف بین‌المللی است

مدلی روی صحنه اولین هفته مد ریاض، ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳‌ـ Fayez Nureldine / AFP

لباس‌های طراحی عدنان اکبر پیش‌تر بر تن شخصیت‌هایی مانند شاهدخت دایانا و دو بانوی اول فرانسه نشسته بود اما تا همین چند وقت اخیر، هرگز برنامه نمایش مد در کشور زادگاهش، عربستان سعودی، روی صحنه نبرده بود.

به گزارش ای‌اف‌پی، این طراح ۷۴ ساله که به او لقب «سن لوران خاورمیانه» را داده‌اند، در سال جاری در اولین هفته مد ریاض شرکت داشت.

روی صحنه نمایش مد که در منطقه اقتصادی ریاض برگزار شد، در جمع حاضران متشکل از شخصیت‌های شناخته‌شده اینستاگرام و دیپلمات‌ها، مدل‌ها بیش از ۲۰ پیراهن بلند و یک لباس عروس طراحی اکبر را به تن کردند.

Fayez Nureldine / AFP

عبدالله اکبر، پسر عدنان و مدیر این نشان تجاری، با اشاره به تحول جاری در صنعت مد عربستان سعودی گفت: «اتفاقی که اکنون دارد رخ می‌دهد تغییر بزرگی است. فکر می‌کنم جهان خلاقیت و قوت طرح‌های ما را می‌بیند.»

یکی از چالش‌های این صنعت کاهش وابستگی به واردات است. به گزارش کمیسیون مد، در سال ۲۰۲۱، عربستان سعودی ۷.۳ میلیارد دلار صرف کالاهای وارداتی حوزه مد کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به این موضوع، هدف هفته مد ریاض نمایش استعدادهای داخلی به‌جای طراح‌های معروف بین‌المللی است.

جدا از عدنان اکبر و محمد آشی، که برای شخصیت‌های معروف، از جمله بیانسه و زندایا، لباس طراحی کرده است، باقی طراحان سعودی در خارج از کشور کمتر شناخته شده‌اند.

بوراک چاکماک، مدیرعامل کمیسیون مد، می‌گوید: «ما در اصل کنجکاوی را در مورد گروهی از طراحان برمی‌انگیزیم که قبلا هرگز از خارج بررسی و دیده نشده‌اند.»

پروژه‌هایی نظیر فضای تولید جدید، اولین پروژه کمیسیون مد که قرار است سال آینده در ریاض افتتاح شود، به حفظ کسب‌و‌کار این طراحان در کشور کمک خواهد کرد و به گفته چاکماک، احتمالا صنعت مد را به مولفه موثرتری در حوزه رشد اقتصادی غیرنفتی تبدیل می‌کند.

Fayez Nureldine / AFP

تغییرات اجتماعی عمده‌تری که زیر نظر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، صورت گرفته است نیز فرصت‌های جدیدی برای طراحان سعودی ایجاد کرده است.

مونا الشبلی، که با مجموعه‌ای از لباس در هفته مد ریاض شرکت کرده بود، می‌گوید لغو حجاب اجباری و عبایه، در کنار تلاش برای ورود زنان سعودی به بازار کار، شکاف و خلاء بازار را آشکار کرده است.

او در ادامه می‌افزاید اکنون زنان زیادی در مشاغل مهم مشغول به کارند و می‌خواهند حرفه‌ای به نظر برسند، بنابراین طراحی کت‌و‌شلوار و کت‌های بلند را شروع کرده‌ام.

علاوه بر این، تقاضا برای لباس‌های خیابانی و غیررسمی نیز به‌شدت افزایش یافته است. البته لباس‌های طراحان سعودی ویژگی‌های فرهنگی و سنتی خاص این کشور را دارند، به‌عنوان مثال گرمکن‌های کلاه‌داری که با الهام از ثوب مردان طراحی شده‌اند یا لباس‌هایی که رویشان خطاطی عربی دارند.

در جلسه با سرمایه‌گذاران در نیویورک، یکی از این طراحان لباس خیابانی، ۱۸۸۶، با ترمریک کپیتال قرارداد سرمایه‌گذاری امضا کرد. راوی تکرن، مدیر ترمریک کپیتال، آنچه در صنعت مد عربستان سعودی دارد رخ می‌دهد را با آنچه دو دهه پیش در چین شاهد بود مقایسه کرد.

تکرن گفت: «به عقیده من، یک دهه دیگر، در مورد تغییرات عظیم عربستان سعودی هم‌زمان با افزایش حضور اقتصادی‌اش در آسیا کتاب‌ها خواهند نوشت.»

بیشتر از مُد و زیبایی