اولین هفته مد ریاض؛ عربستان سعودی در مسیر تبدیل به قطب مد و طراحی خاورمیانه

پیش‌بینی می‌شود که در دو سال آینده تقاضای بازار عربستان سعودی برای محصولات مد به ۳۲ میلیارد دلار برسد

طراحان سعودی هفته گذشته نمودی از تحول سریع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این کشور را به نمایش گذاشتندـ Fayez Nureldine / AFP

اولین هفته مد ریاض در منطقه تجاری جدید و پرزرق‌و‌برق ملک عبدالله (KAFD) برگزار شد. مدل‌ها طی چهار روز در ۱۵ نمایش مد روی صحنه رفتند. این منطقه تجاری با ساختمان‌های بلندش آشکارترین نماد چشم‌انداز دولت سعودی برای تنوع‌بخشی به اقتصاد کشور است.

به گزارش دبلیو دبلیو دی (WWD)، در برنامه دولت عربستان سعودی به فرصت اقتصادی که مد ایجاد می‌کند توجه ویژه شده است و این رویداد را کمیسیون مد وزارت فرهنگ سعودی با هدف تقویت استعداد طراحان داخلی برگزار کرد.

بوراک چاکماک، مدیر اجرایی کمیسیون مد، می‌گوید صنعت مد سعودی در راستای تحقق اهداف طرح تحول «چشم‌انداز ۲۰۳۰» است.

به گزارش دبلیو دبلیو دی، عربستان سعودی بزرگ‌ترین بازار مصرف‌‌ را بین کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد. پیش‌بینی می‌شود که در دو سال آینده تقاضای بازار این کشور برای محصولات مد به ۳۲ میلیارد دلار برسد.

کمیسیون مد انتظار دارد که تقاضای زیادی نه فقط برای کالاهای لوکس خارجی، بلکه برای محصولات داخلی نیز وجود داشته باشد. صنعت مد نوپای عربستان سعودی سال گذشته سهمی ۱.۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی این کشور داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چاکماک گفت: «ما مشتاقانه منتظریم ببینیم که نام‌های تجاری سعودی جایگاه شایسته‌شان را در این صنعت رو به رشد پیدا کنند. هفته مد ریاض قدم اول این راه است.»

هفته مد ریاض با نمایش لباس‌های یکی از مشهورترین طراحان سعودی، محمد آشی، مقابل کتابخانه ملک فهد آغاز شد. آشی اولین طراح سعودی است که در عرصه مد دست‌دوز فاخر یا «اوت کوتور» پاریس حضور دارد و سال‌ها در پاریس و بیروت فعالیت کرده است، این اولین بار بود که در کشور خودش سکوی نمایش مد داشت. او برای این نمایش از مجموعه جدید لباس‌های شبش موسوم به «هشت شب» (8pm) رونمایی کرد و در مارس ۲۰۲۴ در بازار عربستان سعودی در دسترس خواهد بود.   

ایدا پترسون، مدیر خرید براونز، در هفته مد ریاض حضور داشت و این اولین بار بود که او به عربستان سعودی سفر می‌کرد. پترسون گفت: «آنچه بودن در این‌جا را خیلی جالب می‌کند فقط چیزهایی نیست که روی صحنه نمایش مد کشف می‌کنی، بلکه دیدن جامعه مد و کشف نام‌های تجاری است که در برنامه هستند یا نیستند. خیلی چیزها در مورد افراد و سلیقه‌شان می‌فهمی.»  

او در ادامه افزود در نظر دارد به رصد بازار سعودی ادامه دهد که به گفته او، «بسیار پرآتیه» است. پترسون با اشاره به تنوع طراحی سعودی گفت «کار هر طراح بازتابی از هویت شخصی خودش بود» و آن را نشانه‌ یک بازار خلاق تحول‌یافته توصیف کرد.

چاکماک آخر هفته گذشته برای شرکت در میزگرد برنامه «گنجینه‌های عربی» به پاریس رفت، که تمرکز آن بر رونق بازار داخلی مد عربستان سعودی است. این برنامه فرهنگی به همت وزارت فرهنگ عربستان سعودی و کمیسیون ادبیات، نشر و ترجمه برگزار شده است و تا ۱۰ نوامبر ادامه دارد.

بازدیدکنندگان از این رویداد رایگان که نزدیک میدان واندوم پاریس برگزار می‌شود، می‌توانند نحوه سبدبافی را ببینند، از شیرینی‌ها و قهوه عربی بچشند، و میان ویترین‌های عظیم قدم بزنند، در مورد طرح‌های توسعه در ریاض اطلاعات کسب کنند، و به تماشای اجرای موسیقی، شعرخوانی، فیلم‌های کوتاه و گفت‌و‌گوهای متنوع بنشینند.

دو شرکت‌کننده در هفته مد ریاض، نورا سلیمان و محمد بجبع از پراود انجلس، همراه چاکماک در این میزگرد شرکت کردند.

بجبع گفت که در نظر دارد سال آینده نام تجاری پوشاک تولیدی‌اش را که با الهام از نام لس‌آنجلس بود، تغییر دهد زیرا با تاکید بر رفاه، رشد و حس تعلق، جامعه هدف کالاهایش بزرگ‌تر می‌شود و فعالیتش در حوزه‌های فروش، هتلداری و سرگرمی گسترش پیدا می‌کند.

سلیمان که به‌تازگی برای گسترش فعالیتش در حوزه تولید لباس‌های مردانه لوکس سرمایه‌گذار پیدا کرده است، گفت هدفش این است که با نام‌های تجاری بین‌المللی مطرح مانند لورو پیانا همکاری کند.

کمیسیون مد عربستان سعودی علاوه بر این در نظر دارد در اوایل سال ۲۰۲۴، برای طرح «۱۰۰ برند سعودی» فضایی مجهز به دستگاه‌های پیشرفته برای تولید محصولات جدید ایجاد کند تا محصولات را سریع‌تر به بازار برسانند.

چاکماک با اشاره به تحولی که این طرح ایجاد می‌کند، گفت: «بسیار هیجان‌زده‌ایم که بتوانیم برچسب ساخت ریاض را به نمایش بگذاریم.»

بیشتر از فرهنگ و هنر