ارتش اسراییل عملیات نظامی را به سراسر غزه گسترش داد

مقامات آمریکا و قطر درباره آزادی گروگان‌های بیشتر و افزایش کمک‌رسانی به غزه گفت‌و‌گو کردند

دود ناشی از انفجار در آسمان غزه، ۳ دسامبر ۲۰۲۳-REUTERS/Alexander Ermochenko

دوشنبه ۱۳ آذر و ۵۹ روز پس از آغاز جنگ اسراییل و حماس، ارتش اسراییل گسترش عملیات زمینی به سراسر نوار غزه را اعلام کرده و حمله‌هایی در شمال و جنوب غزه گزارش شده است.

پس از شکست آتش‌بس موقت در روز جمعه، اسراییل همانطور که پیش‌تر تاکید کرده بود، عملیات نظامی در غزه را از سر گرفت. این عملیات با حمله به مراکز فرماندهی حماس، تونل‌ها و انبارها و تاسیسات تسلیحاتی ادامه دارد. شبکه کان نیز در فایلی صوتی که گفته می‌شود مربوط به رونن بار، رییس سازمان امنیت داخلی اسراییل، شین‌بت است، مدعی شد که اسراییل رهبران حماس را در هر جایی از دنیا، از ترکیه تا قطر و لبنان از بین می‌برد.

همزمان تلاش‌ها برای ازسرگیری آتش‌بس موقت، آزادی گروگان‌ها و افزایش کمک‌رسانی به غزه ادامه دارد و در همین زمینه مقامات دولت بایدن و قطر گفت‌و‌گو کرده‌اند.

برخی مقامات اسراییل پیش‌تر پیش‌بینی کرده بودند که دست‌کم جنگ برای تحقق اهداف اسراییل مبنی بر نابودی حماس و آزادی همه گروگان‌ها تا دو ماه دیگر به طول می‌انجامد. اما مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه بر این باور است که «نابودی کامل حماس به یک دهه جنگ نیاز دارد» و بهتر است اسراییل اهداف خود را در این جنگ شفاف کند.

بیشتر از