زلزله شدید در جنوب فیلیپین؛ هشدار درباره وقوع سونامی

به گزارش سازمان زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی آمریکا، شدت زلزله ۷.۶ بود و پس‌لرزه‌های قوی به دنبال داشت

به دنبال وقوع زلزله‌ای به قدرت ۷.۶ در جنوب فیلیپین در شبانگاه دوم دسامبر، مقام‌های محلی درباره وقوع «سونامی ویرانگر» هشدار دادند و مردم را به ترک و تخلیه مناطق ساحلی فیلیپین و سواحل جنوب غرب ژاپن ترغیب کردند. 

مرکز زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا گفت که زلزله در عمق ۳۲ کیلومتری زمین در ساعت ۱۰:۳۷ شب، شمال‌شرق منطقه هیناتوآن در جزیره میندانائو را لرزاند. 

موسسه مطالعات آتشفشانی فیلیپین در رسانه اجتماعی اکس- توییتر سابق- هشدار داد که «سونامی ویرانگر با امواج بزرگی که تهدید جانی دارد، پیش‌بینی می‌شود». 

این سازمان گفت پیش‌بینی می‌شود که امواجی با ارتفاع حدود سه متر بلندتر از امواج عادی به مناطق ساحلی برخورد خواهد کرد و به مردم مناطق ساحلی استان‌های سوریگائودل‌سور و داوائو اورینال توصیه کرد که «فورا» به مناطق مرتفع یا جزیره دورتر بروند و به قایقرانان توصیه شده که در آب بمانند و به ساحل نزدیک نشوند. 

خبرگزاری فیلیپین گفت که امواج سونامی ممکن است تا نیمه‌شب به ساحل برسند و ساعت‌ها ادامه یابند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سازمان زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی آمریکا، به دنبال زلزله اول، پس‌لرزه‌های قوی به قدرت ۶.۴ منطقه را لرزاند. 

گزارش‌های فوری از میزان خسارات و تلفات احتمالی مخابره نشده است، اما پلیس گفت که زلزله «بسیار قوی»‌ بوده است. پلیس گفت که به جمعیت ۴۵ هزار نفری منطقه وقوع زلزله دستور داده شده است تا خانه‌هایشان را ترک کنند. 

این خبرگزاری همچنین به نقل از ساکنان نوشته است که این «قوی‌ترین و طولانی‌ترین» زمین‌لرزه‌ای بود که تجربه کرده‌اند و حدود چهار دقیقه طول کشیده است. 

زلزله اخیر در فیلیپین حدود دو هفته پس از وقوع زلزله‌ای به بزرگای ۶.۷ در میندانائو است که موجب کشته شدن دست‌کم ۹ نفر و ریزش بخشی از سقف یک مرکز خرید شد. 

فیلیپین در منطقه موسوم به «کمربند آتش»‌ منطقه اقیانوس آرام واقع شده است؛ این منطقه از ژاپن تا جنوب شرق آسیا و بستر اقیانوس آرام را در بر می‌گیرد و محل وقوع فعالیت‌های آتشفشانی و زلزله‌های شدید است. 

بیشتر این زلزله‌ها ضعیف‌ و نامحسوس‌اند، اما زلزله‌های قوی که فناوری‌های پیشرفته قادر به پیش‌بینی‌شان نیست نیز رخ می‌دهد.

بیشتر از جهان