زلزله نپال دست‌کم ۱۳۲ کشته بر جا گذاشت

تخمین زده می‌شود که تعداد کشته‌شدگان این حادثه بسیار بیشتر از اجساد کشف‌شده تا امروز باشد

دست‌کم ۱۳۲ کشته در اثر زمین‌لرزهای جدید در نپال-AFP

مقام‌های کشور نپال اعلام کردند که در پی وقوع زلزله‌ای به بزرگای ۵.۷ که حوالی نیمه‌شب جمعه چهارم نوامبر به‌وقت محلی در مناطق دورافتاده شمال غرب این کشور رخ داد، دست‌کم ۱۳۲ نفر کشته و بیش از صد نفر نیز مصدوم شده‌اند.

همچنان شماری از شهروندان نپالی نیز ناپدید شده‌اند و این امر، باعث آن شده است که احتمال افزایش تعداد اجساد کشته‌شدگان در ساعات و روزهای آتی بیشتر شود. مقام‌های نپال می‌گویند دسترسی به بسیاری از مناطق زلزله‌زده قطع شده است.

به گزارش رویترز، نیروهای نظامی نپال برای کمک به امدادگران در مناطق ناهموار جاجارکوت و روکوم، در ۵۰۰ کیلومتری غرب کاتماندو، پایتخت این کشور، مستقر شده‌اند.

سخنگوی ارتش با تایید خبر کشته‌شدن بیش از ۱۳۲ نفر، از زخمی و مجروح شدن ده‌ها شهروند خبر داده است. بیمارستان جاجارکوت هم مملو از مجروحان است و ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهند که مردم در تاریکی شب میان آوار به دنبال نجات جان افراد محبوس زیر آوار بوده‌اند.

نپال روی یک گسل بزرگ زمین‌شناسی قرار دارد که در آن صفحه تکتونیکی هند به صفحه اوراسیا می‌رود و هیمالیا را تشکیل می‌دهد و زمین‌لرزه در این وضعیت یک اتفاق عادی است. این زلزله سنگین نیز در سراسر نپال و همچنین دهلی، پایتخت هند احساس شده است. مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان شدت این زمین‌لرزه را ۵.۷ اعلام کرده است.

پوشپا کمال دهال، نخست‌وزیر نپال، پس از ابراز تاسف عمیق خود از خسارات جانی و فیزیکی ناشی از زلزله جمعه شب، ساعاتی پس از این حادثه خود را به محل وقوع زلزله رساند. همچنین در همسایگی نپال، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، نیز گفت که از تلفات جانی ناشی از وقوع این حادثه عمیقا متاسف است و افزود: «هند در همبستگی با مردم نپال می‌ایستد و آماده ارائه هرگونه کمک است.»

از سوی دیگر، سخنگوی پلیس نپال در این مورد گفت که با شروع روز، هلیکوپترهای امدادی با کادر پزشکی و دارو برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان، به منطقه پرواز کرده‌اند. او همچنین گفت علاوه بر نیروهای دیگر که درحال بیرون آوردن مجروحان و کشته‌شدگان از زیر آوارند، امدادگران دیگری نیز تلاش می‌کنند تا با پاکسازی مسیرهای کوهستانی ناشی از رانش زمین، مسیرهای حیاتی را باز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کشور کوهستانی با اقتصادی ضعیف که بین کشورهای آسیایی چین و هند قرار گرفته، اغلب تحت تاثیر زلزله‌هایی شدید قرار دارد که مرگ‌بارترین آن نیز در سال ۲۰۱۵ ثبت شده است؛ زلزله‌‌هایی به بزرگای ۷.۸ که در فاصله ۱۷ روز دوبار این کشور را لرزاند و حدود ۹ هزار نفر را به کام مرگ فرستاد.

در آن زمان کل شهرها، معابد چندصد ساله و سایر مکان‌های تاریخی این کشور به ویرانه تبدیل شد و بیش از یک میلیون خانه نیز تخریب شد که هزینه‌ای معادل شش میلیارد دلار روی دست دولت این کشور برجای گذاشت.

مرگ‌بارترین زلزله‌ای که قبل از آوریل و مه ۲۰۱۵ این کشور را لرزانده بود نیز مربوط به سال ۱۹۳۴ میلادی می‌شود که حداقل ۸۵۱۹ نفر را در نپال و همچنین هزاران نفر دیگر را در هند کشت.

زمین‌لرزه‌ها نتیجه حرکات طبیعی صفحات تکتونیکی در خارجی‌ترین لایه سیاره زمین‌اند. سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده تخمین می‌زند که هرساله حدود ۵۰۰ هزار زمین‌لرزه در سراسر جهان رخ می‌دهد و بسیاری از آن‌ها در اعماق پوسته زمین اتفاق می‌افتند که بدون استفاده از لرزه‌نگارها، شناسایی نمی‌شوند. زلزله‌شناسان تخمین می‌زنند که تنها حدود ۲۰ درصد از زمین‌لرزه‌های جهان را انسان‌ها احساس می‌کنند و هر سال، حدود ۱۰۰ زمین‌لرزه نیز باعث ایجاد خسارات مالی و جانی می‌شوند.

بیشتر از جهان