اسرائیل آماده ترور رهبران حماس در سراسر جهان است

وال‌‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشته است که اسرائیل پس از جنگ قصد دارد رهبران حماس را ترور کند

دیدار بنیامین نتانیاهو از سربازان ارتش اسرائیل در جنگ غزه - HANDOUT/Israeli Prime Minister Office/AFP

وال‌ استریت ژورنال در گزارشی نوشت که اسرائیل پس از جنگ با حماس قصد دارد رهبران آن را در سراسر جهان ترور کند. مقام‌های اسرائیل اعلام کردند که در پایان جنگ آن کشور در نوار غزه،‌ سرویس‌های اطلاعاتی‌اش برای کشتن رهبران حماس در سراسر جهان آماده می‌شوند. بر اساس این گزارش، اسرائیل در تلاش است که زمینه را برای آغاز عملیاتی برای تعقیب شبه‌نظامیان مسئول قتل‌عام‌ هفتم اکتبر فراهم سازد.

دیون نیسنباوم در گزارشی که وال‌ استریت ژورنال منتشر کرده است می‌‌نویسد که با دستور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سازمان‌های جاسوسی ارشد اسرائیل در حال کار روی طرح‌هایی‌ برای تعقیب رهبران حماس ساکن قطر و لبنان و ترکیه‌اند.

کارزار ترور ادامه عملیات مخفی اسرائیل در چند دهه اخیر است. قاتلان اسرائیلی شبه‌نظامیان فلسطینی را د حالی که لباس زنانه به تن داشتند در بیروت شکار کردند و یکی از رهبران حماس را در دبی، در حالی که به شکل توریست ظاهر شده بود، کشتند. به گفته مقام‌های سابق اسرائیل، اسرائیل از یک خودرو بمب‌گذاری‌شده برای ترور یکی از رهبران حزب‌الله در سوریه و از یک تفنگ کنترل از راه دور برای کشتن یک دانشمند هسته‌ای در ایران استفاده کرده است.

سال‌هاست که کشورهایی مانند قطر، لبنان، ایران، روسیه، و ترکیه اقدام‌هایی را در راستای امنیت و محافظت به حماس ارائه کرده‌اند؛ آمریکا حماس را گروهی تروریستی می‌داند. از سوی دیگر، اسرائیل در مواقعی از هدف قرار دادن مبارزان فلسطینی برای جلوگیری از ایجاد بحران دیپلماتیک خودداری کرده است.

این طرح‌های جدید فرصتی دوباره برای نتانیاهو خواهد بود. او در سال ۱۹۹۷ دستور مسموم کردن خالد مشعل، رهبر حماس، را در اردن صادر کرده بود، که تلاشی ناموفق بود. نتانیاهو در این مورد با اشاره به سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل گفت: «من به موساد دستور داده‌ام که علیه سران حماس در هر کجا که هستند اقدام کند.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز گفت که رهبران حماس در «زمان قرضی» زندگی می‌کنند. او گفت: «مرگ آن‌ها مشخص شده‌ است. مبارزه در سراسر جهان است؛ هم تروریست‌های غزه و هم آن‌هایی که با هواپیماهای گران‌قیمت پرواز می‌کنند.»

در حالی که اسرائیل معمولا سعی می‌کند چنین تلاش‌هایی را مخفی نگه دارد، رهبران آن کشور در مورد افشای قصدشان برای تعقیب همه مسئولان حمله هفتم اکتبر احتیاط‌ کمی از خود نشان داده‌اند، درست مانند کسانی که در حمله تروریستی فلسطین در المپیک مونیخ در سال ۱۹۷۲ شرکت کردند که منجر به کشته شدن ۱۱ ورزشکار اسرائیلی شد.

ترور حتمی‌ است. سوال این است که کی و کجا؟ 

مقام‌های اسرائیلی گفتند که آن کشور در حال حاضر برای کشتن یا دستگیر کردن رهبران حماس در داخل غزه فعالیت می‌کند. این مقام‌ها اعلام کردند که اکنون سوال رهبران اسرائیل این نیست که آیا باید رهبران حماس را در دیگر نقاط جهان بکشند یا نه. بلکه سوال این است که کجا و چگونه این کار را بکنند.

با گسترش جنگ اسرائیل در غزه، این طرح‌ها بازتابی از هدف‌های اسرائیل برای اطمینان از این است که حماس دیگر هرگز نتواند تهدیدی جدی برای اسرائیل باشد؛ درست همان‌طور که آمریکا رهبری ائتلافی جهانی علیه شبه‌نظامیان داعش را بر عهده گرفت. آن‌ها توانستند خلافت داعش در بخش‌هایی از عراق و سوریه را از داعش بگیرند. در بخشی از این تلاش، اسرائیل همچنین می‌خواهد ببیند آیا می‌تواند هزاران جنگجوی سطح پایین حماس را به‌زور، به‌عنوان راهی برای کوتاه کردن جنگ، از غزه بیرون کند یا خیر.

قتل‌های هدفمند در خارج از کشور می‌تواند ناقض قوانین بین‌المللی باشد و خطر ضربه زدن به کشورهایی را داشته باشد که قاتلان بدون اجازه آن‌ها در آن‌ها فعالیت می‌کنند. با این حال، در عمل، اسرائیل و دیگران قتل‌های هدفمند را دنبال می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه‌های اسرائیل برای هدف قرار دادن رهبران حماس اندکی پس از هفتم اکتبر شکل گرفت، زمانی که شبه‌نظامیان حماس حمله‌ای برون‌مرزی انجام دادند که به گفته اسرائیل، باعث کشته شدن هزار و ۲۰۰ نفر شد که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند. بیش از ۲۰۰ نفر دیگر نیز، از جمله شهروندان آمریکایی و اروپایی که تابعیت دوگانه اسرائیلی داشتند، ربوده و به غزه برده شدند.

به گزارش وال‌ استریت ژورنال، برخی از مقام‌های اسرائیل می‌خواستند کارزاری فوری برای کشتن خالد مشعل و دیگر رهبران حماس راه بیندازند که ساکن خارج از کشورند. اسرائیل هیچ عملیات کشتار هدفمندی در قطر انجام نداده است. مقام‌های اسرائیل همچنین اعلام کردند که این کار، پس از هفتم اکتبر، می‌تواند ادامه تلاش‌ها برای مذاکره در مورد آزادی گروگان ها را مختل کند. آن‌ها همچنین گفتند که این نگرانی‌ها به کاهش تلاش‌ها برای شروع فوری کارزار ترور کمک کرد، اما برنامه‌ریزی همچنان ادامه دارد.

قطر به مرکز اصلی مذاکره برای آزادی گروگان‌ها تبدیل شده است. دیوید بارنئا، رئیس موساد، اوایل این هفته برای گفت‌وگوهای بیشتر با ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، در دوحه با او ملاقات کرد. قطر به آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی کمک کرد که شبه‌نظامیان غزه در ازای آزادی فلسطینی‌هایی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند آزاد کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۱۳۰ گروگان هنوز در غزه باقی مانده‌اند.

وعده نتانیاهو برای تعقیب رهبران حماس در سرتاسر جهان بحثی را در میان مقام‌های سابق اطلاعاتی به راه انداخته است. افرایم هالیوی، مدیر سابق موساد، آن را نادرست خواند و گفت که کشتن رهبران حماس تهدید را از بین نمی‌برد و ممکن است در عوض، پیروان این گروه را تحریک کند و تهدیدهای بدتری به وجود آورد.

هالیوی، که این طرح را دور از تصور خواند، گفت: «تعقیب حماس در جهان و تلاش برای حذف سیستماتیک همه رهبران آن از این جهان میل به انتقام‌گیری است، نه میل به دستیابی به هدفی استراتژیک.»

عاموس یادلین، ژنرال بازنشسته اسرائیلی که زمانی سازمان اطلاعات ارتش آن کشور را رهبری می‌کرد، گفت که این کارزار آن چیزی است که عدالت می‌خواهد. یادلین همچنین گفت: «همه رهبران حماس، همه کسانی که در حمله شرکت کردند، از برنامه‌ریزی تا دستور حمله، باید به دست عدالت سپرده شوند یا از بین بروند و این سیاست درستی است.»

شاید هیچ کشور دیگری تجربه اسرائیل را در اجرای کارزارهای ترور در سراسر جهان نداشته باشد. بر اساس کتاب «اول برخیز و بکش»، نوشته روزنامه‌نگار اسرائیلی رونن برگمان، از زمان جنگ جهانی دوم، اسرائیل بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ عملیات از این دست انجام داده است.

حتی قبل از تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸، ستیزه‌جویان یهودی دیپلمات‌های اروپایی را که در اداره بریتانیا بر فلسطین دست داشتند کشتند. در دهه ۱۹۶۰، جاسوسان اسرائیلی از بمب‌های نامه‌ای برای هدف قرار دادن دانشمندان سابق آلمان نازی استفاده کردند که به مصر در طراحی و تولید موشک‌ کمک می‌کردند.

نتیجه معکوس ترور

اما این کارزارها گاهی نتایج معکوسی در پی داشته‌ است. در سال ۱۹۹۷، نتانیاهو که اولین دوره نخست‌وزیری را می‌گذراند به جاسوسان اسرائیل دستور داد که خالد مشعل، بنیان‌گذار حماس، را که در آن زمان در اردن زندگی می‌کرد ترور کنند. تیم اسرائیلی وارد اردن شد و خود را به‌عنوان گردشگر کانادایی نشان داد و در بیرون دفتر سیاسی حماس در امان به مشعل حمله کرد. یک مامور اسرائیلی سمی را به گوش مشعل پاشید، اما این مامور همراه با یکی دیگر از اعضای تیم، قبل از اینکه بتوانند فرار کنند، دستگیر شد.

مشعل به کما رفت و اردن تهدید کرد که پیمان صلح با اسرائیل را فسخ خواهد کرد. بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، نتانیاهو را زیر فشار گذاشت که با فرستادن رئیس موساد به عمان، پادزهری را با خود به آنجا ببرد که جان مشعل را نجات دهد. چنین شد و به این صورت بود که این بحران پایان یافت. اسرائیل سپس با آزاد کردن یاسین، رهبر معنوی حماس، و ۷۰ اسیر فلسطینی دیگر، آزادی عاملانش در اردن را تضمین کرد. خالد مشعل بعدها این ترور نافرجام را نقطه عطفی توصیف کرد که به توانمندسازی حماس کمک کرد.

بیشتر از جهان