مقام‌های آمریکا درمورد نقش جمهوری اسلامی در هک شدن شرکت آب الیکوئیپا تحقیق می‌کنند

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که احتمال دارد هکرهای ایرانی بخواهند حمله مخرب دیگری به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا انجام ‌دهند

پیامی که هکرها بر صفحه کنترل ایستگاه تقویت‌کننده آب شهری الیکوئیپا ارسال کردند‌ــ Infowaveusa.Online 

پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه یک گروه سایبری تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۲۵ نوامبر‌ (۴ آذر) یکی از ایستگاه‌های تقویت‌کننده‌‌‌ سازمان آب شهری الیکوئیپا در ایالت پنسیلوانیای آمریکا را هک کرده است، خبرگزاری سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که مقام‌های فدرال آمریکا در مورد این موضوع تحقیق می‌کنند.

رابرت جی. بیبل، مدیرکل شرکت آب پنسیلوانیا، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان درباره تبعات این حمله سایبری گفت: «سازمان آب الیکوئیپا هنوز با پیامدهای اقدام هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی که به برخی از تجهیزات صنعتی آن نفوذ کردند، مواجه است و مجبور شده است یکی از ایستگاه‌های پمپ آب را در حالت دستی قرار دهد.»

این مقام آمریکایی با اظهار تاسف از این حمله هکری گفت: «در تلاش‌ایم سیستم اتوماتیک را دوباره راه‌اندازی و اجرا کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 گروه «انتقامجویان سایبری» (CyberAv3ngers) جمعه شب به تجهیزاتی که شرکت آب الیکوئيپا از آن برای مدیریت فشار آب استفاده می‌کند، نفوذ کردند و پیام‌های ضداسرائیلی روی مانیتور نشان دادند.

گفته می‌شود دستگاهی که هک شده، از سیستم اتوماسیون موسوم به یونیترونیکس (Unitronics) استفاده می‌کند؛ نرم‌افزاری که به نحوی دارای اجزایی در پیوند با اسرائیل است. این سیستم از روز شنبه از کار افتاد و در پی آن، پلیس ایالتی تحقیقات در این زمینه را شروع کرد که همچنان ادامه دارد.

انتقامجویان سایبری پیش‌تر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس ادعا کرده بود که تا ۳۰ اکتبر به ۱۰ ایستگاه تصفیه آب در اسرائیل حمله سایبری کرده‌اند.

در پی این حمله، مدیرکل سازمان آب شهری الیکوئیپا اعلام کرد که اداره آب شهری این منطقه تصمیم دارد برای احتیاط، تجهیزات دیگری را جایگزین ابزارهای ساخت اسرائیل کند. او در مورد گرفتار شدن در مجموعه حملات سایبری با انگیزه سیاسی هم‌زمان با جنگ در خاورمیانه گفت: «این دورترین چیزی بود که به ذهن من می‌رسید. ما فقط به ۱۵ هزار نفر خدمات‌رسانی می‌کنیم و نمی‌دانم حمله‌کنندگان از این اقدام چه هدفی داشته‌اند.»

او با تاکید بر اینکه این حادثه بر کیفیت یا ارائه خدمات آب هیچ تاثیری نداشت، افزود: «این شرکت کوچک آب اکنون خود را در مرکز تحقیقات فدرال و ایالتی در مورد چگونگی دسترسی هکرهای طرفدار ایران می‌بیند.»

به گفته مدیرکل سازمان آب شهری الیکوئیپا، یک کپی دیجیتالی از تجهیزات صنعتی هک‌شده به اف‌بی‌آی تحویل داده شد و اف‌بی‌آی و مقام‌های وزارت امنیت داخلی از زمان هک به طور مرتب در این زمینه در تماس بوده‌اند.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارشش نوشت که یک مقام آمریکایی مطلع به این رسانه گفته که شورای امنیت ملی کاخ سفید در روزهای اخیر درباره هک شرکت آب و یک حمله سایبری دیگر که آمبولانس‌ها را در چندین ایالت تحت تاثیر قرار داده، جلسات متعددی برگزار کرده است.

سازمان امنیت سایبری و امنیت زیرساخت ایالات متحده می‌گوید به ۶۰ سازمان در بخش‌هایی از جمله مراقبت‌های بهداشتی و آب هشدار داده است که در برابر چنین حملاتی آسیب‌پذیرند و باید مراقبت‌های بیشتری به عمل بیاورند.

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، نیز به سی‌ان‌ان گفت که در هفته‌های اخیر، مقام‌های آمریکایی برای سناریو مشابهی آماده شده‌اند که در آن ممکن است هکرهای ایرانی یک حمله مخرب به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا انجام دهند.

پس از اینکه هکرهایی که گفته می‌شود مرتبط با جمهوری اسلامی‌اند، مجموعه‌ای از حملات به دوربین‌های امنیتی اسرائیل را انجام دادند، مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی درباره حملات احتمالی دیگر ابراز نگرانی کردند.

اف‌بی‌آی پیش از این نیز هکرهای تحت حمایت دولت ایران را به تلاش برای هک بیمارستان کودکان بوستون در سال ۲۰۲۱ متهم کرده بود. آن حمله سایبری خطری برای بیماران ایجاد نکرد اما مقام‌های آمریکایی را نگران کرد. در آن زمان نیز تهران این ادعا را رد کرد و گفت که در آن حمله سایبری نقشی نداشته است.

مایکروسافت اوایل اکتبر در گزارشی اعلام کرد که عملیات‌‌های سایبری تحت حمایت جمهوری اسلامی به میزان چشمگیری گسترده‌تر، پیشرفته‌تر و تهاجمی‌تر شده‌اند و تهران از طریق این حملات سایبری به‌ دنبال ایجاد وحشت میان شهروندان اسرائیلی، دامن زدن به جنگ‌های مذهبی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و مقابله با عادی‌‌سازی روابط بین عرب‌ها و اسرائیل است.

مایکروسافت ماه آوریل در گزارشی دیگر، با نام بردن از یک گروه هکری موسوم به «مینت سندستورم» (Mint Sandstorm) نوشت که جمهوری اسلامی ایران با تغییر رویکرد، به‌ دنبال هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده است.