تایمز اسرائیل: ایران یک سال پیش دوربین‌های اسرائیل را هک کرد

گفته می‌شود مقام‌های دفاعی اسرائیل از هک دوربین‌ها باخبر بودند اما در این زمینه اقدامی نکردند

هکرها علاوه بر کنترل طولانی‌مدت دوربین‌ها توانسته‌اند آن‌ها را حرکت دهند، کج کنند و تصاویرشان را بزرگنمایی کنند - Canva

تایمز اسرائیل روز دوشنبه نوزدهم دسامبر (۲۸ آذر) در گزارشی، از هک شدن دوربین‌های اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی خبر داد.

به نوشته این رسانه،‌ بر اساس گزارشی که قرار است روز سه‌شنبه به طور کامل پخش شود، یک گروه ایرانی ده‌ها دوربین مداربسته اسرائیل را برای مدتی طولانی به کنترل درآورد و به فیلم‌هایی از کارخانه اسلحه‌سازی و همچنین بمب‌گذاری در اورشلیم (بیت المقدس) دست یافت.

در پیش‌نمایش این گزارش تحقیقاتی کامل، گفته می‌شود که مقام‌های اسرائيل با وجود اینکه به مدت یک سال از فعالیت‌های گروه موسوم به «عصای موسی» اطلاع داشتند، برای ایمن‌سازی دوربین‌ها و جلوگیری از هک اقدامی انجام ندادند.

این گروه ایرانی یک سال پیش در کانال تلگرامی خود، تصاویری از اطراف کارخانه دفاعی رافائل اسرائیل در حیفا و همچنین تصاویری از دوربین‌های بیت‌المقدس و تل‌آویو منتشر کرد. آن‌ها همچنین تصاویری از یک بمب‌گذاری در اورشلیم در ماه گذشته را که در آن، دو نفر کشته شدند، به اشتراک گذاشتند. این تصاویر از یک دوربین نظارتی به‌ دست آمده بود که ظاهرا یک سازمان امنیتی بزرگ اسرائیل از آن استفاده می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هکرها علاوه بر کنترل طولانی‌مدت دوربین‌ها توانسته‌اند آن‌ها را حرکت دهند، کج کنند و تصاویرشان را بزرگنمایی کنند. به گفته مقام‌های امنیتی، ویدیوهایی را که گروه عصای موسی به آن‌ها دست یافته است، دوربین‌های غیرنظامی ضبط کرده بودند که به هیچ شبکه امنیتی متصل نبودند. مقام‌های اسرائیلی خبر داده‌اند که گزارش کامل تلاش‌ هکرها برای نظارت بر فعالیت مقام‌های ارشد این کشور را بررسی می‌کنند تا به رابطان این گروه هکری برسند.

این گروه هکری در ماه ژوئن مسئولیت یک حمله سایبری را بر عهده گرفت. بر اثر آن حمله، آژیر حملات موشکی در برخی از مناطق اورشلیم و شهر جنوبی ایلات به صدا درآمد. اعضای گروه موسوم به عصای موسی در سال ۲۰۲۱ هم گفته بودند که در مورد سربازان اسرائیلی اطلاعات حساسی به بیرون درز کرده است که آن‌ها در اختیار دارند. به نظر می‌رسد منظور این گروه اطلاعات عمومی منتشرشده در لینکداین و تصاویر هوایی اسرائیل است که از طریق یک سایت تجاری به دست آمدند.

در یک ادعای غیرمستند دیگر، این گروه مدعی شد که توانسته است در ماه ژوئن یک بالن دیده‌بانی ارتش در نوار غزه را ساقط کند. این در حالی است که ارتش اعلام کرد که بالن به‌درستی بسته نشده بود و به همین دلیل سقوط کرد.

پیش از این، در مقدمه یکی از ویدیوهایی که هکرهای ایرانی عصای موسی منتشر کردند، این آیه‌ مشهور تورات، کتاب مقدس یهودیان، گنجانده شده بود: «دیرزمانی است که لحظه‌به‌لحظه و گام‌به‌گام تمام فعالیت‌های شما را تحت کنترل داریم.»

جمهوری اسلامی تاکنون درباره این گروه هکری هیچ اظهارنظری نکرده است. وب‌سایت هکرنیوز، یکی از معتبرترین رسانه‌ها در زمینه حملات سایبری، تاریخ تشکیل این گروه را سپتامبر ۲۰۲۱ عنوان و اعلام کرد که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی نمی‌تواند رابطه این گروه هکری با دستگاه‌های دولتی را تایید یا تکذیب کند.