بورل: نه به حماس، نه به تجزیه غزه و نه به اشغال کرانه باختری

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا دوشنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، در اسپانیا گرد هم آمدند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست بارسلون- ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳-Josep LAGO / AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت:« ۳۰ سال است که تکرار می‌کنیم که به راه‌حل دو کشوری نیاز داریم، اما تقریبا هیچ کاری برای دستیابی به آن انجام نداده‌ایم و امروز باید بدانیم که اگر به راه‌حل نهایی نرسیم، مرگ‌ها ادامه خواهد داشت.»

بورل که دوشنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، در سخنرانی افتتاحیه نشست مجمع منطقه‌ای اتحادیه مدیترانه در بارسلون با حضور وزیران خارجه اتحادیه اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه سخن می‌گفت، افزود:«فکر می‌کنم می‌توانیم بر سر برخی مسائل با هم توافق کنیم. اولین مورد، نه [گفتن] به بازگشت حماس به غزه به مثابه نیروی سیاسی و نظامی است. این سازمان به همه، از جمله مردم فلسطین، آسیب رسانده است.»

بورل گفت:« مورد دومی که می‌توانیم بر سر آن با هم به توافق برسیم، نه [گفتن] به تجزیه خاک غزه است. این فکر که می‌توان امنیت خود را با گسترش قلمرو خود افزایش داد، توهم است؛ همانطور که ۵۰ سال گذشته ثابت کرده است.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: «سومین موردی که می‌توانیم بر سر آن با هم به توافق برسیم، نه [گفتن] به اشغال غیرقانونی کرانه باختری است. این امر منبع اصلی تنش، و از موانع حل مناقشه اسرائیل و فلسطین است.»

جوزپ بورل افزود: «اگر در این باره توافق داشته باشیم، شاید بتوانیم در این زمینه نیز توافق کنیم: راه‌حل، بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطینی به غزه است؛ زیرا سرزمینی بدون دولت، سرزمینی است که در معرض هرج‌و‌مرج، خشونت، تروریسم و مهاجرت قرار دارد و اروپا اولین جایی است که بهای آن را خواهد پرداخت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «دوری ما از میدان جنگ، توهم محض است. بله، هفت هزار کیلومتر فاصله وجود دارد، اما عواقب آن به ما خواهد رسید. و این یکی از دلایلی است که ما، اروپایی‌ها، باید بخشی از جست‌وجوی راه‌حل با تعامل قوی باشیم.»

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا دوشنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، در اسپانیا گرد هم آمدند تا پیش از پایان آتش‌بس موقت بین حماس و اسرائیل، درباره بحران غزه گفت‌وگو کنند.

به گزارش اسوشیتدپرس، این نشست در بارسلون و به میزبانی اتحادیه کشورهای حوزه مدیترانه، به ریاست جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، برگزار شد.

اسرائیل در این نشست که در سال‌های اخیر تا حد زیادی به مجمع همکاری بین اتحادیه اروپا و جهان عرب تبدیل شده است، شرکت ندارد.

وزیر خارجه اردن هم در سخنان خود اظهار امیدواری کرد که این نشست برای «پر کردن شکاف» میان کشورهای عربی و اروپایی در به رسمیت شناختن «راه‌حل دوکشوری» به منظور پایان دادن به بحران غزه، فرصتی فراهم کند.

به گزارش العربیه، شاهزاده فيصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، «تداوم تشدید تنش‌ها» را برای هیچ‌یک از طرف‌ها راهگشا ندانست و گفت: «تنها نتیجه قطعی آن تخریب، تندروی و درگیری بیشتر به بهای جان فلسطینی‌ها و نیز امنیت منطقه، از جمله اسرائیل، است.» شاهزاده فيصل تاکید کرد که از زمان وقوع بحران غزه، هدف قرار دادن غیرنظامیان را از هر دو طرف، با صراحت محکوم کرده است.