نمایندگان کشورهای اروپایی و عربی در نشست بارسلون؛ در جست‌وجوی راهی برای حل بحران غزه

جوزپ بورل برای بحران غزه خواستار راه‌حلی سیاسی شد که یک‌ بار برای همیشه به چرخه خشونت در این منطقه پایان دهد

ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین (چپ) و خوزه مانوئل آلبارس، وزیر خارجه اسپانیا (راست) در هشتمین مجمع منطقه‌ای اتحادیه مدیترانه در بارسلون‌‌ــ Josep LAGO / AFP

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا روز دوشنبه ۲۷ نوامبر (۶ آذر) در اسپانیا گرد هم آمدند تا پیش از سر آمدن مدت آتش‌بس موقت بین حماس و اسرائیل، درباره بحران غزه گفت‌وگو کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این نشست در شهر بارسلون و به میزبانی اتحادیه کشورهای حوزه مدیترانه و به ریاست جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، برگزار می‌شود و ۴۲ هیئت در آن حضور دارند.

اسرائیل در این نشست که در سال‌های گذشته تا حد زیادی به مجمع همکاری بین اتحادیه اروپا و جهان عرب تبدیل شده است، شرکت ندارد.

بنا بر برنامه از پیش‌تعیین‌شده، قرار بود این نشست بر نقش اتحادیه مدیترانه پس از ۱۵ سال از زمان تاسیس آن، متمرکز باشد اما با حمله غافلگیرانه ماه گذشته حماس به اسرائیل و در پی آن حمله هوایی و زمینی اسرائیل به غزه و آغاز جنگ خونین و ویرانگر در این منطقه، بحران غزه در اولویت قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزپ بورل با ابراز تاسف از غیبت اسرائیل در این نشست، حمله هفتم اکتبر حماس را محکوم کرد و از اسرائیل خواست تا به حمله‌ به غزه برای همیشه پایان دهد. حمله‌ای که به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جان بیش از پنج هزار کودک را گرفته است.

جوزپ بورل همچنین خواستار راه‌حل سیاسی برای بحران غزه شد؛ راه‌حلی که به گفته او، امکان دهد چرخه خشونت در منطقه «یک‌ بار برای همیشه» پایان یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه برخی شرکای عرب مایل نیستند بدون «چشم‌انداز سیاسی روشن و معتبر» در مورد آینده غزه صحبت کنند، تاکید کرد که در این نشست، «باید بر سر همکاری به منظور ایجاد چشم‌انداز سیاسی روشن در مورد آینده غزه با هم توافق کنیم».

وزیر خارجه اردن هم اظهار امیدواری کرد که این نشست برای «پر کردن شکاف» میان کشورهای عربی و اروپایی در به رسمیت شناختن «راه‌حل دوکشوری» به منظور پایان دادن به بحران غزه، فرصتی فراهم کند.

به گزارش العربیه، شاهزاده فيصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، «تداوم تشدید تنش‌ها» را برای هیچ یک از طرف‌ها راه‌گشا ندانست و گفت: «تنها نتیجه قطعی آن تخریب، تندروی و درگیری بیشتر به بهای جان فلسطینی‌ها و همچنین امنیت منطقه از جمله اسرائیل است.» شاهزاده فيصل تاکید کرد که از زمان وقوع بحران غزه، هدف قرار دادن غیرنظامیان از هر دو طرف را به‌صراحت محکوم کرده است.

اسپانیا، میزبان این نشست و از کشورهای اتحادیه اروپا، هم ضمن محکوم کردن حمله حماس، از اسرائیل خواست حمله به غزه را متوقف کند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، همراه با همتای بلژیکی‌اش در جریان سفر هفته گذشته‌شان به اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی و مصر گفته بود زمان آن رسیده است که جامعه بین‌الملل و اتحادیه اروپا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند؛ سخنانی که خشم مقام‌های اسرائیل برانگیخت و دولت اسرائیل را بر آن داشت تا سفرایش را بلژیک و اسپانیا فرا بخواند.

بیشتر از جهان