بزرگ‌ترین حمله روسیه به کی‌یف با ۷۰ پهپاد ایرانی؛ پنج نفر زخمی شدند

رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد بیشتر پهپادهای شاهد پرتاب‌شده به سوی کی‌یف سرنگون شده‌اند

فعالیت امدادگران در ساختمان‌های تخریب‌شده در اثر حمله پهپادی روسیه، کی‌یف، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳ـ AFP

شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، بامداد شنبه ۲۵ نوامبر، شاهد بزرگ‌ترین حمله هواپیماهای بدون سرنشین از زمان آغاز تهاجم نظامی پوتین در فوریه ۲۰۲۲ به این کشور بود. در اثر این حمله‌ها که هم‌زمان با طلوع آفتاب، آژیرهای هوایی را به صدا درآورد، چندین ساختمان‌ تخریب و پنج نفر زخمی شدند.

به گزارش رویترز، حمله به مناطق مختلف کی‌یف در ساعات اولیه روز شنبه آغاز شد. این حمله‌ها در ادامه روز شدت بیشتری گرفت و در‌نهایت هشدار حمله هوایی شش ساعت به طول انجامید.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت که بیش از ۷۰ پهپاد انتحاری (کامیکازه) شاهد ایرانی به اوکراین پرتاب شده است و بیشتر آن‌ها سرنگون شده‌اند.

 پس از گفته‌های زلنسکی، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که ۷۱ پهپاد شاهد و یک موشک را سرنگون کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌يف، با انتشار پیامی در تلگرام اعلام کرد که موج حمله‌های پهپادی، پنج نفر از جمله یک دختر ۱۱ ساله را مجروح کرده و به چندین ساختمان‌ آسیب رسانده است. او افزود که قطعات یک پهپاد سرنگون‌شده باعث آتش‌سوزی در یک مهدکودک شده است.

ولودیمیر زلنسکی با تاکید بر این که حمله‌های روسیه در ساعات اولیه روز رخ داده است، در تلگرام نوشت: «ترور عمدی... رهبری روسیه به این واقعیت افتخار می‌کند که می‌تواند آدم بکشد.»

 هدف اصلی حمله روز شنبه بلافاصله مشخص نشد، اما اوکراین در هفته‌های اخیر هشدار داده بود که روسیه بار دیگر عملیات هوایی را برای نابودی سیستم انرژی این کشور آغاز خواهد کرد، همان‌طور که در زمستان گذشته برای این موضوع تلاش کرد.

 وزارت انرژی اوکراین، روز شنبه، اعلام کرد که در نتیجه حمله‌های روسیه، برق نزدیک به ۲۰۰ ساختمان در پایتخت از‌جمله ۷۷ ساختمان مسکونی قطع شده است.

ولودیمیر زلنسکی، روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر)، به مقر بزرگ‌ترین ائتلاف نظامی جهان در بروکسل رفت و با اشاره به نزدیک شدن زمستان، خواستار کمک‌های نظامی بیشتر شد.

او که نیروهایش در خط مقدم نبرد با سربازان روسیه زمستان دیگری را در پیش دارند، خواهان آن است که سامانه‌های دفاع هوایی کشورش را در برابر موشک‌ها و پهپادهای روسیه تقویت و مهمات لازم را برای افزایش آتش توپخانه‌اش در عقب راندن نیروهای روسی تامین کند.

رئیس‌جمهوری اوکراین با حضور در بروکسل تاکید کرد: «ولادیمیر پوتین با حمله به زیرساخت‌های انرژی در کشورمان بار دیگر قصد دارد از زمستان به‌عنوان سلاح جنگی استفاده کند.»

در آن زمان، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، بر ادامه حمایت از اوکراین تاکید کرد و گفت: «باید با فراهم کردن قابلیت‌های پیشرفته‌تر و بیشتر برای سامانه دفاع هوایی اوکراین مانع چنین تهدیدی شویم.»

روسیه در هفته‌های گذشته حمله‌های هوایی به اوکراین را شدت بخشیده است و با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق مختلفی از خاک این کشور حمله می‌کند.

با وجود شواهد متعدد، جمهوری اسلامی بارها ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است‌‌. بعد از آنکه اوکراین در ماه‌های ابتدایی تهاجم روسیه به این کشور تاکید کرد مسکو از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، پس از بارها انکار، روز شنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۱، در نهایت اعتراف کرد که ایران به روسیه پهپاد ارسال کرده است، ولی مدعی شد که این اتفاق مربوط به ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین بوده است.

با این حال، بر اساس سند محرمانه‌ای که کی‌یف برای متحدان غربی‌اش ارسال کرده و در آن خواستار موشک‌های دوربرد برای حمله به کارگاه‌های نظامی روسیه، ایران و سوریه شده است، آمده که ایران موفق شده قطعات پهپادهایش را در یک کارخانه در سوریه تولید کند، سپس این قطعات را به روسیه انتقال دهد.

سند دولت اوکراین که با نام «رگبار مرگ‌: گزارش پهپادهای شاهد-۱۳۶/۱۳۱» منتشر شده است، تحلیلی درباره تغییر تاکتیک‌ها و برنامه‌های تولید پهپاد روسیه از زمان اولین استفاده از پهپادهای شاهد در منطقه خارکف در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲ و در شهر کوپیانسک ارائه می‌کند.

در بخشی از این سند تاکید شد که روسیه و ایران روی یک موتور جدید برای شاهد‌ــ۱۳۶ کار می‌کنند که انتظار می‌رود سرعت و برد این پهپادها را ارتقا دهد.

بیشتر از جهان