کنترل مرزی در بریتانیا برخلاف ادعای دروغ بوریس جانسون

اتحادیه اروپا طبق توافق برگزیت این خبر را تأیید کرد

میشل بارنیه، وزیر امور خارجه فرانسه در ساختمان مرکزی اتحادیه اروپا، بروکسل، اکتبر 2019- Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

میشل بارنیه، وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید که بازرسی‌ها و کنترل‌هایی بر تجارت بین ایرلند شمالی و بقیه بریتانیا وجود خواهد داشت.

مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا گفته است که طبق توافق برگزیت که با بوریس جانسون امضا شده است، در داخل بریتانیا بازرسی‌ها و کنترل‌های مرزی اعمال خواهد شد.

میشل بارنیه تأیید کرد که براساس توافق انجام گرفته برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، «بازرسی‌ها و کنترل‌های مرزی» بین ایرلند شمالی و بقیه بریتانیا وجود خواهد داشت.

در جریان انتخابات سراسری، بوریس جانسون چند بار به دروغ ادعا کرد که هیچگونه کنترلی بر دریای ایرلند وجود نخواهد داشت، و از سوی مخالفان به دروغگویی متهم شد.

صرف نظر از این که نخست وزیر متن توافقی را که امضا کرده است اشتباه درک کرده است یا عملا به مردم دروغ گفته است، در متن توافق امضا شده در ماه نوامبر، آشکارا آمده است که کنترل‌های مرزی وجود خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بارنیه در جریان نشست پارلمان اروپا گفت: «در اجرای این توافق بازرسی‌ها و کنترل‌هایی برای ورود کالا به جزیره ایرلند در نظر گرفته شده است. من منتظر همکاری سازنده با مقامات بریتانیا هستم تا اطمینان حاصل کنیم که کلیه مفاد توافق رعایت و اجرا خواهد شد.»

در جریان کارزارهای انتخابات سراسری بریتانیا، بارنیه سکوت اختیار کرده بود، و در پاسخ سؤال‌ها در این باره - حتی در محافل خصوصی - می‌گفت، نمی‌خواهد چیزی بگوید که تأثیر سیاسی داشته باشد و توافق برگزیت را تضعیف کند.

جانسون روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری ادعای خود را تکرار کرد، و گفت: «هیچ شکی نداشته باشید. ما دولت بریتانیا هستیم. من نمی‌توانم وضعیتی را تصور کنم که در آن نیاز به بازرسی و کنترل کالاهایی باشد که از ایرلند شمالی وارد بقیه بریتانیا می‌شوند. همانطور که قبلا توضیح دادم، تنها در یک صورت می‌توانید تصور کنید که لازم است ورود کالا از بریتانیا به ایرلند بازرسی و کنترل شود، و آن زمانی است که ما هیچ توافقی مبنی بر اعمال هیچگونه تعرفه و سهمیه، با دوستان و شرکای خود در اتحادیه اروپا نکرده باشیم، در حالی که من امیدوارم و مطمئنم که چنین توافقی امضا خواهد شد.»

در جریان کارزار انتخاباتی، جانسون حتی با قاطعیت بیشتری می‌گفت: «ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که بنگاه‌های تجاری برای کالاهایی که از ایرلند شمالی به بریتانیا صادر می‌شوند، هیچ گونه هزینه اضافی متحمل نخواهند شد و هیچ گونه کنترل و بازرسی وجود نخواهد داشت.»

اما این تحلیل و تفسیر او با چیزی که در توافق برگزیت امضا کرده است، تفاوت دارد.

طبق تحلیل داخلی خود دولت که در جریان کارزار انتخابات سراسری به بیرون درز کرد، واردات و صادرات کالا در بین این دو منطقه بریتانیا تحت نظارت و کنترل خواهد بود.

همچنین، در این گزارش آمده است که این امر تأثیر زیانباری بر اقتصاد ایرلند شمالی خواهد گذاشت و ادعا شده است که ۹۸ درصد از شرکت‌های صادرکننده در ایرلند شمالی نمی‌توانند هزینه‌های اظهارنامه و مدارک گمرکی و نیز کنترل و بازرسی فیزیکی کالاها را در داخل مرزهای بریتانیا، تحمل کنند.

© The Independent