بیگ‌بن با برگزیت به صدا در نمی‌آید

استفاده از زنگ ساعت بیگ‌بن در لحظه برگزیت، مستلزم دو روز تمرین و آزمایش است

در حال حاضر، زنگ ۱۳.۷ تُنی بیگ‌بن، تنها نت بم و نامیمون «ای مینور» را می‌زند، نه آن نت‌های شادی که بیگ‌بن برای آن معروف است- Glyn KIRK / AFP

به نظر می‌رسد که تلاش برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا از حزب محافظه‌کار که خواهان به صدا درآمدن زنگ ساعت «بیگ‌بن» در لحظات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بودند، خنثی شده است.

موضوع به صدا درآوردن ناقوس «بیگ‌بن» در راس ساعت ۱۱ شب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، در دستور جلسه شور پارلمان قرار نگرفته است.

این تصمیم، ضربه‌ای است به گروه طرفدار برگزیت در میان نمایندگان محافظه‌کار پارلمان، از جمله دیوید دیویس، وزیر سابق برگزیت، که درصدد بودند به صدا درآمدن زنگ بیگ بن در شب خروج را در دستور شور پارلمان قرار دهند.

ساعت بیگ بن دربرج یکصد متری الیزابت، یکی از آثار باستانی بریتانیا، واقع در لندن است که به تازگی با بودجه‌ای معادل ۶۱ میلیون پوند، دوبرابر برآوردهای اولیه، بازسازی شده است.

اما دفتر نخست وزیری بریتانیا بدون اشاره به جزئیات، گفته است که برنامه‌هایی به  مناسبت خروج از اتحادیه اروپا پس از چندین سال درنظر گرفته است که ممکن است به صدا درآوردن بیگ‌بن هم یکی از آن ها باشد. نایجل فاراژ، رهبر حزب برگزیت می‌گوید قصد دارد در روز ۳۱ ژانویه، یک ضیافت یکصد هزار پوندی با آتش‌بازی، حضور گروه‌های موسیقی و نصب بلندگو در میدان پارلمان لندن برگزار کند.

دفتر لیندزی هویل، رئیس جدید مجلس عوام، به ایندیپندنت گفت که پیشنهاد به صدا درآمدن بیگ بن به مناسبت برگزیت، در دستور شور پارلمان قرار نگرفته است.

نمایندگان پارلمان به زودی شور سه روزه خود را در مورد جزئیات توافق خروج از اتحادیه اروپا آغاز خواهند کرد. پس از پیروزی چشمگیر بوریس جانسون در انتخابات، انتظار می‌رود که این لایحه بدون تغییر، به آسانی از تصویب مجلس عوام بگذرد.

در میان موارد ترمیم لایحه که از طرف حزب اقلیت کارگر پیشنهاد شده است، تمدید دوره انتقالی برگزیت به دو سال تا دسامبر سال ۲۰۲۲ (در صورتی که نخست وزیر نتواند تا پایان امسال با اتحادیه اروپا در مورد بازرگانی آزاد به توافق برسد) نیز مطرح شده است.

در این میان، احزاب مختلف سیاسی ایرلند شمالی برای ایجاد تغییراتی درپیش‌نویس توافق که به این ایالت امکان عبور آزاد محصولات خود را به سایر نقاط بریتانیا بدهد، متحد شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشنهاد به صدا درآمدن زنگ ساعت بیگ بن، همچنین از سوی مخالفان برگزیت به باد انتقاد گرفته شده است. برگزیت همچنان نه یک جشن ملی، بلکه یک رویداد عظیم جنجال برانگیز در سطح کشور تلقی می‌شود.

از آن گذشته، در ماه جاری، درحالی که مسئله پیچیده توافق بازرگانی با اتحادیه اروپا همچنان در پیش روست، آقای جانسون به خاطر ادعایش دایر بر آن که «برگزیت به انجام رسیده» است، مورد انتقاد قرار گرفته است. 

جیمز دادریج، یکی از مقامات ارشد مسئول روند برگزیت که از بابت اجتناب از جنجال بر سر برگزیت خشنود به نظر می‌رسید، به شبکه بی بی سی گفت:«تمرکز من روی به انجام رساندن جزئیات لایحه برگزیت است.»

فرض بر این است که استفاده از زنگ ساعت بیگ بن در لحظه برگزیت، مستلزم دو روز تمرین و آزمایش برای حصول اطمینان از کارکرد موثر آن باشد.

در حال حاضر، زنگ ۱۳.۷ تُنی بیگ بن، تنها نت بم و نامیمون «ای مینور» را می‌زند، نه آن نت‌های شادی که بیگ‌بن برای آن معروف است. 

سخنگوی نخست‌وزیر در پاسخ به این سوال که برنامه آقای جانسون برای ۳۱ ژانویه، شب برگزیت، چیست، گفت: «بی‌تردید این لحظه‌ای مهم در تاریخ کشورمان است. ما در آینده نزدیک برنامه‌های خود را مرتب خواهیم کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان