برنامه جهانی غذا به مهاجران اخراج‌شده از پاکستان کمک می‌کند

قرار است یک میلیون مهاجر از این کمک‌ها بهره‌مند شوند

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) می‌گوید با وجود کاهش بودجه‌، این نهاد به تمام مهاجران افغان اخراج‌شده از پاکستان کمک اضطراری می‌رساند. در بیانیه‌ایی که دفتر برنامه جهانی غذا در کابل روز پنجشنبه منتشر کرد، آمده است که بیشتر مهاجران اخراج‌شده از پاکستان گرسنه‌، ناامید و نیازمند کمک‌اند.

از سوی دیگر، زمستان سخت و طاقت‌فرسا نیز در پیش است و بیشتر مهاجران چیزی برای گرم کردن خود در فصل زمستان ندارند.

برنامه جهانی غذا می‌گوید به همه مهاجرانی که از مرز رد می‌شوند، بیسکویت‌های غنی‌شده و پول نقد برای خرید غذا و مایحتاج اولیه داده می‌شود و این کمک‌ها تاکنون به ۲۵۰ هزار نفر از مهاجران ارائه شده است. با این حال، به گفته برنامه جهانی غذا، بودجه این نهاد در افغانستان به‌شدت کاهش یافته است و آن‌ها نمی‌توانند به همه نیازمندان در این کشور کمک کنند.

هساو وی لی، رئیس دفتر برنامه جهانی غذا در افغانستان، می‌گوید: «‌خانواده‌های مهاجر در بدترین زمان‌ به افغانستان می‌رسند و با روزگار تیره روبرو می‌شوند، در کشوری که یک سوم مردم آن نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌ آنان از کجا خواهد آمد. این خانواده‌ها با پشت سر گذاشتن خانه‌ها و معیشت خود، به کشوری بازمی‌گردند که فرصت‌های اقتصادی کمی در آن باقی مانده است و بسیاری برای بقا تلاش می‌کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه جهانی غذا به دلیل کاهش بودجه مجبور شد در اوایل سال جاری میلادی، حدود ۱۰ میلیون تن از نیازمندانی را که باید حمایت می‌شدند، از فهرست خود حذف کند. وی لی می‌گوید وضعیت در افغانستان به‌شدت وخیم است. تنها چند هفته تا فرارسیدن زمستان سخت در افغانستان باقی مانده و این کشور همچنان درگیر تبعات زلزله ویرانگر هرات است. همچنین به اقتصاد در این کشور آسیب جدی وارد شده و وضعیت آب‌و‌هوایی نیز روز‌به‌روز در حال بدتر شدن است.

رئیس دفتر برنامه جهانی غذا می‌گوید برای کمک به حدود یک میلیون مهاجری که تا زمستان به افغانستان می‌رسند، آنان از کشور‌های کمک‌کننده درخواست ۲۷.۵ میلیون دلار کرده‌اند تا بتوانند به مهاجران برای سپری کردن زمستان کمک کنند. بر اساس بیانیه خبری برنامه جهانی غذا، کمک فعلی این نهاد به مهاجران شامل جیره‌غذایی ماهانه و کمک نقدی برای خرید مایحتاج هر خانواده به مدت دو هفته است. همچنین کودکان شیرخوار و مادران باردار نیز از کمک‌های ویژه دیگری بهره‌مند خواهند شد. 

دولت پاکستان روند اخراج اجباری مهاجران افغان را از ابتدای ماه نوامبر آغاز کرد. بر اساس آخرین آمار، تاکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر از پاکستان اخراج شده‌اند. مقام‌های پاکستانی گفته‌اند تا ماه ژانویه، حدود یک میلیون مهاجر از این کشور اخراج خواهند شد.

دولت پاکستان به‌رغم درخواست سازمان ملل متحد و کشور‌های جهان مبنی بر لغو این تصمیم، گفته است که این روند تا زمان اخراج آخرین مهاجر غیر‌قانونی ادامه خواهد داشت.

پاکستان مهاجران افغان را متهم می‌کند که برای ناامن کردن این کشور با گروه‌های مخالف از جمله تحریک طالبان پاکستانی همکاری می‌کنند. 

بیشتر از جهان