دومین ماه جنگ؛ اعلام زمان آتش‌بس موقت، اسرائیل: نبرد با حماس دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت

آتش‌بس موقت در نوار غزه روز جمعه سوم آذر از ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز خواهد شد

REUTERS/Amir Cohen

پنجشنبه، دوم آذر و چهل‌و‌هشتمین روز جنگ اسرائیل و حماس با اعلام زمان شروع آتش‌بس موقت ادامه یافت. ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، عصر پنجشنبه اعلام کرد آتش‌بس موقت از ساعت هفت صبح روز جمعه به‌وقت محلی شروع می‌شود. نخستین گروه از گروگان‌های اسرائیلی قرار است ساعت چهار بعد‌از‌ظهر جمعه آزاد شوند.

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه قطر، در مرحله نخست، حماس ۱۳ تن از گروگان‌ها را آزاد می‌کند. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تایید کرد مقام‌های اسرائیلی فهرست گروگان‌هایی که قرار است آزاد شوند را دریافت کرده‌اند.

بر اساس مفاد اعلام‌شده توافق میان دولت اسرائیل و نمایندگان گروه حماس، قرار است ۵۰ تن از گروگان‌های اسرائیلی مرحله‌به‌مرحله در ازای یک وقفه چهار روزه در عملیات ارتش اسرائیل در نوار غزه آزاد شوند.

در این میان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در آستانه اجرای توافق اسرائیل و حماس برای آزادی گروگان‌ها بار دیگر عازم دوحه شد و با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان روز گذشته هم در لبنان با شماری از مقام‌های ارشد حماس و جهاد‌ اسلامی فلسطين دیدار داشت. امیرعبداللهیان صبح امروز پنجشنبه نیز پیش از ترک لبنان با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، دیدار داشت.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، بار دیگر تاکید کرد مصر حاضر به پذیرش آوارگان فلسطینی نوار غزه نیست و این مسئله «خط قرمز» قاهره به‌شمار می‌رود.

بیشتر از