آمیزش جنسی منظم احتمال یائسگی زودهنگام را کاهش می‌دهد

دلیل این امر در عدم فعل و انفعالات جنسی در فرد است

این پژوهش براساس بررسی و مطالعه روی سلامت زنان آمریکایی در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷است - iStock

به گفته دانشمندان، آمیزش جنسی منظم ممکن است باعث کاهش احتمال وقوع یائسگی زودهنگام شود.

تیمی از دانشگاه کالج لندن نتیجه گرفته است که زنانی که به طور منظم و هفته‌ای روابط و اقدامات جنسی دارند، از جمله دخول و آمیزش جنسی، آمیزش دهانی، لمس یا خودارضایی، ۲۸ درصد کمتر احتمال دارد که به یائسگی زودهنگام دچار شوند.

کسانی که به طور مرتب اما ماهانه ارتباط جنسی دارند نیز ۱۹ درصد کمتر احتمال دارد نسبت به کسانی که کمتر از ایشان آمیزش جنسی دارند، زودهنگام یائسه شوند.

این تیم که اقدامات جنسی ۲ هزار و ۹۳۶ زن را طی دو سال بررسی کرده است، معتقد است که دلیل این امر، در عدم فعل و انفعالات جنسی در فرد است که به بدن او می‌گوید، «منابع خود را جای دیگری صرف کند.»

به گفته آنان، از آنجا که تخمک‌گذاری «روندی پرهزینه» برای بدن فرد است، اگر بدن بتواند آن انرژی را به جای (آماده‌سازی بدن برای) آبستنی، در جای دیگری صرف کند، چنین خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مگان آرنوت، نویسنده اول این پژوهش، می‌گوید: «یافته‌های پژوهش ما حاکی از آن است که اگر زنان آمیزش جنسی نداشته باشند و هیچ احتمالی برای آبستن شدن موجود نباشد، بدن فرد به سرمایه‌گذاری روی تخمک‌گذاری دست نخواهد برد، چرا که عملی بی‌حاصل خواهد بود. حتی ممکن است ریشه‌هایی زیستی نیز برای این تبادل انرژی میان تخمک‌گذاری با جایی دیگر وجود داشته باشد؛ از جمله فعال شدن (بخش‌های دیگری از بدن برای) مادربزرگ  شدن و مراقبت از نوه‌ها.»

این یافته‌ها در راستای «فرضیه مادربزرگ» است که به مادران توصیه می‌کند بچه‌های بیشتری داشته باشند، چرا که در جدال تناسب میزان باروری با زنان نسل‌های پیشین خود قرار ندارند.

این پژوهش که در نشریه رویال سوسایتی اوپن ساینس (Royal Society Open Science) منتشر شده است، داده‌های پژوهشی در آمریکا بر روی سلامت زنان را در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷، مورد بررسی قرار داده است.

هیچ یک از زنان حاضر در این پژوهش هنوز وارد یائسگی نشده بودند و میانگین سن اولین سری شرکت کنندگان ۴۵ سال بود.

با این وجود، ۴۶ درصد از آنان هنگام شروع تحقیق در حال تجربه دوران انتقالی به یائسگی بودند که علایمی نظیر تغییر در چرخه عادت ماهانه و گر گرفتن بدن دارد.

۵۴ درصد دیگر از شرکت کنندگان در مرحله پیش از یائسگی قرار داشتند؛ با عادت ماهانه منظم و بدون بروز هر گونه نشانه‌ای از یائسگی یا دوران انتقالی آن.

در آغاز این پژوهش، از زنان خواسته شد تا توضیح دهند که هر چند وقت یک بار ارتباط جنسی دارند، و آیا طی شش ماه گذشته آمیزش دهانی، لمسی یا خودارضایی داشته‌اند، یا خیر.

استاد دانشگاه، روث میس، یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: «البته که یائسگی یک حقیقت غیرقابل اجتناب برای زنان است و هیچ کاری برای جلوگیری از توقف باروری نمی‌توان انجام داد. اما به هر صورت، نتایج این تحقیق حاکی از آن است که زمان شروع یائسگی ممکن است با احتمال حاملگی در ارتباط باشد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی