هکرهای روسی شرکت اوکراینی مرتبط با استیضاح ترامپ را هک کردند

پسر جو بایدن زمانی در استخدام شرکت گاز طبیعی اوکراین بود

دفتر شرکت بوریزما هولدینگز در کی‌اف-REUTERS/Valentyn Ogirenko

با جدی‌تر شدن تحقیقات استیضاح درباره تلاش غیرمعمول دونالد ترامپ برای تحقیق از رقیبش جو بایدن، اطلاعات ارتش روسیه مشغول به کار شده و شرکت گاز طبیعی اوکراینی را که روزی هانتر بایدن، پسر جو بایدن را استخدام کرده بود، هک کرد.

این‌ها دست کم یافته‌های شرکت امنیت سایبری امریکایی است که این هفته منتشر کرد.

به گزارش شرکت اریا ۱ سکیوریتی (Area 1 Security) کارزار سایبری روسیه علیه شرکت بوریزما هولدینگز در کی‌یف از ماه نوامبر آغاز شد.

روشی که به کار گرفتند یک تاکتیک تقریبا پیچیده رمزگیری بود. اول آدرس‌های مجازی جعلی درست کردند که شبیه سایت‌های بوریزما و شرکت‌های تابعه بود (برای مثال kub-gas.com به جای kub-gas.com.ua) و بعد با ارسال ایمیل به کارمندان از آنها خواستند با دیدار از سایت‌های جعلی حساب کاربری و رمز عبور خود را وارد کنند.

به گزارش این شرکت امنیت سایبری روش‌های ایشان موفقیت‌آمیز بوده و هکرها موفق شده به سرورهای بوریزما وارد شوند. مشخص نیست آیا چیزی که به دنبالش بودند را یافته‌اند یا خیر یا این که اصلا به دنبال چه چیزی بودند. ولی زمان‌بندی و مقیاس این حمله سایبری حاکی از آن است که به دنبال اطلاعاتی برای گناهکار جلوه دادن خانواده بایدن بودند.

این روش‌ها همچنین کاملا مشابه روش‌هایی است که علیه کارمندان حزب دموکرات ایالات متحده در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به کار بسته شد. آن زمان دو گروه هکری وابسته به دولت روسیه با نام‌های «کوزی بر» (Cozy Bear) و «فنسی بر» (Fancy Bear) از طریق ورود به سرورها، به ایمیل‌های داخلی حزب دموکرات دست یافتند. اطلاعات به مخاطره افتاده بعد از آن توسط شبکه‌ای از اوباش اینترنتی فاش و پخش شد.

این گروه مورد اشاره نیز به آژانس اطلاعات خارجی روسیه مرتبط است و به طور ویژه در عملیات هک خویش موفق بوده چرا که برای چندین ماه از شناسایی در امان مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق نویسندگان این گزارش، این کشف «اخطاری زودهنگام» از مداخله جدی روسیه در انتخابات پیش رو در سال ۲۰۲۰ است.

این حمله سایبری در شب سال نو توسط شرکت امنیت سایبری مذکور شناسایی شد. به گزارش منبع امنیتی ایالات متحده که در نیویورک تایمز ذکر شده است، این عملیات مجازی «موازی با» روش‌های قدیمی‌تر جاسوسی در کشور اوکراین صورت پذیرفت. بوریزما و ارتباط خانواده بایدن با آن هدفی آشکار برای جستجو به دنبال مدارکی مهم و مخفی است.

بنا بر بعضی نظرسنجی‌ها جو بایدن در صدر رقابت برای شکست دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ قرار دارد. به نظر محتمل می‌رسد به همین دلیل رئیس جمهور ترامپ به توهم توطئه‌ای دامن زد که ادعا می‌کند آقای بایدن هنگام معاونت اولی رئیس جمهور، سعی کرد یک دادستان اوکراینی را اخراج کند که ظاهرا مشغول تحقیق درباره بوریزما بوده است.

گرچه این توهم توطئه منتفی شده است اما تجارت در اوکراین نیز به طور کامل پاک و عاری از فساد نیست. بوریزما هم احتمالا چندان از حضور بدون دعوت بازرسان و پرسه آنها در اطلاعات این شرکت برای یافتن مدارکی دندان‌گیر خشنود نیست.

بوریزما هولدینگز و وزارت دفاع روسیه تا زمان انتشار این مطلب به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده‌اند.

© The Independent