آیا شراب قرمز باعث سردرد می‌شود؟

سردرد ناشی از شراب قرمز، نباید با سردردهای خماری روز بعد از نوشیدن اشتباه گرفته شود

عکس تزئینی - در تصویر زوجی به مناسبت سال نو میلادی شراب می‌نوشند - Canva

احتمالا در فهرست غذاهای مربوط به جشن عید «شکرگذاری» شراب را قرار داده‌اید تا در کنار غذا از آن لذت ببرید اما باید بدانید که این نوشیدنی برای همگان شادی‌آور نیست و برخی افراد با نوشیدن حتی یک لیوان شراب، دچار سردرد می‌شوند.

بنا به گزارش سی‌بی‌اس نیوز دانشمندان به دلیل این سردرد پی برده‌اند.

در پژوهش جدیدی که در نشریه ساینتفیک رپورتز منتشر شده است، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که شاید ریشه این سردرد در فلاوانولی (نوعی آنتی‌اکسیدان) است که به طور طبیعی در شراب قرمز موجود است و در متابولیسم الکل اختلال ایجاد می‌کند.

فلاوانول‌ها، گروهی از ترکیبات‌اند که در گیاهان یافت می‌شوند.

انگور و سایر میوه‌ها و سبزیجات، به طور طبیعی حاوی فلاوانولی به نام کورستین‌اند. کورستین که نوعی آنتی‌اکسیدان سالم است هنگام تبدیل شدن به الکل (متابولیزه شدن) مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندرو واترهاوس، پروفسور بازنشسته دپارتمان شراب‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا در این زمینه می‌گوید: «وقتی این آنتی‌اکسیدان وارد جریان خون بدن می‌شود، بدن آن را به شکلی دیگر تبدیل می‌کند که کورستین گلوکورونید نام دارد. در نتیجه سم التهابی در بدن به وجود می‌آید که باعث گرفتگی صورت، سردرد و حالت تهوع شدید می‌شود.»

بنا بر این پژوهش سردرد ناشی از شراب قرمز، نباید با سردردهای خماری روز بعد از نوشیدن اشتباه گرفته شود. این نوع سردرد در بیشتر موارد از ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت پس از نوشیدن تنها یک یا دو لیوان شراب، شروع می‌شود.

به گفته محققان، میزان کورستین در شراب‌‌ها نیز بسیار متفاوت است. عواملی مانند قرار گرفتن انگور در معرض نور خورشید و نحوه تولید شراب بر مقدار کورستین موجود در محصول نهایی تأثیر می‌گذارد.

اگر خوشه‌های انگور را در معرض نور بکارید - مانند آنچه که در منطقه «ناپا ولی» در سانفرانسیسکو آمریکا انجام می‌دهند – سطح بسیار زیادی از کورستین را دریافت خواهید کرد.

آیا راهی برای جلوگیری از سردرد بعد از نوشیدن شراب وجود دارد؟

موریس لوین، یکی از نویسندگان، استاد عصب شناسی می‌گوید: «ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم و به چگونگی این مسیر هزاران ساله ساخت شراب دست یافته‌ایم. حالا گام بعدی ما تحقیق و پژوهش بر روی کسانی است که دچار این سردرد می‌شوند.»

بیشتر از بهداشت و درمان