نشست فوق‌العاده اعضای بریکس برای پایان دادن به جنگ در نوار غزه

 انتظار می‌رود رهبران چین و روسیه در این نشست مجازی شرکت‌ کنند

دفتر رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام‌ کرد که رهبران کشورهای عضو بریکس روز سه‌شنبه ۲۱ نوامبر در نشستی مجازی، درباره بحران خاورمیانه و راهکار‌های پایان دادن به جنگ در نوار غزه گفت‌وگو می‌کنند. 

 آفریقای جنوبی ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده دارد.

 انتظار می‌رود شی‌ جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین، رهبران چین و روسیه، هم در این نشست مجازی شرکت‌ کنند. کرملین عصر دوشنبه شرکت پوتین در این نشست را تایید کرد. 

به گفته رویترز، رهبران عربستان سعودی، ایران، امارات و اتیوپی، مصر و آرژانتین، کشورهای تازه‌راه یافته به بریکس، نیز در این نشست شرکت خواهند کرد. 

اولین سخنران این نشست با محوریت جنگ غزه سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، خواهد بود.

به نوشته رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در این نشست شرکت‌ خواهد کرد. انتظار می‌رود سران بریکس پس از جلسه مجازی سه‌شنبه درباره تحولات غزه بیانیه مشترکی صادر کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام بریکس از کنار هم گذاشتن حرف اول نام کشورهای بنیان‌گذار این گروه‌ شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است؛ این گروه را اقتصاد‌های نوظهوری که در حال حاضر بیشترین تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند، تاسیس کردند و در ۲۴ اوت ۲۰۲۳ پذیرفتند که شش کشور آرژانتین، اتیوپی، مصر و امارات و ایران و عربستان‌ سعودی هم به این گروه ملحق شوند. 

نشست فوق‌العاده سران بریکس در حالی برگزار می‌شود که وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و کشورهای عرب حوزه منطقه خاورمیانه به چین رفته‌اند تا برای پایان دادن به جنگ در نوار غزه و برقراری صلح در خاورمیانه رایزنی کنند. 

وزرای خارجه کشورهای عمدتا مسلمان و عرب روز دوشنبه ۲۰ نوامبر (۱۹ آبان) در پکن خواستار «آتش‌بس فوری» در غزه و «ارسال کمک‌های بشردوستانه» به سرزمین‌‌های فلسطینی شدند.

به گزارش‌ خبرگزاری رویترز، در این دور از گفت‌وگوها وزیران خارجه عربستان سعودی، اردن،‌ مصر، اندونزی، تشکیلات خودگردان فلسطینی و سازمان همکاری‌های اسلامی حضور دارند.

در این نشست، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، از جامعه بین‌الملل خواست تا به مسئولیتشان برای جلوگیری از حملات اسرائیل به غزه عمل کنند. شاهزاده فیصل گفت: «ما اینجاییم تا یک پیام روشن ارسال کنیم؛ اینکه باید جنگ و کشتار را فورا متوقف کنیم و کمک‌های بشردوستانه را فورا به غزه برسانیم.»

بیشتر از جهان