احتمال پایان بحران انتخابات در افغانستان

کمیسیون شکایات انتخاباتی 60 درصد شکایت‌ها را رد کرده است

نشست خبری کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی- عکس از سایت کمیسیون 

به‌رغم پیش‌بینی تعدادی از مقام‌های کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی درباره احتمال رفتن به دور دوم انتخابات، اظهارنظر‌های جدید این کمیسیون احتمال پیروزی یک تیم انتخاباتی در دور اول را بیشتر کرده است.

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به تازگی گفته است، حدود 60 درصد از شکایت‌های انتخاباتی رد شده است؛ زیرا هیچ‌گونه مدرک حقوقی برای آن‌ها به دست نیامده است.

اعضای کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در نشست خبری روز دوشنبه گفتند که به دلیل نبود مدارک معتبر در مورد حدود 9866 شکایت، این شکایت‌ها رد شده است. هم‌زمان با آن کمیسیون اعلام کرد، بر اساس این شکایت‌ها 71 نفر جریمه نقدی و 75 نفر دیگه از کار در کمیسیون انتخابات برکنار شده‌اند. به گفته مسئولین کمیسیون، آرای 109 محل باطل شده و تعداد اندکی از شکایت‌ها به مراجع قانونی و قضایی رفته است. اما مهم‌ترین تصمیم کمیسیون، بازشماری بیش از 5 هزار محل رای‌دهی است. کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفته است، تعداد 5316 محل رای‌دهی باید دوباره بازشماری شود. این کمیسیون تصمیمش را در رابطه با شکایت‌های انتخاباتی، نهایی عنوان کرده و گفته در صورتی که علیه این تصمیم‌ها اعتراضی وجود داشته باشد، باید ظرف سه روز به کمیسیون اطلاع داده شود. در غیر این صورت تصمیم کمیسیون، نهایی و قابل اجراست.

اما چگونه این تصمیم کمیسیون، احتمال پیروزی یک تیم انتخاباتی را در دور اول بالا برده است؟

پیش از این تعدادی از مقام‌ها در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، احتمال رفتن انتخابات به دور دوم را قطعی می‌دانستند. زیرا براساس تعداد شکایت‌ها امکان تغییر در آرا بالا رفته بود. حالا مشخص شده که این تغییرات در آن حدی نبوده که بتواند رای زیادی را از نامزد پیشتاز کم کند. در کنار آن - براساس گزارش‌های تاییدنشده، تیم دولت‌ساز نزدیک به 2000 شکایت به کمیسیون شکایت‌ها ارائه داده بوده، که تعدادی از این شکایت‌ها، به باطل کردن بیش از 16 هزار رای درست و قانونی این تیم می‌انجامید. حالا گفته می‌شود که این آرا نیز دوباره به عنوان آرای قانونی محاسبه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر این خبر واقعیت داشته باشد، احتمال این که تیم دولت‌ساز - که در اعلام نتایج ابتدایی پیروز شناخته شده بود، همچنان در نتیجه نهایی نیز پیروز عنوان شود، بالاست. از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد که باز شماری بیش از 5 هزار محل رای‌دهی تغییری در آرای تیم‌های انتخاباتی به وجود بیاورد. این محل‌ها نه یک بار، بلکه چندین بار بازشماری شده است و هر مقدار رای که به نظر می‌رسید باید باطل شود، قبلا باطل شده است. امکان ندارد کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی از میان این محل‌های رای‌دهی بار دیگر رای باطل بیرون بیاورد.

مشکل اساسی که بحران انتخاباتی را به وجود آورده، بحث 300 هزار رای است، که تیم ثبات و همگرایی - به رهبری دکتر عبدالله عبدالله، مدعی باطل بودن آن است. به نظر می‌رسد که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی - که پیشتر نیز در جریان اختلاف روی 300 هزار رای قرار داشت، این تعداد آرا را باطل عنوان نکرده است؛ اگر چنین می‌بود دیگر نیاز به مطرح کردن باطل شدن 109 محل رای‌دهی نبود.

روز چهار شنبه به عنوان آخرین روز برای دریافت اعتراض‌ها نسبت به تصمیم‌های کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی عنوان شده است. هرچند مسئولان ستاد‌های انتخاباتی به رسانه‌ها گفته‌اند که اعتراض‌های خود را در این رابطه به کمیسیون تسلیم خواهند کرد، جو خاموشی در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با مسئله انتخابات حکمفرماست، به‌خصوص مسئولین بخش روابط عمومی تیم‌های انتخاباتی در سکوت به سر می‌برند. از همین رو می‌توان چنین برداشت کرد که تصمیم کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی مورد پذیرش همه تیم‌ها قرار گرفته است.

با این حال هنوز هم برای پیش‌بینی قطعی زود است که آیا با توجه به تصمیم‌های کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، یک تیم در همان دور اول به پیروزی رسیده است یا احتمال رفتن به دور دوم، هنوز به قوت خود باقی است.

بیشتر از