شورای نامزدان: حکومت «دوسره» برای ما قابل قبول نیست

عاملین به دادگاه معرفی شوند

عکس از فرهاد نوری

روز پنچ‌شنبه، ۲ آبان، شورای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، طی یک کنفرانس خبری در کابل، اعلام کردند که کمیسیون مستقل انتخابات، باید بی‌طرفانه و شفاف، آرای واقعی شهروندان افغانستان را اعلام نموده و زیر فشار‌های غیرقانونی هیچ نهاد داخلی، خارجی و هیچ‌کدام از نامزدهای انتخابات نروند. شورای نامزدها تأکید کرده‌اند «برای ما و شهروندان افغانستان، این‌بار مانند پنچ سالی که گذشت، حکومت «دوسره» به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و اجازه هم نخواهیم داد». آنها تاکید کردند که از تک تک آرای واقعی شهروندان افغانستان دفاع می‌کنند. رای دهند‌گان، با تحمل مشکلات بسیاری پای صندوق‌های رای رفتند و رای دادند و امروز باید از آرای آن‌ها پاسداری شود. 

اعضای این شورا، وضعیت شمارش آرا و عدم اعلام نتایج انتخابات ششم مهر را پیچیده خواندند و از هر دو کمیسیون‌های انتخاباتی خواستند که کاری نکنند که اعتبار کمیسیون‌ها و نتایجی که اعلام می‌کنند زیر پرسش شورای نامزدها و شهروندان افغانستان قرار گیرد و مردم به تصمیم کمیسیون‌های انتخاباتی، اعتماد نکنند. این شورا، شماری از نهاد‌های خارجی در کابل را به دخالت در روند انتخابات و تکرار سناریوی انتخابات ۲۰۱۴ متهم کرده و گفتند که نهاد‌های خارجی تلاش دارند که بار دیگر حکومت متقلب را به مردم بقبولانند که برای هیچ کس قابل قبول نیست. ما به آن‌ها هشدار می‌دهیم که از این کارشان دست کشیده از آرای پاک و واقعی مردم دفاع کنند.

احمد ولی مسعود، از اعضای این شورا گفت: «ما از نهاد‌های خارجی می‌خواهیم که در پروسه انتخابات مداخله مغرضانه نداشته باشند و به هیچ متقلبی اجازه نخواهیم داد که با آرای تقلبی‌شان با سرنوشت ملت ما بازی کنند».

آقای مسعود، از سازمان ملل متحد (یوناما)، خواست که در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و شمارش آرای پاک و واقعی رای دهندگان ششم مهر، موضع روشنی داشته باشند.

این عضو شورای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی این کشور خواست که عاملین یک میلیون آرای متقلب را که باطل اعلام شد به دادگاه معرفی نموده و هویت کسانی را که در شب «قفل مرکز داده‌ها» را شکسته‌اند برای مردم روشن سازند که چرا به امانت مردم که آرای واقعی آن‌هاست دست زده‌اند.

آقای مسعود، همچنین از نیروهای امنیتی افغان خواست که در پروسه انتخابات مداخله نداشته وظیفه اصلی خویش را که همانا تامین امنیت و پاسداری از قانون است انجام دهند. به گفته آقای مسعود: «انتخابات یک پروسه زودگذر است اما این نیروها باقی خواهند ماند».

حفیط الله دانش، عضو دیگر این شورا دو تیمی که در قدرت شریک هستند را به تقلب و دست‌اندازی در امور انتخابات متهم نموده گفت: «دو تیم حکومتی و دارای قدرت (دولت ساز و ثبات و همگرایی)، بار دیگر تلاش دارند که با نادیده گرفتن آرای پاک مردم، حکومت مشترک را بسازند که این بار حکومت «دوسره» به هیچ‌وجه برای هیچ‌یک از شهروندان افغانستان پذیرفتنی نیست و ما از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهیم که نتایج پاک این روند را هر چه زوتر اعلام کنند».

آقای دانش، به هر دو کمیسیون‌های انتخاباتی هشدار داد: «بدون حضور ناظرین ما در هیچ سایت انتخاباتی نباید بازشماری آرا صورت گیرد در غیر آن برای ما این بازشماری قابل قبول نخواهد بود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهاب حکیمی، و عضو دیگر شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تیم‌های انتخاباتی «دولت ساز» به رهبری آقای غنی، و «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، را به سازمان دهی تقلب در انتخابات، مداخله در امور کمیسیون‌های انتخاباتی و خودکامگی متهم نموده هشدار دادند که اگر ثابت شود که رهبری این تیم‌ها تقلب کرده‌اند، باید به دادگاه معرفی شوند تا در آینده هیچ کسی توان و جرات این کار را نداشته باشند.

آن‌ها از کمیسیون‌های انتخاباتی خواستند که باید در شمارش آرای ریخته شده روز ششم مهر، شفافیت و عدالت را مدنظر داشته و نتیجه را اعلام کنند که نشان دهنده رای پاک و واقعی مردم باشد.

این سومین نشست خبری شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر، در کابل برگزار می‌شود.

قرار بود که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان طبق جدول زمان بندی کمیسیون مستقل انتخابات، در ۲۷ مهر اعلام شود اما نظر به گفته‌های مسئولین کمیسیون‌های انتخاباتی، باتوجه به مشکلات تکنیکی که به‌وجود آمده اعلام نتیجه برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.

بیشتر از