مقام نظامی پیشین اسرائیلی: حفظ روابط خوب با روسیه اهرمی برای کنترل جمهوری اسلامی است

«منافع سیاسی اسرائیل در حفظ روابط حسنه با روسیه است، به‌ یک دلیل راهبردی روشن: روسیه در سوریه حضور دارد و با ایرانی‌ها همکاری می‌کند»

در بحبوحه تنش‌های بین‌المللی که هم روسیه و هم اسرائیل در روابطشان با آن مواجه‌اند، مسکو همچنان نقشی مهم در خاورمیانه ایفا می‌کند. رلیک شفیر، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی اسرائیل، معتقد است اسرائیل به‌دلیل سوابق همکاری بلندمدت و همچنین نقش مسکو در خاورمیانه و نفوذی که در ایران و سوریه دارد، نباید اجازه دهد روابطش با روسیه آسیب ببیند.

رلیک شفیر، که ۳۱ سال در نیروهای هوایی اسرائیل خدمت کرده است، یکی از هشت خلبانی بود که در ۷ ژوئن ۱۹۸۱، در جریان عملیات اپرا یا بابل، راکتور هسته‌ای اوسیراک عراق را بمباران کرد. 

به گزارش اورشلیم پست، ژنرال شفیر معتقد است اسرائیل تلاش می‌کند خسارت جانبی و تلفات غیرنظامیان در غزه را به حداقل برساند، که به‌دلیل روش‌های حماس به‌شدت دشوار است. او در ادامه می‌افزاید هرچند اسرائیل دیگر نمی‌تواند وجود حماس در جوار مرزهایش را بپذیرد، باید بسیار محتاط باشد و نگذارد قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا، روسیه و چین وارد این درگیری شوند، زیرا می‌تواند به درگیری بزرگ‌تری در مقیاس جهانی منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقیده این ژنرال بازنشسته، از آن‌جا که روسیه نقش مهمی در خاورمیانه بازی می‌کند، اسرائیل در سیاست خارجی‌اش باید این موضوع را مدنظر داشته باشد و به گفت‌و‌گو با مسکو ادامه دهد.

او می‌گوید: «حدود ۲ میلیون روس‌زبان در اسرائیل زندگی می‌کنند. ما بی‌تردید روابط فرهنگی و انسانی داریم. اما منافع سیاسی اسرائیل هم مطرح است، به‌ یک دلیل راهبردی روشن: روسیه در سوریه حضور دارد و با ایرانی‌ها همکاری می‌کند، که این موضوع بازی را پیچیده‌تر می‌کند. بی‌تردید باید روابط خوب با روسیه را حفظ کنیم زیرا اهرمی مقابل ایران در اختیارمان قرار می‌دهد.»

ژنرال شفیر با اشاره به جنگ اوکراین، می‌گوید این جنگ هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد و دخالت در آن به‌هیچ‌وجه هم‌راستا با منافع اسرائیل نیست، منافع اسرائیل در حفظ روابط خوب با روسیه است. او توضیح می‌دهد که اسرائیل به اوکراین کمک‌های بشردوستانه می‌کند، اما فروش مهمات به‌منزله مداخله در جنگ است، مسئله‌ای که اسرائیل نمی‌خواهد.

او معتقد است اسرائیل هیچ راهی ندارد جز اینکه به تهدیدهای حماس پایان دهد، و باید سازوکاری ایجاد کند (از جمله سازوکارهای سیاسی) تا از این دست حملات در آینده جلوگیری کند.