مشاور سابق ترامپ: اقدام‌های بایدن در مقابل حملات به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق کافی نیست

رابرت اوبراین می‌گوید پس از ده‌ها حمله، «اقدام بیشتری لازم است» تا از پایگاه‌های آمریکا محافظت شود

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، جو بایدن را متهم کرد که در هفته‌های اخیر، در پیشگیری از ده‌ها حمله گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکا در عراق و سوریه ناموفق بوده است.

اوبراین در حاشیه مجمع امنیت بین‌المللی هلیفکس، در مصاحبه با نشریه پولتیکو، از دولت بایدن خواست برای محافظت از نیروهای آمریکایی اقدام بیشتری صورت دهد. او از حملات هوایی تلافی‌جویانه دولت بایدن به ساختمان‌های مورد استفاده شبه‌نظامیان در سوریه انتقاد کرد و آن‌‌ حملات را «چند مزاحمت جزئی» خواند.

او در حاشیه این نشست سالانه امنیت ملی که دیپلمات‌های غربی، مقام‌ها، و فرماندهان نظامی در آن شرکت داشتند، گفت: «حملات به نیروهای آمریکایی ادامه دارد. ایران منصرف نشد، نیروهای نیابتی‌اش منصرف نشدند، بنابراین پاسخ سوال روشن است. ما اقدام کافی برای محافظت از نیروهایمان صورت نمی‌دهیم... اقدام‌های بیشتری لازم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، دولت بایدن با هدف جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه، صدها نیرو به خاورمیانه اعزام کرده، و دو ناوگروه ضربت، شمار بیشتری هواپیما و سامانه‌ دفاعی در منطقه مستقر کرده است.

اما حملات به نیروهای آمریکایی ادامه داشته است. از ۱۷ اکتبر به این سو، گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی دست‌کم ۶۰ بار نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را هدف حملات پهپادی و راکتی قرار داده‌اند، که دست‌کم ۶۰ مجروح به جا گذاشته است.

سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، روز پنجشنبه ۱۶ نوامبر با دفاع از عملکرد دولت، گفت بیشتر این حملات «ناموفق» بودند و خسارت «قابل‌ملاحظه‌ای» به زیرساخت‌ها یا آسیب «جدی» به نیروهای نظامی نزده‌اند.  

او گفت: «ما منتظر نمی‌مانیم. ما پاسخ داده‌ایم، و اگر حملات بیشتری صورت بگیرد، بی‌تردید در زمان و مکانی که بخواهیم پاسخ خواهیم داد.»

به نظر می‌رسد اوبراین بخشی از تقصیر حمله ۷ اکتبر حماس و حمله روسیه به اوکراین را متوجه دولت بایدن می‌داند.

او گفت: «آمریکا در اسرائیل نتوانست جلو ایران و حماس را بگیرد. ما در اوکراین نتوانستیم جلو روسیه را بگیریم. این‌ها دو شکست بزرگ دولت فعلی است.»

اوبراین پیش‌تر نیز از سیاست بایدن در قبال جمهوری اسلامی انتقاد کرده و ابراز نگرانی کرده بود که آزادی پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران سایر کشورها را ترغیب خواهد کرد که به بازداشت و حبس شهروندان آمریکایی ادامه دهند.

اوبراین در سال ۲۰۲۰، هنگامی که دونالد ترامپ دستور حمله پهپادی به قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، را داد مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ بود.

او همچنین از دولت بایدن به‌دلیل کوتاهی در حمایت از اسرائیل و اوکراین انتقاد کرد و گفت در موضوع اسرائیل، بایدن باید مقابل انتقادهای جناح چپ حزب دموکرات «قاطع» باقی بماند و در مورد اوکراین، بایدن در تحویل سامانه‌های تسلیحاتی که اوکراین برای پیروزی در جنگ لازم داشت «تعلل کرد».