بریتانیا هشدار امنیتی در مورد «هوواوی» را رد کرد

دونالد ترامپ هشدار داده که این شرکت چینی امنیت را به خطر می‌اندازد

نمایشگاه هووایی در لاس‌وگاس-DAVID MCNEW / AFP

رییس ام‌آی5 گفته است دلیلی ندارد که دسترسی هوواوی، غول فناوری چین به شبکه نسل پنجم بریتانیا  به رابطه شراکت اطلاعاتی بریتانیا و ایالات متحده آسیب بزند.

نگرانی‌هایی وجود دارد که دسترسی داشتن هوواوی به شبکه ارتباطات باعث به خطر افتادن امنیت می‌شود و از همین رو دولت ایالات متحده به دولت بریتانیا به شدت فشار آورده است  تا  نقشی به این شرکت چینی در ساختن شبکه نسل ۵ ندهد.

اما سر اندرو پارکر رییس ام‌آی۵ در مصاحبه‌ای با نشریه تایمز مالی ابراز اطمینان کرد که اگر هم بریتانیا آن تصمیم را پیش ببرد به شراکت‌های اطلاعاتی‌اش لطمه‌ای وارد نمی‌شود.

خبرنگار مشخصاً پرسید که آیا به نظر وی روابط اطلاعاتی بریتانیا از دست نخواهد رفت و او در پاسخ گفت: در حال حاضر دلیلی ندارم که این طور فکر کنم.

سر اندرو گفت مشارکت اطلاعاتی ایالات متحده- بریتانیا «خیلی تنگاتنگ و اعتمادآمیز» بوده است و افزود: خیلی هم برای ما اهمیت دارد و می‌توانم بگویم برای ایالات متحده هم اهمیت دارد اما از خودشان باید پرسید. این پیوند دو طرفه است.

این اظهارنظر در حالی است که هیئتی از سازمان امنیت ملی و شورای اقتصادی ملی  ایالات متحده قرار بود در روز دوشنبه به لندن برود تا بلکه با واپسین اعمال‌نفوذها بتوانند مقامات انگلستان را متقاعد کنند نقشی به هوواوی واگذار نکنند.

قبل از انتخابات عمومی در خبرها آمده بود که بوریس جانسون در پی آن است تا فراهم‌سازی اجزایی از سامانه را که «بحث‌برانگیز نباشد»به این شرکت بسپارد اما تصمیم نهایی به بعد از انتخابات موکول شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در نشست ماه پیش سران ناتو که در گرماگرم مبارزات انتخاباتی در لندن برگزار شد دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده با گفتن این که هوواوی «امنیت را به خطر می‌اندازد» نخست وزیر بریتانیا را مستقیماً تحت فشار قرار داد.

آقای جانسون در پاسخ گفت کاری نخواهد کرد که قابلیت همکاری بریتانیا با سایر اعضای پیمان امنیتی پنج چشم یعنی ایالات متحده، کانادا، استرالیا و زلاندنو یا «منافع حیاتی امنیت ملی لطمه ببیند.»

بسیاری از نمایندگان حزب محافظه‌کار در مجلس بریتانیا نیز از چشم‌انداز نقش‌ سپردن به هوواوی به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

آلیشا کرنز نماینده روتلند و ملتون که سابقه همکاری با شماری از نهادهای دولتی به عنوان متخصص ارتباطات و مشاور مقابله با تروریسم در خاورمیانه را داشته است می‌گوید چینی‌ها «هرگز نخواهند گذاشت به زیرساخت‌های حیاتی ملی آن‌ها نزدیک شویم».

او در برنامه ساعت وست‌مینستر در رادیو۴ بی‌بی‌سی به کارولین کین گفت: من اطلاعاتی‌ها را ندیده‌ام. هیئت دولت می‌بیند. فکر این که هوواوی به زیرساخت‌های حیاتی ملی ما نزدیک شود خیلی ناراحتم می‌کند.

البته دولت چین هم به دولت بریتانیا فشار آورده و تهدید کرده اگر با ممنوعیت روبرو شود برای بریتانیا تبعات تجاری خواهد داشت.

PA

بیشتر از جهان