اولین سیستم امنیتی غیرقابل نفوذ هکر‌ها در اسکاتلند طراحی شد

این روش با ذخیره اطلاعات دیجیتال به شکل نور کار می‌کند

دانشمندان توانسته‌اند به روشی برای پنهان کردن بدون نقص اطلاعات دست یابند/PHILIPPE HUGUEN / AFP

دانشمندان علوم کامپیوتری همواره هراس آن را داشتند که محسابات کوانتومی به هکرها اجازه خواهد داد به راحتی داده‌های رمزگذاری شده را رمزگشایی کنند.

اما تیمی متشکل از دانشمندان سراسر دنیا از جمله دانشمندان دانشگاه سینت اندروز می‌گوید از طریق خلق تراشه‌ای که به گونه‌ای کارآمد هر بار که داده به آن فرستاده می‌شود کلیدهایی تنها یک‌بار مصرف تولید می‌کند توانسته‌اند به شیوه‌ای برای «پنهان کردن بدون نقص» اطلاعات دست یابند. 

پروفسور اندریا دی فالکو از دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه سینت اندروز گفت: «مانند همان طرح قدیمی دو لیوان کاغذی است که با لوله‌ای باریک به هم متصل شده‌اند. اگر هنگام صحبت کردن لیوان‌ها را مچاله کنید صدا را تغییر خواهد داد ولی با هر با مچاله کردن صدا به نحوی متفاوت تغییر خواهد کرد به همین خاطر قابلیت هک شدن نخواهد داشت. این روش جدید قطعا غیرقابل نفوذ خواهد بود.»

این روش با ذخیره اطلاعات دیجیتال به شکل نور کار می‌کند، نور ایجاد شده بعد از آن از یک تراشه سیلیکونی که به طور ویژه طراحی شده گذر داده می‌شود و این تراشه ساختاری دارد که با انعکاس و تغییر مسیر نور، اطلاعات آن را رمزگذاری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته مهم آنجاست که انعکاس و تغییر مسیر نور هر بار و بسته به اطلاعاتی که بدان فرستاده می‌شود متفاوت خواهد بود.

اگر این پژوهش که در نشریه نیچر کامیونکیشنز (Nature Communications) منتشر شده است تایید شود انتظار می‌رود برای شرکت‌های مخابراتی، ادارات دولتی، و بانک‌های بین‌المللی بی‌نهایت ارزشمند باشد چرا که تمام این نهادها همواره با مشکلات احتمالی تسهیل دسترسی به اطلاعات رمزگذاری شده خود در آینده دست و پنجه نرم می‌کنند.

پروفسور دی فالکو گفت: «مردم روز به روز نسبت به حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی خود حساس‌تر می‌شوند، این پژوهش درواقع تضمین آینده آنها است.»

گرچه هنوز انتظار می‌رود تحقق کامپیوترهای کوانتومی راه درازی را در پیش داشته باشد گوگل ادعا کرده است پردازشگر ویژه خود، سیکامور (Sycamore) همینک نیز امکان حل مسائلی را دارد که محاسبه آنها با کامپیوترهای دیگر هزاران سال به طول می‌انجامد.

کارشناسان امنیت همواره اخطار داده‌اند که با ظهور و دسترسی به چنین کامپیوترهایی تمام نرم‌افزارهای کنونی رمز‌گذاری اطلاعات از رده خارج خواهند شد.

اندریا فراتالوچی، مدیر این تحقیق و استادیار دانشگاه دانش و فناوری سلطان عبدالله در عربستان سعودی، گفت: «با ابداع کامپیوترهای کوانتومی بسیار قدرتمندتر، تمام رمزگذاری‌های کنونی در مدت کوتاهی رمزگشایی خواهد شد و حریم خصوصی اطلاعات کنونی و حتی مهمتر، ارتباطات گذشته ما را به مخاطره خواهد انداخت.»

او ادامه اداد: «برای مثال، فرد هکر می‌تواند پیامی رمزگذاری شده که امروز فرستاده شده است را ذخیره کرده و منتظر بماند تا فناوری لازم وارد بازار شده و آن پیام را رمزگشایی کند. یافتن راهی عمده و ارزان برای تامین امنیت جهانی مشکلی جدی در سراسر دنیا است که این تحقیق احتمالا راه‌حلی برای همه در هر جایی پیدا کرده باشد.»     

© The Independent

بیشتر از جهان