نمایشگاه خیابانی کتاب؛ طالبان دستور پوشانیدن عکس روی جلد کتاب‌ها را دادند

طالبان فروش برخی از عناوین کتاب را در افغانستان ممنوع کردند و سانسور و اختناق در این حوزه به‌شدت دیده می‌شود

نمایشگاه خیابانی کتاب استان هرات -aroonaryan/X@

نمایشگاه خیابانی کتاب در استان هرات، روز دوشنبه ۲۲ آبان، افتتاح شد، اما طالبان به مسئولان این نمایشگاه دستور داده‌اند که عکس‌های افراد روی جلد کتاب‌ها را بپوشانند. 

طالبان دلیل صدور دستور پوشانیدن عکس انسان روی جلد کتاب‌ها را بیان نکرده‌اند. 

انتشارات خصوصی «مومنی» این نمایشگاه خیابانی کتاب را مقابل دفتر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات برگزار کرده که با استقبال ساکنان این استان مواجه شده است. 

سعید مومنی، مسئول فرهنگی انتشارات مومنی، به خبرنگاران محلی هرات گفته که این نمایشگاه را با هدف رشد فرهنگ کتاب‌خوانی در میان شهروندان برگزار کرده است.  

او از ساکنان هرات خواسته است که از نمایشگاه خیابانی کتاب بازدید کنند تا دوباره صنعت چاپ و فروش کتاب در این استان رونق پیدا کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوشانیدن عکس روی جلد کتاب‌ها با انتقاد شدید شهروندان افغان مواجه شده است.  

آرین آرون، نویسنده اهل افغانستان، پوشانیدن عکس روی جلد کتاب‌ها در نمایشگاه خیابانی کتاب را اقدامی «مضحک» توصیف کرده است. 

او در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «هر سال که در هرات نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد، شور و خروش در رگان ما و این شهر پدیدار می‌شد. امسال اما در نمایشگاه خیابانی کتاب، گروه حاکم تصاویر روی کتاب‌ها را پوشانده‌ تا بگویند حماقتشان مرز و انتهایی ندارد. بدویت و رفتارهای مضحکی که محال است به تمدن هیچ‌گاه حتی سلامی هم بدهد.» 

پوشانیدن عکس روی جلد کتاب‌ها باعث حیرت بازدیدکنندگان نمایشگاه خیابانی کتاب شده است. زینب که ۲۷ سال دارد و یکی از ساکنان هرات است، به ایندیپندنت فارسی گفت برای نخستین‌بار در زندگی‌اش با سانسور عکس روی جلد کتاب‌ها مواجه شده است. 

او افزود: «طالبان تفسیر بسیار افراطی از دین اسلام دارند و خواسته‌های خود را بر اساس همین روایت‌ سخت بر جامعه عملی می‌کنند. عکس روی جلد کتاب‌ها در هرات غیر‌اخلاقی نیست و هیچ ربطی به اسلام هم ندارد. طالبان زندگی را بر شهروندان سخت کرده‌اند.» 

تا پیش از روی کار آمدن حکومت طالبان، نمایشگاه بزرگ کتاب در استان هرات هر سال در فصل پاییز با حضور ناشران ایرانی برگزار می‌شد. استقبال ساکنان هرات از این نمایشگاه گسترده بود و این باعث دلگرمی ناشران ایرانی برای شرکت در نمایشگاه شده بود.  

اما در دوران حکومت رژیم طالبان، نمایشگاه بزرگ کتاب در هرات برگزار نمی‌شود. کتاب‌فروشان در هرات می‌گویند که فروش کتاب کاهش یافته است و بسیاری از کتاب‌فروشان حتی نمی‌توانند هزینه‌های مغازه‌ خود را تامین کنند. طالبان فروش برخی از عناوین کتاب را در افغانستان ممنوع کرده‌اند و سانسور و اختناق در این حوزه به‌شدت دیده می‌شود.  

با روی کار آمدن حکومت طالبان، بخش زیادی از فرهنگیان و نویسندگان افغان کشور را ترک کردند و بازار کتاب راکد است. بیم آن می‌رود که با ممنوعیت فروش برخی از کتاب‌های موجود، از شمار کتابفروشی‌های فعال به میزان چشمگیری کاسته شود. 

طالبان به‌طور شفاهی به تمام نقاشان هرات هم دستور داده‌اند که چهره انسان را طراحی نکنند و در صورت مخالفت با این دستور، آثارشان ضبط خواهد شد. نقاشی‌ها از چهره انسان به صورت آشکار در هرات به نمایش گذاشته نمی‌شوند و محدودیت علیه عملکرد نقاشان و هنرمندان باعث شده است که بسیاری از اهالی هنر، کشور را ترک کنند.  

طالبان در دوران نخست حاکمیتشان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز اجازه ضبط ویدیو و گرفتن عکس از چهره انسان را نمی‌دادند و نقاشان نمی‌توانستند چهره انسان را در نقاشی‌هایشان خلق کنند. طالبان برداشتی افراطی از دین اسلام دارند و به همین دلیل آموزش برای دختران بالاتر از دوره دبستان را ممنوع اعلام کرده‌اند. 

بیشتر از فرهنگ و هنر